Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Åttioåttonde Indy 500 2004
1847 besök totalt
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Dags igen, Kennys stand-in har tagit pole position.

Man kan tycka vad man vill, ovalracing kanske inte är riktigt min favoritgren, men Indy 500 är ju faktiskt världens största endagsevenemang publikmässigt. Jag var själv där 1995 och kan intyga storleken på spektaklet. Endast i USA...

Mer info: www.indy500.com och www.indyracing.com

Startuppställning: http://www.indyracing.com/indycar/grid/500grid.php

Notera att Bruno Junqueira kör för Haas Racing. Paul Newman vill inte förknippas med Tony George...

Vem är den ende som har vunnit Monacos Grand Prix, Le Mans 24-timmars samt Indy 500? (Nej, det är inte Michael Schumacher... )

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Johan Söderberg
Uppsala
Här sen Okt 2003

Graham Hill!

Montoya har chansen att upprepa samma bedrift, han har 'bara' Le Mans kvar.

Jönköping
Här sen Dec 2002

Citat:
Paul Newman vill inte förknippas med Tony George...

Hederknyffel thumbs up

Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

JohanR skrev:
Citat:
Paul Newman vill inte förknippas med Tony George...

Hederknyffel thumbs up

Vad är storyn bakom det?

/Mangan

JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002

Tony Georges tramsiga IRL har förstört världens bästa racingserie CART. IMHo.

Slåtte
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Johan Söderberg skrev:
Graham Hill!

Alldeles riktigt! En till dig! Kan du hur många gånger och vilka år han vann de olika loppen?

Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Johan Söderberg skrev:
Graham Hill!

om ryktena angående Villeneuves återkomst i en Williams skulle vara korrekta så har även han chansen, även om den är klart mindre. Han skulle även kunna lyckas med trippeln WDC, Le Mans och Indy500, eller varför inte WDC, CART-mästare, Indy500, Monaco och Le Mans. Han har ju alla utom Monaco och Le Mans, varav den sistnämnda säkert inte är någon jättesvårighet med hans namn och skicklighet - det är väl inte riktigt vad det var en gång i tiden. Monaco blir nog svårare även om han mot förmodan kom tillbaks till Williams.

#24, #64, #88
Citera
Johan Söderberg
Uppsala
Här sen Okt 2003

Sörpan skrev:
Alldeles riktigt! En till dig! Kan du hur många gånger och vilka år han vann de olika loppen?

Tackar! Hur många gånger? Njae, Sextiotals-F1 (eller indy för den delen) är inte riktigt min starka sida men Le Mans vann han 1972 tillsammans med Henri Pescarolo i en Matra MS670, den enda av de tre som körde i 'short tail'-utförande om man ska gå in på detaljer... Jocke Bonnier körde ju ihjäl sig på morgonen i det racet så det var ju inte direkt en jublande Hill på podiet då de var rätt nära vänner. Hill kom för övrigt tvåa 1964 med Bonnier.

Angående Villeneuve så är väl största svårigheten med Le Mans för hans del att hans körstil är lite brysk och att han inte direkt är nån lagspelare. Se bara på hur det gick för BAR när han var kvar där... Men visst är han bra, bara nån vill ha honom.

Slåtte
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Johan Söderberg skrev:
Sörpan skrev:

Tackar! Hur många gånger? Njae, Sextiotals-F1 (eller indy för den delen) är inte riktigt min starka sida men Le Mans vann han 1972 tillsammans med Henri Pescarolo i en Matra MS670, den enda av de tre som körde i 'short tail'-utförande om man ska gå in på detaljer... Jocke Bonnier körde ju ihjäl sig på morgonen i det racet så det var ju inte direkt en jublande Hill på podiet då de var rätt nära vänner. Hill kom för övrigt tvåa 1964 med Bonnier.

Angående Villeneuve så är väl största svårigheten med Le Mans för hans del att hans körstil är lite brysk och att han inte direkt är nån lagspelare. Se bara på hur det gick för BAR när han var kvar där... Men visst är han bra, bara nån vill ha honom.

Det är bara att för dina kunskaper. Monaco vann han väl fem gånger? Endast överträffat av en viss A Senna... Indy tror jag att han vann 1965.

Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Sörpan skrev:

Det är bara att för dina kunskaper. Monaco vann han väl fem gånger? Endast överträffat av en viss A Senna... Indy tror jag att han vann 1965.

Nej, 1965 var Jim Clarks superår när han även vann Indy500, med ett par varv till godo. Den första icke-amerikan att vinna Indy500 sedan 10-talet.
Han vann de sex första F1-loppen han ställde upp i och säkrade därmed titeln. Teoretisk kortast möjliga tid, då han inte körde i Monaco, utan var då i USA och vann Indy 500. Inte illa, speciellt i en bil som inte var helt överlägsna de andra i fältet. Den ende förutom Jim Clark som lyckades ta sig upp på podiet i en Lotus-Climax det året var Mike Spence som tog en tredjeplats i Mexicos GP och då efter att över halva fältet brutit. I de övriga tre loppen som Jim Clark ställde upp i 1965 bröt han med mekaniska problem. I de 9 loppen startade han ifrån pole 6 ggr och ifrån 2:a-plats på gridden i de återstående 3.
Han vann även Tasman Cup det året, samt franska F2-mästerskapen, sportvagnslopp, touringcar-lopp och ett antal andra lopp han ställde upp i. Då körde han i de flesta serier ändå mot toppförare som Brabham, Hill, Gurney, Rindt, Stewart, etc.

Året efter fick Clark sällskap i Indy500 av bl.a. Stewart och Graham Hill, där Stewart bröt i ledning och loppet vanns av Hill, även om många menade att det egentligen var tvåan Clark som vunnit, men att de tappat bort ett varv för honom. Troligen var det enbart hans team som tappade bort ett varv för honom, p.g.a. hans spinnövningar. P.g.a. att Chapman var involverad i nåt bråk med Ford så blev inte resurserna som det var tänkt så Clarks bil var tydligen usel och jag har en filmsnutt där Jim Clark gör en snygg 720 i ledning, men klarar sig på nåt underligt vis, trots att det var i andra halvan av kurvan. Efter att han återtagit ledningen gör han en 360, men klarar sig utan murbesök eller särskilt mycket tappad fart - imponerande.

Klar aspirant på titeln världens bäste förare! thumbs up (men han var tydligen en ganska medioker testförare)

#24, #64, #88
Citera
Johan Söderberg
Uppsala
Här sen Okt 2003

Sörpan skrev:

Visst är det fint att man har huvudet fullproppat med så mycket livsnödvändig kunskap...

Hur många gånger har förrseten Schumiboy vunnit Monaco?

Slåtte
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Johan Söderberg skrev:
Sörpan skrev:

Visst är det fint att man har huvudet fullproppat med så mycket livsnödvändig kunskap...

Hur många gånger har förrseten Schumiboy vunnit Monaco?

Micke har väl vunnit fem gånger? och han lär väl inte vinna nån fler gång efter det som hände i helgen...

Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Trådstartare
AndersY skrev:
Sörpan skrev:

Nej, 1965 var Jim Clarks superår när han även vann Indy500, med ett par varv till godo. Den första icke-amerikan att vinna Indy500 sedan 10-talet.
Han vann de sex första F1-loppen han ställde upp i och säkrade därmed titeln. Teoretisk kortast möjliga tid, då han inte körde i Monaco, utan var då i USA och vann Indy 500. Inte illa, speciellt i en bil som inte var helt överlägsna de andra i fältet. Den ende förutom Jim Clark som lyckades ta sig upp på podiet i en Lotus-Climax det året var Mike Spence som tog en tredjeplats i Mexicos GP och då efter att över halva fältet brutit. I de övriga tre loppen som Jim Clark ställde upp i 1965 bröt han med mekaniska problem. I de 9 loppen startade han ifrån pole 6 ggr och ifrån 2:a-plats på gridden i de återstående 3.
Han vann även Tasman Cup det året, samt franska F2-mästerskapen, sportvagnslopp, touringcar-lopp och ett antal andra lopp han ställde upp i. Då körde han i de flesta serier ändå mot toppförare som Brabham, Hill, Gurney, Rindt, Stewart, etc.

Året efter fick Clark sällskap i Indy500 av bl.a. Stewart och Graham Hill, där Stewart bröt i ledning och loppet vanns av Hill, även om många menade att det egentligen var tvåan Clark som vunnit, men att de tappat bort ett varv för honom. Troligen var det enbart hans team som tappade bort ett varv för honom, p.g.a. hans spinnövningar. P.g.a. att Chapman var involverad i nåt bråk med Ford så blev inte resurserna som det var tänkt så Clarks bil var tydligen usel och jag har en filmsnutt där Jim Clark gör en snygg 720 i ledning, men klarar sig på nåt underligt vis, trots att det var i andra halvan av kurvan. Efter att han återtagit ledningen gör han en 360, men klarar sig utan murbesök eller särskilt mycket tappad fart - imponerande.

Klar aspirant på titeln världens bäste förare! thumbs up (men han var tydligen en ganska medioker testförare)

Det blir en till Anders kunskaper också! Den där 720-gradaren har jag sett flera gånger på TV i olika sammanhang, det blev väl en riktig kalabalik efter Clark på start- och målrakan med flygande hjul och annat? Dock ej med personskador har jag för mig.

När jag tänker efter så var det ju 1966 som Hill vann, har ju till med en bok om Indys historia som jag kan kolla i...

Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Trådstartare
De lyckades trolla med knäna och få ihop 33 bilar i år också, säkert med Tony Georges hjälpande hand...

Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Starten uppskjuten pga regn...

Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Skulle väl tro att den snabbe och underhållande men nervöst koleriske Montoya, i likhet med vilde Villes avkomma inte har de egenskaper som krävs för en Le Mans vinnare.
Tycker nog personligen inte han ens är värd chansen att få försöka...

Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Trådstartare
27 varv hann de innan regnet kom tillbaks, men nu ska de snart starta om igen, undrar hur många varv de hinner nu...

Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Svaret blev 180 innan regnet satte stopp för gott. Kennys ersättare, Buddy Rice, vann.

Citera
Allmänt banåkaforum
1847 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande