| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Någon som har erfarenhet av coiloverrör?
|
2228 besök totalt |
|
Hej! Tänkte på dessa http://rallyshop.se/produkt/Coilover Måste ha nya fjädrar och jag har svårt att hitta passande i rätt längd så denna tanke växte fram. Någon som använder någon sådant på befintlig fjäderplats? Min bil har fjäder över dämpare bak men fram så sitter fjädrarna och dämparna separat. Sen någon som vet någon bra sida där man kan jämföra fjädrars hårdhet och passform? _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||
|
Jag har byggt om ett gäng fjäderben med liknande satser men inte monterat dem "fristående", det är väl så du tänker?
Går bara fjädern tillräckligt rakt kan man säkert få det att funka. Jag har använt rör från Rally Design och jag skulle inte bli förvånad om det är samma som Rallyshop säljer. Sedan ett antal år tillbaka är kvaliteten helt okej i mina ögon. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Re:
Precis så menar jag "fristående" men det förutsätter väl att man fåt fast röret på något sätt antingen punktar fast eller bygger botten och gängar via fjädersätet? _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||
|
Jo, röret måste ju sitta fast. Jag har sett lösningar där man svetsar en "botten" i röret och skruvar det i en bärarm eller liknande. Så länge man inte får några större sidledskrafter så verkar det funka rätt bra.
Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Satsa på en förzinkad version, det blir alltid grus och skit i gängorna men rostar det också blir det riktigt jobbigt.
Om jag minns rätt så passar ett 2"-rör invändigt i dessa, svetsa en lagom hög bit i bärarmen så blir det lätt att byta när/om gängorna går. Så kort gängrör som möjligt för att undvika brytkrafter. _________________ Johan Rius Tonykart Racer DD2 |
||
|
Re:
Tack för tipsen! Vet du vart man kan köpa dessa? Tänkte få rör påsvetsade på bakdämparna bak och i fram sitter fjädrarna separat så där måste jag ha rör med gänga i botten så jag kan skriva fast dessa underifrån. Edit såhär vill jag ha det
Hittar dock ingen som säljer dessa självstående coiloverrören _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||
|
Hittade en bild på hur det ser ut med coilovers bak på bmw e36 samt VW Lupo.
Denna setup funkar väl? _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2228 besök totalt |