Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bygga ihop bromsystem av Volvo 240 bromsok till MGC-GT?
1 besök senaste veckan (1922 totalt)
Croner
Munktorp
Här sen Sep 2006

Trådstartare

Då jag ska uppdatera bromssystemet på min MGC-GT när jag bygger om den till banbil så funderar jag på att använda Volvo 240 4-kolvsok fram, den modellen för ABS som bara har en slangingång / sida.
Bak tänkte jag använda antingen 240 bakbromsar eller om jag ska använda mig av MGB frambromsar då det är beprövat. Problemet med MG bromsar skulle då bli att det blir hydraulisk handbroms och det tycker väl inte bilprovningen om?
Fördelen med Volvokomponenter är ju pris och tillgång, Skivorna jag tänkte använda blir från någon japanare om jag hittar med en offset som fungerar (rätt bultmönster 114,3/5).
Vad jag lurar på är vilka huvudcylindrar man bör använda? Blir bromsvåg och bägge originalservos demonteras (en fram & en bak original).

Är jag dumsnål eller bara korkad om jag väljer en setup som denna? Tips på andra vettiga bromsar anpassade för en normal plånbok?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Bygga ihop bromsystem av Volvo 240 bromsok till MGC-GT?

Croner skrev:
Då jag ska uppdatera bromssystemet på min MGC-GT när jag bygger om den till banbil så funderar jag på att använda Volvo 240 4-kolvsok fram, den modellen för ABS som bara har en slangingång / sida.
Bak tänkte jag använda antingen 240 bakbromsar eller om jag ska använda mig av MGB frambromsar då det är beprövat. Problemet med MG bromsar skulle då bli att det blir hydraulisk handbroms och det tycker väl inte bilprovningen om?
Fördelen med Volvokomponenter är ju pris och tillgång, Skivorna jag tänkte använda blir från någon japanare om jag hittar med en offset som fungerar (rätt bultmönster 114,3/5).
Vad jag lurar på är vilka huvudcylindrar man bör använda? Blir bromsvåg och bägge originalservos demonteras (en fram & en bak original).

Är jag dumsnål eller bara korkad om jag väljer en setup som denna? Tips på andra vettiga bromsar anpassade för en normal plånbok?

Ett par bättre begagnade volvobromsok kan du nog räkna behöver renovering... Då är du inte speciellt långt ifrån ett par enklare wilwoodok

Om du tänkt använda andra skivor bak så lär väl handbromsen (trumhandbroms) inte passa något vidare längre, och du är tillbaka på rutan hydralisk handbroms.

Alternativt tar du bakre bromsok från någon dkv, finns för både solid och ventilerad skiva så har du mekanisk handbroms.

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Det Roland är inne på är att Volvo 240 har parkeringsbromsen i en trumma inne i skivan, så 240 bromsok bak har ingen parkeringsbroms heller.

Jag har i ganska många år kört med 240-ok fram och vanliga Sierra-ok bak (som har mekanisk P-broms, väldigt lika Audi/VW-ok). Det är inga fantastiska prylar men billiga och de har fungerat rätt okej i min bil, på ganska korta banor (runt 1150-1250 kg på startlinjen, 230-300 hk).

Fördelen med 240-prylar är att det är enkelt att hitta delar om det behövs.

Hur är specen på bilen i övrigt? Vikt, effekt, dimension på hjul?

Angående dimensionering av huvudcylindrar så finns det en del diskussioner och beräkningar om det sedan tidigare, där finns bra tips.

Gustaf

Citera
Croner
Munktorp
Här sen Sep 2006

Trådstartare
Jag är medveten om att det är trummor till handbromsen, men jag är inte omöjlig att bygga på det sättet. Annars är DKV ett alternativ som jag faktiskt glömt bort.

Bilen kommer väga ca 1100kg, originaldim på däck är 175-15 men det blir bredare och lägre profiler. Effekten förhoppningsvis strax över 200hk på veven.

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Med de förutsättningarna tror jag att 240-bromsarna kan vara ett prisvärt alternativ. Kolla om det går att få dit hela bromssköldarna med P-bromsbackar etc. från 240, det skulle vara smidigt.

Gustaf

Citera
Skruva banåkabil
1 besök senaste veckan (1922 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande