Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Green Stuff; igen
1, 2   >>
3039 besök totalt
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868


Trådstartare
Green Stuff; igen

Då frun klagade på att det, med tillochfrånjobbetbilen, bromsade dåligt från höga hastigheter, tänkte jag sätta dit riktiga belägg, åtminstone i fram.
Då mina favisar inte gick att få tag i till trafikmodulen, fick jag köpa det som fanns; och det var Green Stuff.
Enligt reklamen skulle det bli ett jävla bett med de beläggen, långt bättre än alla standardbelägg. om det nu är som det står i reklamen, så måste de ha stoppat i fel grejer i just min låda, det bromsar nämligen sämre (man får trampa hårdare) än med originalbeläggen. >

Innan jag kastar de Gröna i gödselstacken, vill jag dock fråga expertisen:

Är det verkligen lägre friktionskoefficient på de Gröna, än på originalbelägg?

Går det att få mer liv i lådan genom att köra in (chocka) beläggen på något sätt?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794



Jag har tidigare kört med greenstuff och det har aldrig varit några bekymmer. Men dom måste ju vara inkörda ordentigt innan dom greppar som dom ska, men det brukar inte ta så lång tid. Inkörningen skilljer sig väl inte från några andra belägg, ta det lite lungt innan dom har slitits in mot skivan.

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



När jag hade GS monterade så märkte jag en väsentlig skillnad iallafall. Det var så att jag, för att undvika en olycka, var tvungen att bromsa kraftigt under premiärturen med dom och jag blev väldigt överraskad när jag bokstavligt talat satt med näsan i vindrutan. I ett sådant läge tänker man ju inte på hur bromsarna kommer att kännas innan man bromsar, utan det var först några sekunder efteråt jag kom på varför det bromsade såpass bra.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Jag har kört GS på två bilar. På den ena bilen tog det kanonbra direkt och på den andra tog det lika bra men först efter att dom blivit lite "ljumna"

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868


Trådstartare
Lotus Samuel skrev:
Jag har kört GS på två bilar. På den ena bilen tog det kanonbra direkt och på den andra tog det lika bra men först efter att dom blivit lite "ljumna"


Två reflektioner:
1. Ojämn kvalitet. >
2. Om de behöver bli "ljumna" för att fungera, tror jag inte att frun blir så där jätteglad.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4323



Har samma bromssystem i lekbilen som i bruksbilen, bruksbilen väger kanske 50-70kg mer. Bruksbilen går på standardbelägg, medan lekbilen har GS. Tydlig skillnad till GS fördel, greppar bättre och mattas inte lika fort som bruksisen. De gröna har tom fungerat när jag kört bana... kanske bromsar för mesigt, eller så har jag fått fredagsexemplar?

Edit: Greppar bättre även kalla alltså.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
mx5racing
Oxie
Här sen Apr 2004
Inlägg: 130



Lotus Samuel skrev:
Jag har kört GS på två bilar. På den ena bilen tog det kanonbra direkt och på den andra tog det lika bra men först efter att dom blivit lite "ljumna"


Min erfarenhet av GS är väl att man får trycka hårdare på pedalen vid kalla bromsar men att de pallar bankörning bättre än standardbelägg utan att mattas. Dvs kanske inte ideala för hustruns bil då känslan kan vara att de tar "sämre" än standardbeläggen.

Mvh

_________________

/Anders Ohlsson
http://hem.passagen.se/mx5racing
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



mx5racing skrev:


Min erfarenhet av GS är väl att man får trycka hårdare på pedalen vid kalla bromsar men att de pallar bankörning bättre än standardbelägg utan att mattas. Dvs kanske inte ideala för hustruns bil då känslan kan vara att de tar "sämre" än standardbeläggen.

Mvh


Ganska bra samanfattning thumbs up om "frugan" vill trycka lösare ska man nog byta till mindre huvudbromscylinder istället.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868


Trådstartare
Lotus Samuel skrev:
mx5racing skrev:


Min erfarenhet av GS är väl att man får trycka hårdare på pedalen vid kalla bromsar men att de pallar bankörning bättre än standardbelägg utan att mattas. Dvs kanske inte ideala för hustruns bil då känslan kan vara att de tar "sämre" än standardbeläggen.

Mvh


Ganska bra samanfattning thumbs up om "frugan" vill trycka lösare ska man nog byta till mindre huvudbromscylinder istället.

Eller till belägg som fungerar. Vem säljer Ferodo mer än KH?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3424



ice skrev:

Eller till belägg som fungerar. Vem säljer Ferodo mer än KH?


Micro har börjat sälja Ferodobelägg, men vilka typer vet jag inte...

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Carl Rydquist här på forumet säljer Ferodo

_________________
Magnus Thomé
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Att belägg som klarar tuffare körning också har en "hårdare" sammansättning, är väl rätt naturligt?
Att man då får trampa hårdare på pedalen blir ju en självklar följd därav.
Att ett hårdare belägg behöver "värmas upp" något innan det bettar maximalt känns också helt logiskt.

Detta gäller för alla bromsbelägg, sedan må de heta Green Stuff, Ferrodo, Mintex, Performance Friction osv.
Möjligen kan det skilja mellan varumärkena beroende på hur man definierar de tänkta användingsområdena för sina resp. produkter.

Att på en bruksbil som körs i normal trafik montera belägg som är anpassade för någon form av bankörning, kan nog precis som "Ice" erfarit i normalfallet ge rakt motsattt effekt än vad som förväntades.

På frugans bruksbil bör man nog snarare ha relativt mjuka belägg som bettar direkt, utan uppvärming.
Behovet av att klara upperapade inbromsningar från 180 km/h utan att "fejda" är troligtvis underordnat
Dessutom är det nog troligt att frugan, precis som Ice förväxlar mera tungtrampade bromsar med mindre effketiva dito. (att byta storlek på huvudcylindern är nog att ta till en "fransk ingenjörslösning".... )
En annan nackdel med bromsar som upplevs tungtrampade och som dessutom kan behöva värmas innan maximal funktion, är bromsarna dessutom upplevs som svårdoserade, inte så kul i vinter

Nej på en ren bruksbil kan man kanske tänka sig något hårdare belägg av "Taxityp" i varje fall om det är en tyngre automatväxlad bil som vänsterbromsas mycket i storstadstrafiken.

På Formebilar har man t.ex. i regel (tvärt om vad många tror) förhållandevis mjuka belägg, jämfört med vad vi använder på standardbilar. Låg vikt och god kylning gör att hårdare belägg inte ger önskade bromsprestanda på dessa bilar.

Är bruksbilen en kompromiss för bana/gata får man nog leva med de upplevda "bieffekterna".
(och hoppas hustrun delar synsättet) om mani nte vill byta belägg, när lägger av/på bnaåkarhjulen.

Så jag tror inte problemet är märket på beläggen, snarare att du hade lite otur i anlaysen av vad du skulle göra för att uppnå önskade egenskaper

Har själv prövat Performance Friction, Pagid, Green Stuff och Mintex och Ferrodo på mina olika banbilar.
av dessa gillar jag PF och Pagid bäst på våra tyngre och snabbare SLC-Saabar. På min lätta (750 kg) 2-takts racer är Green Stuff det bästa so far. (är dessutom snälla mot skivorna och glaserar inte)
Däremot är deras hårdare varianter som Red Stuff etc för hårda för att ge bra bromsprestanda på den lätta iblen.

Vill du ha proffsens råd i ämnet kan jag rekommendera Lasse på Bil & Industribromsar på Tomtebogatan i Sthlm. Bra kille som brukar lösa även knepiga bromsproblem galant.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Bosse:

Green Stuff har väl iaf tidigare varit av typen lite mjukare med extra bett. De är ju inte tänkta som banåkabelägg även om de i vissa fall funkar till det (lätta bilar för det mesta) men oftast inte (tunga bilar...)


om jag fattat det rätt så har Green Stuffs "sammansättning" uppgraderats under åren?

_________________
Magnus Thomé
Citera
frav
Halmstad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 107



Magnus Thomé skrev:
om jag fattat det rätt så har Green Stuffs "sammansättning" uppgraderats under åren?


Japp! Version 4 är det nu på dem gröna.
http://www.ebcbrakes.com/

EDIT: Intressant jämförelsediagram.
http://www.ebcbrakes.com/Assets/performance%20range%20chart.gif

_________________
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Jo dom har uppgraderats flera ggr.
Green Stuff är väl tänkt främst för lite lättare och motorsvaga bilar i första hand.
För drack days och clubracing etc enligt EBC själva.
På t.ex. en A4 eller BMW 3 serie som väger som en halv stridsvagn
så är det nog inget optimalt val för banåka.
På min lätta bil funkar de utmärkt på bana (eftersom bilen är i det vikt-härad som beläggen är designade för) Förvånansvärt nog är de bättre än mina gamla hårda Ferrodo DS 11 och Mintex också på samma bil, ävne på landsvägen. Fast bäst på gatan till dne bilen är nog trots allt de orignalbeläggen som fanns till Saab Sport.

Dagens bilar är ju rätt intressanta skapelser, med blytynga chassien, som kompenseras med
hk via volym eller överladdning. För att få till bra bromsar på enklaste sätt, så kör man med så stora stålpizzor och ok som möjligt för att få stor arbetande friktionsyta.
Annars hade man ju sluppit alla tunga jättehjul av MG TC 1946 dimensionen 19"
Fast T-forden slår ju dem alla med 21 eller 22" höga fälgar -sa inget om bredden! (men glömde bromarna, alltid är det någe....)

Jo, jag gillar den tyska retro-trenden med superlåga 70-tals racers med rejält breda 13" låga hjul.
Gärna 5-ekers ATS. Men visst bromsarna blir mer moderata i dessa byggen.




Användning ,vikt och önsakde egenskaper styr vilka belägg man väljer.
Postorderindustrin i bilåkarvärlden har nog medfört en lite väl långt driven genralisering kring bl.a. bromsar tror jag.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868


Trådstartare
Bosse L har rätt i mycket av det han säger, men en del saker måste jag kommentera.

Att racebelägg måste vara hårda, var helt sant för 20 år sedan (jag har också åkt på DS11), men idag finns det belägg med högt μ, som tål en himskans massa misshandel (jag har sådana i Raseribilen).

Varför köpte jag då GreenStuff? Ja, en av anledningarna var "fantastiskt grepp redan vid låga temperaturer", gissa var den meningen kommer ifrån?

Byta huvudbromscylinder? Det skulle inte lösa att bakhjulen låser innan framhjulen, ett beteende som uppkom då jag bytte de främre beläggen till GS (i bak sitter det orginales orginales).
Detta beteende har jag inga större problem att hantera, men Farbror besiktning lär ha vissa synpunkter på det.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
joakim_adolfson
Vallentuna
Här sen Mar 2003
Inlägg: 472



Hej,

Körde med Red stuff förra året på min Europa( 700kg och 90hk) utan någon som helst fading på bana. Dock skall tilläggas att bilen har 230 mm solida slitsade skivor fram( även skivor bak ej orginal) och klossarna höll bara 2 bankörningar, mao undermåliga i det avseendet. Men som sagt ingen som helst fading.
Provade också green stuff bak på min Esprit dock med mkt trista resultat. Dom klarar inte bankörning och tar inget vidare heller utanför bana. Slits massor och geggar ner skivorna med massa fading( bilen är för tung och för snabb). Kör nu med Porterfield R4s belägg istället, mkt gnissliga men med gott bett och livsläng.

_________________
Joakim Adolfson
Citera
Demma
Malmö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 111



Jag kör med Green Stuff på min Opel (920kg, c.a. 150hk). Har Recordens ventilerade skivor.
Körde på Sturup för ett tag sedan och jag kände ingen fading, och då körde jag ganska
många varv på rad (fullt ös, men det e ju självklart). Jag tycker dom tar bra även som
kalla. Men det stämmer nog att man får trycka lite hårdare.

Jag är i alla fall nöjd med mina Green Stuff.

_________________
Christofer de Maré
Citera
Stacke
Vaggeryd
Här sen Nov 2002
Inlägg: 341



frav skrev:


EDIT: Intressant jämförelsediagram.
http://www.ebcbrakes.com/Assets/performance%20range%20chart.gif[/quote . . . .


Vilket skämt...

Är rätt trött på all reklam som lovar 'guld och gröna skogar'. Speciellt tråkigt för alla de kunder som går på budskapen och blir besvikna.
Bromsar (high performance/race) kräver viss kunskap och det är absolut ingen vara som säljs genom t.ex. en web-shop enl min syn. Vad gäller resonemanget om hårda belägg så är det ingen regel att racebelägg måste vara tungtrampade. Vissa billigare belägg innehåller mkt fyll- och bindemedel och de komprimeras (svampig känsla) och 'smetar' när de blir varma. Detta måste inte innebära att de är lättrampade när de är kalla.

_________________
Per Stacke
323ti E36
M3 E36
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868


Trådstartare
Nu har jag:

1. Tröttnat på de gröna.
2. Hitta nå'n som säljer Ferodo:sar för vettiga pengar.

Nu står jag och velar mellan:
1. DS3000, μ=0.62, Non adatta per uso stradale.
2. DS2500, μ=0.50, ottima per uso stradale.

Vilka skulle ni välja?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Stacke
Vaggeryd
Här sen Nov 2002
Inlägg: 341



Har inte så mkt till övers för de angivna friktionsvärdena, men om bilen används för gatbruk anser jag DS2500 vara det bästa alternativet av de två.

_________________
Per Stacke
323ti E36
M3 E36
Citera
Allmänt banåkaforum
Green Stuff; igen
1, 2   >>
3039 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande