Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 7141 besök totalt |
Att vi inte har samma regler som i andra länder i det här fallet är ju klart olyckligt men för banträffar med gatbil så väljer jag personligen iaf definitivt och utan minsta tvekan en lätt öppen hjälm framför en tyngre integral...
Jag hade en öppen Nolan hjälm (typ moppehjälm) tidigare och köpte en Peltor i våras. Den lilla viktskillnaden på ett hekto eller två känns stor redan när man bara tar på sig den.... _________________ ![]() |
||||||||
Du har aldrig fått en airbag i fejan va? Det gör ont som fan. ![]() |
||||||||
Med tanke på att huvudet i sig självt väger en 5kg kanske(nån som vet exakat), så är det från den delen de största påfrestningarna på nacken kommer tror jag. Om en bra intergralhjälm bara väger 300g mer som i peltors fall tror jag det kan hjälpa väldigt mycket.
En som troligen kommer köra med intergralhjälm i framtiden är Kinjiro Shinozuka som i sin krasch i dakar rallyt drämde i ansiktet så hårt i ratten så den blev skev ansiktet blev rejält tillknycklat oxo. _________________ Thomas Tegbäck |
||||||||
A. Hoppas jag slipper ![]() B. Hellre ont som fan av en airbag en vecka än ont i nacken resten av livet ![]() Som sagt, jag tvekar inte en milliesekund när det gäller våran typ av åka... Men tävla på ringen tex... då skulle jag fundera länge.... _________________ ![]() |
||||||||
Jag håller med men jag tycker inte man skall överdriva detta heller. Förmodligen har ni hört talas om att man får whiplash-skador i den vanliga trafiken, då kör man utan hjälm! ![]() All respekt till LeWan men jag har svårt att tro att hjälmen var det som orsakade hans nacksmärtor för han kan inte kommit upp i mer än i värsta fall 1 drygt G. Om hans huvud med en öppen hjälm väger 6 kg och med en riktigt tung intregralhjälm 7 kg så skulle skillnaden i kraft bli ca 10 N (F=ma) och det verkar inte rimligt. Dessutm vägrar jag tro att vi skulle veta så mkt bättre i Sverige så att SBF har rätt och alla andra har fel även om det är rätt typiskt svenskt att tycka så. |
||||||||
["ButterflyRacing"]Jag fick inger svar på om RACE är godkänd.........även om den har ljudbrister
Jag har en race hjälm...min väger 790g...så då bör dom vara godkända Ang pisksnärtskada...det är absulut inte fel att annvända sig av stödkrage! En som vet vad pisksnärt innebär ![]() _________________ Pelle Persson |
||||||||
Vad hände när LeWan körde och fick ont i nacken? mvh Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||||||
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php |
||||||||
Var och en som provat att köra ett fullt pass (90 min) mitt i sommaren inser snabbt fördelarna med en öppen hjälm...
Sen kan man ju tillägga att det är vaninnigt mycket enklare att hälla i sig vätska i en öppen hjälm... Men givetvis undrar man hur mycket Peltor köpte reglementet för?? _________________ Karl Brag |
||||||||
och de är betydlig skönare att köra i shorts och t-shirt än det är med en trelagers raceoverall kompletterat med underställ. ![]() |
||||||||
Joo, visst är det men jag vet inte riktigt var likheten ligger?? om det är säkerheten du tänker på så tror jag nog att bur, riktig stol och 6-punktsbälte gör mer. Sitter du i en bil med allt det så är möjligeten att slå i ansiktet inte stora, är det brand du funderar på så kör väl ingen utan balaklava?? och i så fall varför?? Förövrigt första gången jag vart med om att racetokar debatterar så flitigt för att få släpa med ett par hekto till i sina i övrigt dyrt kolfiberlättade bilar... _________________ Karl Brag |
||||||||
Du tar upp bekvämlighet som ett argument för öppen hjälm och jag visar hur långsökt det är, man har hjälmen av säkerhetsskäl precis som overallen, balaklavan, etc. Jag har sett rätt otäcka krascher och hört om ännu fler, där det definitvt hade skyddat bättre med integralhjälm och det skyddar definivt bättre mot eld med integralhjälm och balaklava än med öppen hjälm och balaklava, det är ju självklart. Att en ruta är laminerad hjälper från vissa skador med sämre mot andra och de skador som kan bli rör sig betydlig värre än ett brutet näsben. Därför tycker jag det är rimligt att man får ha integralhjälm i en täckt bil om man vill det. Och om det nu vore så extremt mkt farligare för nacken med en integralhjälm, varför får man då ha det i en öppen bil? |
||||||||
Att var och en borde få ha vad dom vill håller jag med om. Trodde det framgick med önskvärd tydlighet i tidigare inlägg. Bekvämligheten är för min del ingen större faktor, snarare så att om man blir trött så kör man långsammare...och en integral är varmare. Beträffande laminerade rutor så har ett flertal racingserier obegripliga regler som förbjuder plastframrutor. Det är för mig minst lika obegripligt som ett hjälmmonopol ![]() _________________ Karl Brag |
||||||||
Jag kan inte skylla på att jag är ifrån Forahaga........ ![]() ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
Jag har hittat lite intresanta hjälmar
![]() http://www.gforceracinggear.com/prod Dessa kan vi ta hem på beställning _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
Kom på lite senare att resonemanget var lite kass... ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||
Bara för att lägga mej i angående viktes betydelse på hjälmar.
Då jag har tävlar i cross i x antal år och har gjort ett antal praktvurpor känner man vad 200-300 gram gör på en hjälm samt hur den är balanserad. Man blir en hel del tröttare av den extra vikten och börjar hänga med huvudet så fort det drar lite åt nått håll, då tappar man fokus i körningen. Jag skulle i dagens läge inte välja den tyngre hjälmen om jag stod och valde mellan två st som passade mitt huvud och plånbok. Detta är helt min personliga åsikt och alla lär göra som dom tycker är bäst. ![]() |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 7141 besök totalt |