Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
1 besök senaste veckan (4029 totalt) |
Bensin förbrukningDet gör 1,06 om
Jag åkte till Kjula i lördags och passade på att mäta drivmedelsförbrukningen. Jag tankade breddfullt vid starten och vid hemkomsten. Körsträcka 23 mil med lite omväg runt Eskilstuna. Totalt 1,58 liter E 85 per mil. Det gör 1,06 liter per mil om man räknar om energi innehållet mot bensin. Dubbla stift och 13,5:1 comp och en låg dome på kolven gör uppenbarligen en hel del åt det positiva hållet. Jag skulle nog kunna gå upp ett steg till i comp men någonstans ligger det en skärningspunkt mellan formen på förbränningsrummet och spikningstålighetens gräns kontra effektiviteten. Jag skulle nog påstå att runt 14:1 är en bra siffra för E 85 och sugmotor. Jag åker nu en total förtändning av 25 gdr, mer skapar inneffektivitet vilket märks i form av mer värme i kylsystemet och sämre förbrukning. En ren jämförelse med gamla motorn måste inkludera att denna är större, har mer intern friktion, skapar mer värme om än inte mer i procent mot vevaxel energi och har med sin storlek mer pump förluster då den går på högre vacuum. Jag är nöjd så långt. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
Jag läste en teknisk rapport om verkningsgraden på motorer som optimerats för E85. Högre kompression och annan förtändning, etc. Den blir bättre än för bensin, men på grund av det lägre energiinnehållet per massenhet går det förmodligen inte att nå ner till bättre än 10% mer volymsförbrukning.
Vilket alltså är för jäkla bra. Om en bensinare drar 1 l/mil skall det alltså gå att få en likadan E85-driven att nå 1.1 l/mil. Det är med dagens priser nånstans 75% av bränslekostnaden för bensin, plus sänkta utsläpp av precis allt i allmänhet och koldioxid i synnerhet. Så varför ser vi inte fler etanoloptimerade bilar? ![]() _________________ Michail Stockfelt |
![]() |
Racetech
![]() |
1 besök senaste veckan (4029 totalt) |