Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
4508 besök totalt |
Wire Race Bearings - vad säger ni om det?
Pratar alltså om navlösa eller rättare sagt ringformade nav med öppen mitt. Verkar även i viss mån integreras med fälgen. http://www.youtube.com/watch?v=WquD0 http://www.franke-gmbh.de/global/fil Varför skulle man egentligen ha en traditionell lösning om detta kan fås att fungera med god vridstyvhet osv. _________________ Mvh // Niklas L |
vet inte riktigt vad det finns för nackdelar men en tänkbar är väl att hastigheten på lagret blir väldigt mycket större jämfört med ett normalt mindre lager vid given vinkelhastighet. nu vet inte jag vad lager tål eller inte tål men är det bara ett stort normalt kullager likt vanliga maskinlager så kan det ju vara intressant att kika på vad som händer i bilar som når höga hastigheter? jag menar, jämför man två lager, ett konventionellt och ett av ovanstående modell, så har du säkert över dubbla diametern och därmed dubbla hastigheten på lagret.
_________________ MVH |
men frågan är nog om fördelarna överväger nackdelarna, det där känns som en lösning som passar bäst på formel & prototypbilar, och denna lösningen gör det ju omöjligt med centrumbult, därmed borgar den inte helelr för snabba däcksbyten.
vore intressant att se faktiska siffror och jämförelser med ett vanligt hjulnav med spindel ![]() ![]() _________________ MVH |
Det har väl funnits lite konceptbilar med olika lösningar.
Det är väl med nuvarande hjullösning som den gamla VHS:en eller CD-skivan, inte bäst men orubblig standard. Ska man gå ifrån 4-5 bultar och en fälg så måste man ju vända upp och ner på hela eftermarknaden, serviceverkstäder etc. Det finns bara ett företag som kan gå mot strömmen så och det är väl Apple med en ny anslutning till sin Iphone5 ![]() Jag skulle vilja se en elmotor integrerad i den där lösningen. |
![]() |
Racetech
![]() |
4508 besök totalt |