Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Westfield Megabusa
1849 besök totalt
MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003
Inlägg: 778


Trådstartare
Westfield Megabusa

Hej,

Funderar på att köpa en Westfield Megabusa som banbil samt hobbybil. Är det någon som har erfarenheter av Westfield Megabusa. För er som inte känner till bilen ifråga, en seven kaross med en aningen vässad hayabusa motor, sek. låda ( använder endast kopplingen vid start ). Ca 203hk ( max varv ca 12-13500 ) och 0-100 på ca 3.4 sek, 0-160 på ca 8sek. Blev rankad av AMS för ett par år sedan, 0-160-0 på 13.69sek, imponerande. Frågan är hur användarvänliga dessa bilar är, om man känner för att åka ner till Ringen, till exempel. Har hört att Hayabusa motorn är mkt tålig och eftertraktad, någon som vet mer? Är lite i valet och kvalet, ska man lyssna på sin vettiga sida eller bara leva ut???

Har inga erfarenheter av dessa bilar själv så det skulle vara kul att höra lite ifrån andra. Finns det många banträffar för seven bilar??

_________________
mvh

Philip Lundh
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20243



Mycket info om BEC's:
http://uk.groups.yahoo.com/group/bike-engined-cars/
Folket på den listan är lika "insnöande" på TrackDays mm som här på Rejsa.

Personligen (funderade på en Stylus RT innan jag valde lyxkryssaren Miata) skulle jag valt en R1-motor för att slippa torrsump.

Edit: korrigerat mummel

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003
Inlägg: 778


Trådstartare
Tack! Ska ta och läsa lite där. R1 motorn ska inte vara lika tillförlitlig + att Hayabusa motorn lämnar fler hästar. Torrsump vill jag gärna ha. Det är inga billiga prylar men vill man att allt ska hålla hög kvalité så kostar saker och ting.

_________________
mvh

Philip Lundh
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Har en kompis som snickrat ihop en westfield hayabusa och kört lite med.
(ganska lite tror jag, några varv på gälleråsen, typ.)
PM:a mig om du vill ha kontakt med honom erfautbyte. Så förmedlar jag den.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4323



Torrsump kan väl ändå vara en mycket god idé i en MC-motor som ska sitta i en bil?
Har sett hur en R6-motor såg ut efter att oljan hade stuckit iväg på annat håll... det fanns extra titthål i den.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Går det att gatregga en sådan bil över huvud taget?

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003
Inlägg: 778


Trådstartare
porschedriver skrev:
Går det att gatregga en sådan bil över huvud taget?


Inga problem att gatregga. Har pratat en del med roadster ab som är återförsäljare i Sverige.

_________________
mvh

Philip Lundh
Citera
Goran
Bjärred
Här sen Jan 2003
Inlägg: 292



Hej

Trixet vid besiktning, som jag förstått det, är att besiktiga med alla pluggar och effekthämmande originalpryttlar som finns...och sen ta av dem efteråt.
En 900 RR Fireblade motor finns dels med 128 hk och dels med ca 60 hk i den billiga försäkringsklassen.
Vet inte om det går att få Hayabusa motorn i olika konfigurationer. Men det kanske finns?

mvh
goran

_________________
Goran Obradovic
Club Alfa Romeo
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20243



Annars är det väl bara att vikta upp Westfielden till ett ton jämt och regga med 150KW.

Hur man bär sig åt praktiskt för att regga en MegaBusa finns det säkert andra som kan svara bättre på men 15KW/100Kg som amatörbyggt låter som lite knepigt att komma under utan trix.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Tobias Lindell
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 649



Det finns tydligen, vad jag förstått, "färdiga", redan bromsade, 90-hk-motorer från Hayabusa att köpa från UK.
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re: Westfield Megabusa

Har inga erfarenheter av dessa bilar själv så det skulle vara kul att höra lite ifrån andra. Finns det många banträffar för seven bilar??[/quote]


Här hittar du lite mer info om träffar:
http://www.idetek.se/se7en/

Bra forum för sjuor:
http://locost.monkeytoys.com/

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
joakim_adolfson
Vallentuna
Här sen Mar 2003
Inlägg: 472



Kolla i denna snubbe, http://www.randomresearch.com/dp/
titta även på detta varav som han gjorde med sin megabusa, 1.29 http://www.dpcars.net/lap129.mpg på Portlands GP banan. Man blir ju lite sugen...


_________________
Joakim Adolfson
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Klart du ska ha en sån thumbs up

Se till att få i riktig bur (iofs illa för utseendet, men det är väl inte därför du köper en sådan?) så öppnar sig en väldig massa fler tillfällen att få bantid.

Jag hade nog inte kommit på iden att köra till ringen i en sådan, men det går kanske.... Eftersom den är så lätt så borde det ju gå bra köra den på ngn form av större pickup eller likande, eller på släp efter vanlig personbil. Kanske skulle skaffa en sådan där biltransporter som består av framändan av en Saab eller Volvo och är kapad efter framdörren och sen försedd med ramper för en bil? För en sådan tror jag vanliga regler ang hastighetsbegränsningar osv gäller.

_________________
Pär Hylander
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4323



Pär Hylander skrev:
Kanske skulle skaffa en sådan där biltransporter som består av framändan av en Saab eller Volvo och är kapad efter framdörren och sen försedd med ramper för en bil? För en sådan tror jag vanliga regler ang hastighetsbegränsningar osv gäller.


Jepp, går att brumma på bra med "Solstadsaabarna". Tyvärr kostar de rätt mycket, samt är ovanliga.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574



Pär Hylander skrev:
Se till att få i riktig bur (iofs illa för utseendet, men det är väl inte därför du köper en sådan?) så öppnar sig en väldig massa fler tillfällen att få bantid.


IOFS så behövs inte bur för att få bantid. Endast FIA godkänd båge.


Pär Hylander skrev:
Jag hade nog inte kommit på iden att köra till ringen i en sådan, men det går kanske.... Eftersom den är så lätt så borde det ju gå bra köra den på ngn form av större pickup eller likande, eller på släp efter vanlig personbil.


Den går säkert bra att dra på släp. Jag brukar dra min på ett släp som jag brukar låna. Det är nerviktat så att man kan dra det efter Saaben med vanligt körkort. Däremot har det tippbart flag och bra låsbar överbyggnad. Har dock planer på att under semestern bygga ett eget släp av liknande modell. Vi får väl se hur det blir med den saken...


Pär Hylander skrev:
Kanske skulle skaffa en sådan där biltransporter som består av framändan av en Saab eller Volvo och är kapad efter framdörren och sen försedd med ramper för en bil? För en sådan tror jag vanliga regler ang hastighetsbegränsningar osv gäller.


ojojoj så trevligt det skulle vara med en sån. Hur lyvkas man få regeringen med på en sån sak. Det gick ju att få igenom släpet med argumentet att man kan köra saker till tippen på det...

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003
Inlägg: 778


Trådstartare
Är som sagt väldigt sugen Ska upp och titta på en helt ny bil om ett par veckor. Problemet med en FIA godkänd båge är att sufletten inte får plats, måste ju ha möjlighet att köra med tak, hur ska man gå till väga?? Kommer ha kvar min m coupe så det blir självklart inte den enda bilen.

Tack för alla svar! thumbs up

Jag är för övrgt inte intresserad av att sätta ihop bilen själv utan den ska vara en ny komplett bil.

_________________
mvh

Philip Lundh
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



MatroxMGA skrev:
Är som sagt väldigt sugen Ska upp och titta på en helt ny bil om ett par veckor. Problemet med en FIA godkänd båge är att sufletten inte får plats, måste ju ha möjlighet att köra med tak, hur ska man gå till väga?? Kommer ha kvar min m coupe så det blir självklart inte den enda bilen.


Men med tanke hur jag tolkar hur du skrev att du skull använda den så känns ju ändå FIA-bågen viktigare än sufletten. Nu vet jag inte hur du hade tänkt dig med vindruta och så, men i många öppna bilar kan man fortsätta att köra öppet om det börjar regna utan att bli blöt (dock kan man ju inte stanna utan att bli blöt....) Antar att det finns ngt sorts anpassat regnskydd/sittrumsskynke som kan användas när man parkerar

_________________
Pär Hylander
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574



MatroxMGA skrev:
Problemet med en FIA godkänd båge är att sufletten inte får plats, måste ju ha möjlighet att köra med tak, hur ska man gå till väga??


Va sa du att det hette? Tak? Suflett? Vad är det och vad ska det vara bra för???

Nä men från den allvarliga sidan. Du gör inget med tak & suflett. Om du villa ha så lite turbulens i sittbrunnen som möjligt så skall du ha aeroscreen och half height side screens kombinerat med cycle wings. Inte vindruta och dörrar alltså.

MatroxMGA skrev:
Jag är för övrgt inte intresserad av att sätta ihop bilen själv utan den ska vara en ny komplett bil.


Då är du nog mer eller mindre rökt om du inte hittar nån som säljer en som de byggt själva. Enda möjligheten att få in den är som amatörbyggt fordon.

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Pär Hylander skrev:
....
Antar att det finns ngt sorts anpassat regnskydd/sittrumsskynke som kan användas när man parkerar

Sånt här menar du antar jag då:

_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
Westfield Megabusa
1849 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande