Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3039 besök totalt |
Green Stuff; igen
Då frun klagade på att det, med tillochfrånjobbetbilen, bromsade dåligt från höga hastigheter, tänkte jag sätta dit riktiga belägg, åtminstone i fram. Då mina favisar inte gick att få tag i till trafikmodulen, fick jag köpa det som fanns; och det var Green Stuff. Enligt reklamen skulle det bli ett jävla bett med de beläggen, långt bättre än alla standardbelägg. ![]() ![]() Innan jag kastar de Gröna i gödselstacken, vill jag dock fråga expertisen: Är det verkligen lägre friktionskoefficient på de Gröna, än på originalbelägg? Går det att få mer liv i lådan genom att köra in (chocka) beläggen på något sätt? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Jag har tidigare kört med greenstuff och det har aldrig varit några bekymmer. Men dom måste ju vara inkörda ordentigt innan dom greppar som dom ska, men det brukar inte ta så lång tid. Inkörningen skilljer sig väl inte från några andra belägg, ta det lite lungt innan dom har slitits in mot skivan.
_________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering ![]() |
||||
När jag hade GS monterade så märkte jag en väsentlig skillnad iallafall. Det var så att jag, för att undvika en olycka, var tvungen att bromsa kraftigt under premiärturen med dom och jag blev väldigt överraskad när jag bokstavligt talat satt med näsan i vindrutan. I ett sådant läge tänker man ju inte på hur bromsarna kommer att kännas innan man bromsar, utan det var först några sekunder efteråt jag kom på varför det bromsade såpass bra.
_________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Jag har kört GS på två bilar. På den ena bilen tog det kanonbra direkt och på den andra tog det lika bra men först efter att dom blivit lite "ljumna"
|
||||
Två reflektioner: 1. Ojämn kvalitet. > ![]() 2. Om de behöver bli "ljumna" för att fungera, tror jag inte att frun blir så där jätteglad. ![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Har samma bromssystem i lekbilen som i bruksbilen, bruksbilen väger kanske 50-70kg mer. Bruksbilen går på standardbelägg, medan lekbilen har GS. Tydlig skillnad till GS fördel, greppar bättre och mattas inte lika fort som bruksisen. De gröna har tom fungerat när jag kört bana... kanske bromsar för mesigt, eller så har jag fått fredagsexemplar?
![]() ![]() ![]() Edit: Greppar bättre även kalla alltså. _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||||
Min erfarenhet av GS är väl att man får trycka hårdare på pedalen vid kalla bromsar men att de pallar bankörning bättre än standardbelägg utan att mattas. Dvs kanske inte ideala för hustruns bil då känslan kan vara att de tar "sämre" än standardbeläggen. ![]() Mvh |
||||
Ganska bra samanfattning ![]() |
||||
Eller till belägg som fungerar. Vem säljer Ferodo mer än KH? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Att belägg som klarar tuffare körning också har en "hårdare" sammansättning, är väl rätt naturligt?
Att man då får trampa hårdare på pedalen blir ju en självklar följd därav. Att ett hårdare belägg behöver "värmas upp" något innan det bettar maximalt känns också helt logiskt. Detta gäller för alla bromsbelägg, sedan må de heta Green Stuff, Ferrodo, Mintex, Performance Friction osv. Möjligen kan det skilja mellan varumärkena beroende på hur man definierar de tänkta användingsområdena för sina resp. produkter. Att på en bruksbil som körs i normal trafik montera belägg som är anpassade för någon form av bankörning, kan nog precis som "Ice" erfarit i normalfallet ge rakt motsattt effekt än vad som förväntades. På frugans bruksbil bör man nog snarare ha relativt mjuka belägg som bettar direkt, utan uppvärming. Behovet av att klara upperapade inbromsningar från 180 km/h utan att "fejda" är troligtvis underordnat Dessutom är det nog troligt att frugan, precis som Ice förväxlar mera tungtrampade bromsar med mindre effketiva dito. (att byta storlek på huvudcylindern är nog att ta till en "fransk ingenjörslösning".... ![]() En annan nackdel med bromsar som upplevs tungtrampade och som dessutom kan behöva värmas innan maximal funktion, är bromsarna dessutom upplevs som svårdoserade, inte så kul i vinter ![]() ![]() Nej på en ren bruksbil kan man kanske tänka sig något hårdare belägg av "Taxityp" i varje fall om det är en tyngre automatväxlad bil som vänsterbromsas mycket i storstadstrafiken. På Formebilar har man t.ex. i regel (tvärt om vad många tror) förhållandevis mjuka belägg, jämfört med vad vi använder på standardbilar. Låg vikt och god kylning gör att hårdare belägg inte ger önskade bromsprestanda på dessa bilar. Är bruksbilen en kompromiss för bana/gata får man nog leva med de upplevda "bieffekterna". (och hoppas hustrun delar synsättet) om mani nte vill byta belägg, när lägger av/på bnaåkarhjulen. Så jag tror inte problemet är märket på beläggen, snarare att du hade lite otur i anlaysen av vad du skulle göra för att uppnå önskade egenskaper ![]() Har själv prövat Performance Friction, Pagid, Green Stuff och Mintex och Ferrodo på mina olika banbilar. av dessa gillar jag PF och Pagid bäst på våra tyngre och snabbare SLC-Saabar. På min lätta (750 kg) 2-takts racer är Green Stuff det bästa so far. (är dessutom snälla mot skivorna och glaserar inte) Däremot är deras hårdare varianter som Red Stuff etc för hårda för att ge bra bromsprestanda på den lätta iblen. Vill du ha proffsens råd i ämnet kan jag rekommendera Lasse på Bil & Industribromsar på Tomtebogatan i Sthlm. Bra kille som brukar lösa även knepiga bromsproblem galant. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Bosse:
Green Stuff har väl iaf tidigare varit av typen lite mjukare med extra bett. De är ju inte tänkta som banåkabelägg även om de i vissa fall funkar till det (lätta bilar för det mesta) men oftast inte (tunga bilar...) om jag fattat det rätt så har Green Stuffs "sammansättning" uppgraderats under åren? _________________ ![]() |
||||
Japp! Version 4 är det nu på dem gröna. http://www.ebcbrakes.com/ EDIT: Intressant jämförelsediagram. http://www.ebcbrakes.com/Assets/perf _________________ ![]() |
||||
Jo dom har uppgraderats flera ggr.
Green Stuff är väl tänkt främst för lite lättare och motorsvaga bilar i första hand. För drack days och clubracing etc enligt EBC själva. På t.ex. en A4 eller BMW 3 serie som väger som en halv stridsvagn ![]() ![]() så är det nog inget optimalt val för banåka. På min lätta bil funkar de utmärkt på bana (eftersom bilen är i det vikt-härad som beläggen är designade för) Förvånansvärt nog är de bättre än mina gamla hårda Ferrodo DS 11 och Mintex också på samma bil, ävne på landsvägen. Fast bäst på gatan till dne bilen är nog trots allt de orignalbeläggen som fanns till Saab Sport. Dagens bilar är ju rätt intressanta skapelser, med blytynga chassien, som kompenseras med hk via volym eller överladdning. För att få till bra bromsar på enklaste sätt, så kör man med så stora stålpizzor och ok som möjligt för att få stor arbetande friktionsyta. Annars hade man ju sluppit alla tunga jättehjul av MG TC 1946 dimensionen 19" ![]() Fast T-forden slår ju dem alla med 21 eller 22" höga fälgar -sa inget om bredden! ![]() ![]() Jo, jag gillar den tyska retro-trenden med superlåga 70-tals racers med rejält breda 13" låga hjul. Gärna 5-ekers ATS. Men visst bromsarna blir mer moderata i dessa byggen. ![]() Användning ,vikt och önsakde egenskaper styr vilka belägg man väljer. Postorderindustrin i bilåkarvärlden har nog medfört en lite väl långt driven genralisering kring bl.a. bromsar tror jag. ![]() _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Bosse L har rätt i mycket av det han säger, men en del saker måste jag kommentera.
Att racebelägg måste vara hårda, var helt sant för 20 år sedan (jag har också åkt på DS11), men idag finns det belägg med högt μ, som tål en himskans massa misshandel (jag har sådana i Raseribilen). Varför köpte jag då GreenStuff? Ja, en av anledningarna var "fantastiskt grepp redan vid låga temperaturer", gissa var den meningen kommer ifrån? Byta huvudbromscylinder? Det skulle inte lösa att bakhjulen låser innan framhjulen, ett beteende som uppkom då jag bytte de främre beläggen till GS (i bak sitter det orginales orginales). Detta beteende har jag inga större problem att hantera, men Farbror besiktning lär ha vissa synpunkter på det. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Hej,
Körde med Red stuff förra året på min Europa( 700kg och 90hk) utan någon som helst fading på bana. Dock skall tilläggas att bilen har 230 mm solida slitsade skivor fram( även skivor bak ej orginal) och klossarna höll bara 2 bankörningar, mao undermåliga i det avseendet. Men som sagt ingen som helst fading. ![]() Provade också green stuff bak på min Esprit dock med mkt trista resultat. Dom klarar inte bankörning och tar inget vidare heller utanför bana. Slits massor och geggar ner skivorna med massa fading( bilen är för tung och för snabb). Kör nu med Porterfield R4s belägg istället, mkt gnissliga men med gott bett och livsläng. _________________ Joakim Adolfson |
||||
Jag kör med Green Stuff på min Opel (920kg, c.a. 150hk). Har Recordens ventilerade skivor.
Körde på Sturup för ett tag sedan och jag kände ingen fading, och då körde jag ganska många varv på rad (fullt ös, men det e ju självklart). Jag tycker dom tar bra även som kalla. Men det stämmer nog att man får trycka lite hårdare. Jag är i alla fall nöjd med mina Green Stuff. _________________ Christofer de Maré |
||||
EDIT: Intressant jämförelsediagram. http://www.ebcbrakes.com/Assets/perf Vilket skämt... ![]() Är rätt trött på all reklam som lovar 'guld och gröna skogar'. Speciellt tråkigt för alla de kunder som går på budskapen och blir besvikna. Bromsar (high performance/race) kräver viss kunskap och det är absolut ingen vara som säljs genom t.ex. en web-shop enl min syn. Vad gäller resonemanget om hårda belägg så är det ingen regel att racebelägg måste vara tungtrampade. Vissa billigare belägg innehåller mkt fyll- och bindemedel och de komprimeras (svampig känsla) och 'smetar' när de blir varma. Detta måste inte innebära att de är lättrampade när de är kalla. _________________ Per Stacke 323ti E36 M3 E36 |
||||
Nu har jag:
1. Tröttnat på de gröna. 2. Hitta nå'n som säljer Ferodo:sar för vettiga pengar. Nu står jag och velar mellan: 1. DS3000, μ=0.62, Non adatta per uso stradale. 2. DS2500, μ=0.50, ottima per uso stradale. Vilka skulle ni välja? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3039 besök totalt |