Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1849 besök totalt |
Westfield Megabusa
Hej, Funderar på att köpa en Westfield Megabusa som banbil samt hobbybil. Är det någon som har erfarenheter av Westfield Megabusa. För er som inte känner till bilen ifråga, en seven kaross med en aningen vässad hayabusa motor, sek. låda ( använder endast kopplingen vid start ). Ca 203hk ( max varv ca 12-13500 ) och 0-100 på ca 3.4 sek, 0-160 på ca 8sek. Blev rankad av AMS för ett par år sedan, 0-160-0 på 13.69sek, imponerande. Frågan är hur användarvänliga dessa bilar är, om man känner för att åka ner till Ringen, till exempel. Har hört att Hayabusa motorn är mkt tålig och eftertraktad, någon som vet mer? Är lite i valet och kvalet, ska man lyssna på sin vettiga sida eller bara leva ut??? ![]() Har inga erfarenheter av dessa bilar själv så det skulle vara kul att höra lite ifrån andra. Finns det många banträffar för seven bilar?? _________________ mvh Philip Lundh |
||||||
Mycket info om BEC's:
http://uk.groups.yahoo.com/group/bik Folket på den listan är lika "insnöande" på TrackDays mm som här på Rejsa. ![]() Personligen (funderade på en Stylus RT innan jag valde lyxkryssaren Miata) skulle jag valt en R1-motor för att slippa torrsump. Edit: korrigerat mummel |
||||||
Tack! Ska ta och läsa lite där. R1 motorn ska inte vara lika tillförlitlig + att Hayabusa motorn lämnar fler hästar. Torrsump vill jag gärna ha. Det är inga billiga prylar men vill man att allt ska hålla hög kvalité så kostar saker och ting.
![]() _________________ mvh Philip Lundh |
||||||
Har en kompis som snickrat ihop en westfield hayabusa och kört lite med.
(ganska lite tror jag, några varv på gälleråsen, typ.) PM:a mig om du vill ha kontakt med honom erfautbyte. Så förmedlar jag den. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
Hej
Trixet vid besiktning, som jag förstått det, är att besiktiga med alla pluggar och effekthämmande originalpryttlar som finns...och sen ta av dem efteråt. En 900 RR Fireblade motor finns dels med 128 hk och dels med ca 60 hk i den billiga försäkringsklassen. Vet inte om det går att få Hayabusa motorn i olika konfigurationer. Men det kanske finns? mvh goran _________________ Goran Obradovic Club Alfa Romeo |
||||||
Annars är det väl bara att vikta upp Westfielden till ett ton jämt och regga med 150KW.
![]() Hur man bär sig åt praktiskt för att regga en MegaBusa finns det säkert andra som kan svara bättre på men 15KW/100Kg som amatörbyggt låter som lite knepigt att komma under utan trix. |
||||||
Re: Westfield Megabusa
Har inga erfarenheter av dessa bilar själv så det skulle vara kul att höra lite ifrån andra. Finns det många banträffar för seven bilar??[/quote] Här hittar du lite mer info om träffar: http://www.idetek.se/se7en/ Bra forum för sjuor: http://locost.monkeytoys.com/ _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g ![]() |
||||||
Kolla i denna snubbe, http://www.randomresearch.com/dp/
titta även på detta varav som han gjorde med sin megabusa, 1.29 http://www.dpcars.net/lap129.mpg på Portlands GP banan. Man blir ju lite sugen... ![]() _________________ Joakim Adolfson |
||||||
Klart du ska ha en sån
![]() Se till att få i riktig bur (iofs illa för utseendet, men det är väl inte därför du köper en sådan?) så öppnar sig en väldig massa fler tillfällen att få bantid. ![]() Jag hade nog inte kommit på iden att köra till ringen i en sådan, men det går kanske.... Eftersom den är så lätt så borde det ju gå bra köra den på ngn form av större pickup eller likande, eller på släp efter vanlig personbil. Kanske skulle skaffa en sådan där biltransporter som består av framändan av en Saab eller Volvo och är kapad efter framdörren och sen försedd med ramper för en bil? För en sådan tror jag vanliga regler ang hastighetsbegränsningar osv gäller. _________________ Pär Hylander |
||||||
Jepp, går att brumma på bra med "Solstadsaabarna". Tyvärr kostar de rätt mycket, samt är ovanliga. _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||||||
IOFS så behövs inte bur för att få bantid. Endast FIA godkänd båge.
Den går säkert bra att dra på släp. Jag brukar dra min på ett släp som jag brukar låna. Det är nerviktat så att man kan dra det efter Saaben med vanligt körkort. Däremot har det tippbart flag och bra låsbar överbyggnad. Har dock planer på att under semestern bygga ett eget släp av liknande modell. Vi får väl se hur det blir med den saken...
ojojoj så trevligt det skulle vara med en sån. Hur lyvkas man få regeringen med på en sån sak. Det gick ju att få igenom släpet med argumentet att man kan köra saker till tippen på det... _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: ![]() |
||||||
Är som sagt väldigt sugen
![]() Tack för alla svar! ![]() Jag är för övrgt inte intresserad av att sätta ihop bilen själv utan den ska vara en ny komplett bil. _________________ mvh Philip Lundh |
||||||
Men med tanke hur jag tolkar hur du skrev att du skull använda den så känns ju ändå FIA-bågen viktigare än sufletten. Nu vet jag inte hur du hade tänkt dig med vindruta och så, men i många öppna bilar kan man fortsätta att köra öppet om det börjar regna utan att bli blöt (dock kan man ju inte stanna utan att bli blöt....) Antar att det finns ngt sorts anpassat regnskydd/sittrumsskynke som kan användas när man parkerar _________________ Pär Hylander |
||||||
Va sa du att det hette? Tak? Suflett? Vad är det och vad ska det vara bra för??? Nä men från den allvarliga sidan. Du gör inget med tak & suflett. Om du villa ha så lite turbulens i sittbrunnen som möjligt så skall du ha aeroscreen och half height side screens kombinerat med cycle wings. Inte vindruta och dörrar alltså.
Då är du nog mer eller mindre rökt om du inte hittar nån som säljer en som de byggt själva. Enda möjligheten att få in den är som amatörbyggt fordon. _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: ![]() |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1849 besök totalt |