Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 2 besök senaste veckan (15122 totalt) |
om dom följer regelboken, nej En kompis köpte CAR orförandens gamla bertone race bil förra året. Den har alltid besiktigats med rutorna ur. Du får nämligen åka så ![]() Han glömde bort sig häromdagen när han besiktigade med besiktingsmannen släppte igenom det. Annars så fixade jag provbitar av makrolon idag. Fan tom 2mm varianten kändes inte så "skranglig" som jag hade tänkt mig men nu får det bli 3mm. _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||||||
Jaha efter mycket slit med jobebt så är det mesta klart. Nu återstår monteringen men ett problem har uppstått.
Firman som skar alla rutor till mig var tydligen inte så noga med passformen vilket innebär väldigt lite material på ramen på vissa rutor (ej bakrutan) Det jag har gjort är en "provruta", vänster bak. Har målat en svart ram innifrån på 2cm som täcker ramen samt ser betydligt trevligare ut. Sen har jag sikaflex limmat rutan i ramen med tvingar. Tyvärr kunde jag inte tvinga över hela rutan utan tejpade dom sidorna som inte gick att sätta tving på. Nu hemkommen efter semestern så såg jag att dom bitarna har släppt så det blir att skruva dom rutorna i vilket fal som helst. Men hur när man har så lite material att skruva/nita i? Har sett en rejsbil som borrade precis bredvid ramen, sedan satt m3 bult igenom och klämt rutan med tillskurna plastbitar på baksidan mot ramen. Kanske det funkar med stora brickor på baksidan? Hur har ni skruvat erat rutor och med vad? Skall stressa och försöka få bilen körduglig till fredan för lite test på Kullen. _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||||||
oki. Har faktiskt läst dom tidigare och även postat lite. Det jag tänkte på var själva skruvningen om man har klent med material att skruva i. Har dock funderat lite under natten och tror nog att en stor bricka för mina m3 skruv fixar biffen. Hade varit kul att se om nån hade bild eller nåt hur ni skruvade
_________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||||||
Bättre sent än aldrig?
Nu har jag varit ute i garaget och mätt på rutorna. På min bil sitter det 5 mm rutor, och det går fetbort!!! > ![]() Sidrutorna, som endast sitter fast längs en kant (jag har inga rutramar), skulle man säkerligen kunna byta till 3 mm. Bakrutan, som sitter i original gummilist, är så styv att de flesta tror att det är en glasruta. PS: Makrolon är väldigt lättjobbat, det påstås att det t.o.m. går att klippa med plåtsax. ![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||||
Lexan är Polycarbonat precis som Makrolon (men en annan tillverkare). Den är inte skottsäker och den är lika repkänslig som alla andra PC om den inte är ytbehandlad. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||||||
Något sent i tråden men jag har snackat med en "Expert" från ESSÅ plast i Malmö och efter att ha beskivit problemet för honom så rekomenderade han Lexan Margard. Det har en tunnt skickt av glas som gör det betydligt reptåligare än bara Lexan. Man vill ju inte göra nya bakrutor vart och vartannat år för att man inte ser igenom den. 3mm ska räcka utan förstärkningar till en 9x4 ruta. Kostnad? Ca 2300 kr för en ruta. Sen får man sätta fast den själv. Ett tips jag fått av Jaan Tolli är att böja/forma in sidorna, och gärna mer än vad som behövs, för då hjälper rutan att hålla in ramen, som är ganska klen. Annars vill sidorna flexa ut ramen. En 100 graders ugn har alla som har en bastu hemma...om detta nu räcker. ![]() mvh Goran _________________ Goran Obradovic Club Alfa Romeo |
||||||||||
Har för mig att PC blir väldigt spröd om man värmer upp den till 60-70 grader så det kan vara lämpligt att ha koll på tempen innan man börjar misshandla plasten. Tror att den skall upp till ca 150 grader ?? _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||||||
Något jag inte berättat är att "experten" rekommenderade att man ska förvärma den till ca 90 grader i 4h/mm gods för att få ut den sista "fukten" i meterialet. Dvs 12 timmar innan man ens får börja bearbeta plasten.
![]() Man får nog chansa lite. Undrar just hur mycket av detta dem gör på Sandens bakruta? Någon som vet? mvh Goran _________________ Goran Obradovic Club Alfa Romeo |
||||||||||
Generellt sett kan man säga att lexan inte är skottsäkert, men det finns även varianter som är det. Lexan är inte repkänsligt utan snarare reptåligt. Det var främst plexiglas jag jämförde med. _________________ War is about peace, and to get peace you have to kill a lot of people. //Tomi Penttilä |
||||||||||
Hmm är det inte lexan som gulnar.. makrolon behandlade väl med något som motverkade detta?
Kan ju blanda ihop det med alla plastsorter iofs ![]() Hur som så finns det många trådar som varnar för plexi i rutorna med tanke på dom vassa skärvor som bildas när plexin går sönder.. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||||||
Plexiglas är ett handelsnamn precis som Lexan och Makrolon. Polycarbonat (dvs både tex Lexan och Makrolon) är betydligt repkänsligare (om den inte är ytbehandlad) än polymetylmetakrylat (PMMA) dvs Plexiglas. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||||||
Det är konstigt, den allmänna uppfattningen som jag har fått är tvärtemot den du påstår: "Plexiglas . Akrylplasten har utomordentliga optiska egenskaper med hög hårdhet, ytfinish samt god motståndskraft mot kemikalier. Plasten har god bearbetbarhet såsom att den går att formas, limmas, poleras. Plexi spricker däremot lätt när man borrar i den . Ytan är mjuk vilket gör att plasten är väldigt känslig för repor och dylikt." "Lexan. Polykarbonatplasten är slagtålig genom sin seghet och detta inom ett brett temperaturområde samt relativt god motståndskraft mot kemikalier. Går också att bearbetas men i mindre omfattning. Genom sin seghet går den att spika i under gynnsamma förutsättningar." http://www.lulea-bilglas.se/plast.ht _________________ War is about peace, and to get peace you have to kill a lot of people. //Tomi Penttilä |
||||||||||
Alltså, "Plexiglas" - akrylplast är inget alternativ för bilrutor eftersom det är sprött och bildar vassa skärvor om det går sönder. Inte tillåtet heller alltså. Däremot så är det vanligt som infärgat i t.ex baklyktor.
Polykarbonatplast som finns under t.ex handelsnamnen Lexan och Makrolon är mkt segare i sig och splittras inte. Det är det man använder på räserbilar till rutor, dock ej framruta som måste vara laminerat glas. Finns med olika ytbehandlingar som t.ex *minskar* repkänsligheten _________________ Pär Hylander |
||||||||||
Polykarbonat är en fantastisk plast. Du kan dubbelvika den och misshandla med en hammare utan synliga sprickor men den är extremt mjuk, nästan oljig och väldigt repkänslig. Det ända plast-alternativet till sidorutor dock. Ganska dyr och i repbehandlat utförande löjligt dyr. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||||||
Jag kör makrolon på min E30 4mm då orginalrutorna var det sparade 7kg bara på 4st sidorutor, Sköt upp rutorna på samma sätt som orginalen sitter sen satte jag några skruv från insidan för att dom inte skulle ramla ner, man behöver inte göra saker mer komplicerat än vad det är
![]() _________________ Mattias Becker Bmw 323ti compact -98 Bmw 120d M-sport -08 |
||||||||||
Jag gjorde samma sätt som Mattias.
Har fäst mina 3mm Lexan sidofönster på enklast möjliga sätt: in i befintlig list/ram och fäst i underkant med skuv in i bilen. _________________ / Ulf Krahn BMW 525 Touring 04 BMW 325 Cupé 08 Porsche 944 LS1 (ex-TURBO) 85-b (Banbil) |
||||||||||
Jag slet bort alla lister 15mm svart bilglasprimer runtom och tryckte dit Makrolonen i vindrutegäggamoja. Sitter som berget. Satte dit takluckan på samma sätt. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 2 besök senaste veckan (15122 totalt) |