| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Smal styrväxel med servo sökes
|
1 besök senaste veckan (3081 totalt) |
|
Jag skulle vilja bygga servostyrning på min Opel manta a. Är alltså på jakt efter en smal kuggstångs styrning som är placerad framför fram axeln. Måttet mellan inre styrlederna är ca 54cm och själva huset är 32 cm brett. Har ni några tips på lämpliga styrväxlar? Vad har bmw e30 och e36 för mått? _________________ Niko Rissanen |
||
|
Re: Smal styrväxel med servo sökes
Kolla på tex audi v8, säkerligen s6 etc runt nittiotalet. De har en styrväxel med centraliserad fastsättning av styrarmarna, blir ju långa styrarmar givetvis. _________________ Roland Johansson |
||
|
Det finns olika sätt, en variant är att på fästena för P-ändarna i kuggstången göra en adapter som flyttar ut dem till önskat läge. Annars brukar det fungera bra med dem i mitten också, det är i alla fall min erfarenhet efter att ha kört några sådana byggen.
Man får hålla koll på att kuggstången styr åt rätt håll bara :-) Mantan har väl både styrarmar och kuggstång framför hjulen, det gäller att ta en styrväxeln från en bil som har motsvarande funktion (styrarmar som pekar framåt). Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Ja precis mantan har allt framför axeln.
Min första tanke om man skulle använda ett sånt Audi servo är att styrarmarna säkerligen kommer längre ut från framvagnsbalken än original och det i sig måste väl påverka styrgeometrin, är det avkerman i det här fallet? Samt ifall man skulle ha långa styrarmar fästa direkt i mitten så blir väl bumpsteer knasig? Ni råkar inte ha nån liten smäcker konventionell styrväxel i huvudet som man skulle kunna ersätta originalet med och behålla likvärdig konstruktion? Anledningen till att jag vill ha servo är att med breda däck och mindre ratt blir bilen så nervös när man gasar på och det släpper i bak. _________________ Niko Rissanen |
||
|
Om det bara är servo du är ute efter men tycker styrväxeln är OK så bör du väl kunna montera elservo från ex. Opel Corsa C i bilen, där sitter elmotorn på rattstången så du byter ut den.
_________________ Fredrik Boivie
Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (3081 totalt) |