Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 1 besök senaste veckan (27125 totalt) |
Igår med lite hjälp från Tobias Nyström här på forumet lyckades vi peta ner de nya fotöljerna vilket gick relativt smärtfritt och bilen sänktes äntligen ner på marken för första gången i år. Ganska snabbt konstaterades att ride heighten kanske inte direkt var så street-vänlig när tråget visade sig hamna ca 3-4 cm över marken. Klockan var nu närmare elva så Tobias åkte hem och jag började städa i ordning garaget.
Fast jag borde ju skruva i passagerarbältet när jag ändå håller på, och skruva i inredningen, och passa in förarbältet, och kolla alla vätskor igen, och kanske höja den lite, och kanske hänga på batterikabeln och se om den ens startar.. Klockan är nu halv 2 på natten och jag finner mig själv i bilen tryckandes på den där gula lilla knappen som får decibel-mätarna att lägga benen på ryggen. Så det blev en spontan liten provtur i sommarnatten. ![]() ![]() Dock kunde ganska snabbt följande konstateras: 1. Det går faktiskt sitta för lågt (när man inte ser ut ur bilen längre). 2. Min bromspedal känns väldigt underlig efter bromsvätskebytet. Den har i princip inget motstånd alls halvväg ner, sen tvärstopp med ett klonk. Så det bör nog ges en översyn innan man ger sig ut nästa gång. 3. Att komma ner under 95dB genom att stoppa om "ljuddämparen" och sätta på insugsslang i silikon istället för tunn aluminum har i princip inte sänkt ljudnivån alls. Men ändå, den lever, och jävlar vad det går efter att bara ha kört Miata i år. ![]() ![]() ![]() _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||
I lördags fick vinterns uppgraderingar äntligen sättas på prov på Kullen med Locost Sweden MK.
![]() Eftersom 95dB-gränsen starkt förespråkats lät jag ljuddämpar-insatsen sitta i från start. Dessvärre ströp den motorn ganska rejält vilket avspeglades tydligt i tiderna där jag fick kämpa för att komma ner under 1.02. Bilen mättes upp till 92dB så jag gjorde ett naivt försök utan insatsen och fick veta att ljudnivån då SJÖNK till 88dB. Så nu var det bara tura och köra full attack! ![]() De nya stolarna och bromsarna (som nu luftats ordentligt) gjorde verkligen susen och ingav ett förtroende jag inte riktigt haft förut. Och de mjukare fjädrarna fram gjorde verkligen susen för balansen som nu är betydligt livligare och mer i min smak. Nu kan jag i princip själv välja om bilen skall under- eller överstyra med lite modulerande av gaspedalen (det tenderar ju främst att bli alternativ 2 dock). :P Bästa tiden för dagen landade på 59.11 vilket jag är otroligt nöjd med, även om jag gärna hade sett en 58. Men optimaltiden var väl nere i 58-regionen så filar jag lite på spårvalen och använder banans bredd bättre så ska det nog inte vara omöjligt. Med risk för att sminka en gris så har jag också börjat fundera lite över att förbättra aeron på bilen. Inte nödvändigtvis för mer downforce, men mindre drag. Vore intressant att se hur mycket tightare framskärmar, splitter och täckplåtar/diffusor under bilen skulle kunna ge. _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||
Snyggt kört Timmy!
Det var kul att ha någon med liknande kärra att jaga i lördags! Hoppas de blir fler tillfällen. ![]() _________________ Fredrik Pousard Se7en MNR R1 2012 - SÅLD SVKG 369 Locost Sweden 197 http://www.youtube.com/channel/UCGX4w6Luh1A4tRKNuOBDWcg/videos?view=0&flow=grid |
||
Re:
Tack detsamma! Synd att vi inte tog tillfället i akt och körde mer tillsammans. Vet inte varför men tanken slog mig inte ens för än efteråt och ute på banan såg jag knappt till dig. Men det hade säkert varit grymt lärorikt! Hoppas helt klart på fler tillfällen! Kom ner till Knutstorp i helgen till exempel! ![]() _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||
Knutan hade varit kanon men jag har andra planer i helgen tyvärr...
Kolla klippet i min biltråd så ser du en gul MK som du säkert känner igen. Hamnade lite trafik emellan så jag fick aldrig riktigt häng. _________________ Fredrik Pousard Se7en MNR R1 2012 - SÅLD SVKG 369 Locost Sweden 197 http://www.youtube.com/channel/UCGX4w6Luh1A4tRKNuOBDWcg/videos?view=0&flow=grid |
||
Så var ännu en dag på banan avklarad. Närmare bestämt Knutstorp med Turbo Performance Club.
Bilen är oförändrad sen Kinnekulle och beter sig fortfarande alldeles underbart. Däremot fick jag jobba betydligt mer för att få upp tempen i framdäcken denna gång och min körning kändes inte alls lika tight som på kullen där jag kunde köra varv efter varv med några få tiondelars differans. Inkonsekventa spårval och tonvis med förvisso väldigt aktsam/uppmärksam trafik gjorde att det snabbaste varvet sattes redan under pass två och att jag sen inte lyckades förbättra, och opt-tiden var väl över en sekund snabbare än det. Jag mäktade med en 1.07.71 men bilen är god för låga 1.06:or om inte höga 1.05:or till och med. Men trots halvtaskig körning så hade jag vansinnigt roligt och träffade en massa trevligt folk som alltid! ![]() Här är ett varv från sista passet när jag skjutsar farsan och äntligen kommit ihåg att koppla in micken i kameran. Som synes av det stundvis risiga spårvalet och de väl tilltagna marginalerna och 80kg extravikt så finns en hel del tid att kapa. ![]() _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||
Kul med lite film från Knutstorp! Får försöka ta mig dit nästa år.
Vad är det för mick du kör med och var sitter den? Ses på Kullen eller? Har anmält mig till Miataklubbens körning 8/2. _________________ Fredrik Pousard Se7en MNR R1 2012 - SÅLD SVKG 369 Locost Sweden 197 http://www.youtube.com/channel/UCGX4w6Luh1A4tRKNuOBDWcg/videos?view=0&flow=grid |
||
Re:
Denna: http://www.ebay.co.uk/itm/New-3-5mm- De bästa 10 kronorna man kan lägga på sin GoPro. ![]() Kul! Jajamensan den körningen är given! Tur du påminde mig bara för hade inte anmält mig än. Men fixat nu. ![]() _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||
_________________ Fredrik Pousard Se7en MNR R1 2012 - SÅLD SVKG 369 Locost Sweden 197 http://www.youtube.com/channel/UCGX4w6Luh1A4tRKNuOBDWcg/videos?view=0&flow=grid |
||
Sådär nu har man testat på Sviestad igen, och framför allt fått känna på bilen i riktigt jävla totalregn. Vilket visade sig fungera klart över förväntan. Att köra till banan i lätt regn kändes helt livsfarligt i 90kmh, men att vara uppe i ~170km/h i ösregn ute på banan fungerade konstigt nog bra mycket bättre.
Visst planade det lite här och var och gick bra mycket bredare än än det borde. Men herrejösses vad kul det var. Först tänkte jag låta bli att köra öht tills det slutat regna men efter att ha testat på det ville jag nästan inte att det skulle torka upp igen. :P När det väl gjorde det så tyckte jag mig få upp ganska bra fart på bilen och när jag i sista passet sneglade ner mot laptimern och såg 1.02.05 kände jag att det var dags att ge upp för dagen. Här är varvet i fråga följt av lite bus i regnet och lite andra små moments. Och här har vi 5st varv när det regnade som värst. Buskul! ![]() ![]() ![]() Fick även provköra den här kärran ett par varv. Mäkta imponerande hur lätt 1100kg kan kännas! Trodde den skulle kännas som en V70 efter att ha kört Sjuan hela dagen men icke! Otroligt välkomponerad bil! ![]() _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||
Jag som tänkte åka in och kika lite men det var så grymt dåligt väder på morgonen. Ångrar mig..
Jösses så din bil går. Helt underbart. Jag vill ha en Mk Indy!! ![]() 1,02 är riktigt bra! Och varvet är ju inte helt optimalt. ![]() _________________ Peter Fröjd -------------- BMW M3 e90 |
||
Re:
Ja du skulle kommit in och kikat så hade jag kunnat bjuda på en tur. ![]() Tackar, ja den pinnar på rätt fint nu! Hehe ja jag såg din tråd där. Tror tyvärr det är svårt med import men någon som vet säkert kommer säkert hoppa in och ge ett säkrare svar. ![]() Ja med tanke på marginalerna och hur stökigt varvet var så är jag förvånad över att det gick så fort som det gick. Filar man lite på det borde låga 1.01 inte vara några problem tycker jag. ![]() _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||
Har visst missat att uppdatera här. På väg till Kinnekulle förra helgen bestämde sig (sannolikt) tvåan äntligen för att tacka för sig. Den driver på fint på tvåan men låter inte så vackert. Har ju varit mentalt inställd på haveri sen jag köpte bilen så ingen större överraskning direkt.
Men eftersom det mesta talar för att jag reser bort på en lååååång utlandsvistelse i Oktober så kommer jag sannolikt inte göra något åt det i år utan det blir isf inför säsongen 2015. ![]() Så nu får den stå och vila sig lite tills dess (tiden läker alla sår?). Sen får vi se vad som händer, om lådan renoveras eller annan motor hittar ner i den istället. Och om jag behåller eller säljer den. Vi får se vad man känner för när man hittat tillbaka till Sverige igen. ![]() _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||
För er som missat är pärlan till salu. Priset kan nog vara lite förhandlingsbart också.
![]() https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 1 besök senaste veckan (27125 totalt) |