Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 37198 besök totalt |
Lite nya bilder från senaste dagarna i verkstaden.
![]() Näst intill slutlig lösning på bromsar bak ![]() Inredningen so far ![]() ![]() Topp, nutvättad och fin (ber om ursäkt för tämligen dålig kvalite på bilden) ![]() Ett par delar.. ![]() ![]() ![]() Golvplatta nygjuten i 2/2 Twill kolfiber ![]() _________________ Martin Karlsson -------------------------------------------- |
||
Re:
Vi kör Audi S3 orginal skivor, med yellowstuff belägg samt kylning. Bak är ganska ynkligt. Men till säsongen 2014 så kommer bilens vikt förhoppningsvis ner under 900 kg. Så det bör räcka, rent bromsmässigt. Men man vet ju aldrig. Man får testa sig fram :P Tips är mycket välkommet. Känns onödigt att uppfinna hjulet två gånger. _________________ Martin Karlsson -------------------------------------------- |
||
Hittar ingen A3:a i Anmälningslistan till den 12:de, kom igen nu! Sova kan ni göra sen...
![]() ![]() |
||
Med så små solida skivor bak blir det ofta ganska svajjigt i hårda inbromsningar.
Man har uppdaterat fram till stor dimension och bak är det orginal. Bromstrycket blir ofta ganska stort då man trycker till. Finns ju orginalgrejor inom Audi med ventilerade skivor bak. Men att gå upp lite i storlek hjälper ju även till. _________________ Jocke Hellqvist. |
||
Jag tror visserligen orginal bak är tillräckligt eftersom den inte släpar på quattrons vikt bak. Men S3, vissa TT, R32, Skoda octavia RS har ventilerade 256mm skivor bak som passar rakt på med oken från samma bil givetvis.
_________________ Theo Tibblin Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GT3 Touring - 22. |
||
Går ju inte jämföra med quattron.
Den hjälper ju till att bromsa om man motorbromsar. Den behöver ju dessutom bättre bromsar av viktorsak. Ni skulle behöva lite mer broms av stabilitetsorsak. Redan med min 900kg Golf 2 blir det lite ormigt. Då är det liknande det ni kör med. Men det beror ju på hur det fungerar sedan åxå , hur den reagerar när ni kliver på max t.ex. _________________ Jocke Hellqvist. |
||
Ska absolut ha det ni säger i beaktning. Som det är nu så måste vi ut och prova bilen. änna hur den känns. Det är ju ingen av oss som kört den som den står nu.
Därför är det ju bra att kunna köra lite lätt nästa lördag. Dessutom har vi bestämt att vi åker långloppet hemma i anderstorp istället för att släpa upp allt till mantorp. Billigare när vi behöver testa mest. så kan vi göra vidare uppdateringar till nästa år, och förhoppningsvis kunna åka alla tävlingar. Blir mycket ändringar hit och dit. Men blir nog bra tillslut. Jag ska uppdatera om hur det funkade med bromsar mm. _________________ Martin Karlsson -------------------------------------------- |
||
För info så gick Pers vita FWD TT (tidigare gul med ränder som eran) med solida golf skivor och bromsar bak. Varför?
Med TTQ skivor och ok (265 ventilerade) så låste den konstant upp bak vid inbromsning. Detta iofs med bort plockad ABS och installerad bromsvåg. Vågen stod mestadels på max fram. Bara ett inspel. ![]() _________________ ![]() |
||
Låter som Golfarna när man glömt att justera.
Men det är klart att det är lätta bilar. Men iaf jag önskar mer bakbroms vid banåka. När jag trampar på full pedal på broms t.ex på Mantorp så är det BARA frambroms nästan. Skulle behöva mer bakbroms på min bil. Jag vänsterbromsar mycket på banåka åxå. Även där skulle mer broms vara av godo. MEN , allt mitt problem skulle nog kunna lösas med bättre belägg. Men jag tror man skulle må bra av mer skiva(material) som tar upp värme. De pyttiga bromsskivorna blir ju tokvarma bara man använder dem lite. _________________ Jocke Hellqvist. |
||
Ulrich.. Är det inte så att TTn är ännu lättare än A3an? Sen är det iofs så att grabbar jag tag i bogseröglan bak så är det inte svårigheter att lyfta bilen
![]() Go pro kameran har rullat i helgen och tagit en bild var 10:e sekund. Lite snabbt ihopklippt och kortat resulterade i detta. Tänkte att det är lite tråkigt med bara bild uppdateringar ![]() http://youtu.be/Z6hEeyaLJFM _________________ Martin Karlsson -------------------------------------------- |
||
Jaha, då blev det såhär. Bilen var klar i lördags, men startspärren i styrboxen satte stopp för oss då det i princip bara finns en person som kan ta bort den.
Men bjuder på lite bilder på bilen. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Martin Karlsson -------------------------------------------- |
||
Update
Nu är det uppdatering... Beslut har tagits att plocka ner bilen helt och blästra samt lacka allt för att få det helt i skick. Nu är budgeten bättre och då blir resultatet därefter ![]() Nira fixat och ska hålla snurr på maskin! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Martin Karlsson -------------------------------------------- |
||
Jaha, nu har vi slipat som glaningar ett tag. Lite ont om tid då, det ska åkas rally för vissa personer i helgen så det blir bara lack invändigt (vit) då. Sen om två helger (då vi precis har flyttat till Anderstorp) så kommer insidag att lackas i Audis färg scuba-blå!
Har inga nya bilder, det ser typ likadant ut, lite mattare bara. Men lägger upp bilder när bilen är lackad och monteringen börjar för sista gången.. Sen ska det bli åka! _________________ Martin Karlsson -------------------------------------------- |
||
Jaha nu har det hänt en del. Varit väldigt dålig på att uppdatera men med dubbla arbeten, fästmö och racebil så är det lite ont om tid.
Bilen är i vilket fall som helst lackad nu och påbörjar montering. Först på schemat står det helt nya elsystemet. Otroligt fint när det är tomt stort sett överallt. Skönt att slippa gamla råttbon dessutom. Efter elen ska motor i. Motorn skruvade vi ihop i våras själva. När den är i så ska Nirat kopplas in och provstartas samt att grov mappa den lite. Sen åker motorn ur igen och skickas tillsammans med en APX motor till min vän i norrland som bygger motorer på heltid. Så det blir en Semi APX motor kan man säga. Några frågor eller tips så är ni välkomna att ställa dem. Nu följer lite bilder ![]() Mattslipad innan lack ![]() I båset med en Nogaroblå-aktig kulör ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Elsystemet är i fullgång. Allt dokumenterat med egna elscheman för snabb felsökning och reparation ![]() ![]() Lite tunna oerhört lätta våtlaminerade kolfiberpaneler ![]() ![]() Nirat ska få lite jord och +, sen är det dags för givar signaler mm.. ![]() ![]() ![]() _________________ Martin Karlsson -------------------------------------------- |
||
Nu har det hänt mycket utan att denna har blivit uppdaterad. Bilen är idag i princip färdigbyggd. Vi har lite få givare till nirat kvar, vi har ett litet problem med elen som vi letar efter, samt igår drogs alla ledningar till bromssystemet. Titta på bilderna så ser ni hur mycket som hänt
Bilderna talar rätt mycket för sig själv, så de kommer här nedanför rätt upp och ner. Mer bilder och filmer finns på racebloggen www.martin-karlsson.com Klicka för större bilder! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Martin Karlsson -------------------------------------------- |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 37198 besök totalt |