| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
ET och bredd på fälgar?
|
4 besök senaste veckan (4981 totalt) |
|
ET och bredd på fälgar?
Hej! Har idag 15" höga och 7" breda fälgar med ET25 och har ca 50mm kvar till skärmkanten. Tanken är att breddare ska på bilen och att hjulen ska ut en 30-50mm utanför skärmkanten. Byter också bultcirkel till 120/5 då det är ett större utbud av dessa fälgar, spacern som byter bultcirkeln finns i 20-80mm bredd så den kommer också att hjälpa till att bredda utåt. Blir fälgar som är 17 alt 18" höga Så kontentan vad ska jag ha för bredd på fälgar samt spacers och vilket et? _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||
|
_________________ Ola BMW |
||||
|
Re:
Kollat olika sidor denna och 1010 men får ingen rim och ranson på det hela. Rent krasst om jag går från 7" (17,78cm) till 10" (25,4cm) med samma et så har jag bara där breddat 7,62cm och med en 3cm spacer så har jag breddat 10,62cm? Tänker jag rätt? _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||
|
Med samma ET så har en 3" bredare fälg 1,5" breddning utåt (och 1,5" inåt). Då får du utsidan 68,1 mm längre ut med 30 mm spacer.
Ditt räkneexempel förutsätter samma backspacing som är ett annat sätt att mäta men det ger en förändring av ET med -38,1 mm i det här fallet. Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
|
Re:
Bra sida > http://www.1010tires.com/Tools/Wheel
ET15 på 10" fälgar kommer att bygga ut 48mm sen 30mm spacers på det = 78mm totalt. Finns det någon risk mer än svårhet att centrera att köra en bredare spacer? _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||
|
Re:
Tankevurpa!
Guson som i däckfirman Guson? _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||
|
Re:
Ok då är jag med
Drog parallellen att du hade kunskap i detta och ditt nickname
Trevlig helg och tack för snabba svar! _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||
|
Re:
Finns många audi fälgar men dessa har högt et och 57,1 i navhål min bil har 66,6 i navhål. _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||
|
Re:
OM du kollar orginalfälgar JA. Nu föreslog jag mer Mercedes egna men även då eftermarknads. Och 57,1 rör mest de mindra bilarna , där det navet finns. Jaja , jag tycker du borde kolla på det som redan finns till din bil. Det är en hel del det och byta gör ju bara att du låser dig vid ett annat problem. Du får leta BMW-fälgar istället. Ett högt ET kan vara dåligt på en smal fälg , men går du upp i bredd får du in ganska mycket under skärmkanten innan det blir fullt. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
|
Jag har lite erfarenhet av just 4,5". Jag har sökt US-fälgar med ca ET20 och det har varit svårt. De ligger snarare runt ET0 och lägre (dvs negativa siffror, tex 10" fälg med ET-38). Värt att tänka på när det dessutom tillkommer en spacer på 30 mm.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
|
Re:
Det är ju bara originalfälgar som har 57.1 i navhål, ALLA ? eftermarknadsfälgar har större navhål och en adapterring... Byter man bilmärke byter man adapterring. _________________ Roland Johansson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
ET och bredd på fälgar?
|
4 besök senaste veckan (4981 totalt) |