Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Öka däckbredd vs Behålla org scrubradie?
3670 besök totalt
B5254T4
Varberg
Här sen Feb 2008

Trådstartare

Har ett litet dilemma, lurar på om jag ska minska ET och öka fälg och däckbredd på bekostnad av fel scrub.
Vilket gör mest gott i kurvorna, 20mm bredare sulor eller behålla org scrub och satsa på bra däck i originaldimension?

Svårt att säga men nån som har koll på hur viktig scrub är?

Fixhult
Här sen Apr 2004

Gräv lite så hittar du säkert "therealpinto"s åsikter från SFROsynvinkel. Jag har för mig att 60mm är ok men 100mm börjar bli knas.

När du kör på bana så behövs det lite scrub för att få feedback och det går att köra med rätt mycket (speciellt om styrservot inte lägger av alltför ofta).

Hur mycket scrub har du idag?

Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

Jag kör 100 mm utan servo...
Men, det är ju bara ca 330 kg på framaxeln också.

Optimalt är det inte; det får lyftas en del skrot om man ska orka köra pass efter pass på en trackday. Å andra sidan vill man inte ha för lite feedback heller, för då blir det svårt att hitta rätt när det börjar släppa - och det blir något HELT annat i regn! Där tycker jag bilen känns perfekt nu; snäll och fin (allt är relativt...) och man känner precis vad som händer.

Kan däremot inte se hur greppet skulle påverkas av styrradien. Balansen kan definitivt påverkas av spårviddsändringen (rollmomentet ger mindre krafter och kostar därmed mindre grepp med större spårvidd), men annars gäller väl rimligtvis mer gummi ==> mer grepp.

Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
B5254T4
Varberg
Här sen Feb 2008

Trådstartare
Anledningen till scrubfrågan är att Gullabo körde långsammare i Superstage på utbytta fälgar, gick snabbare på org senare trots sämre däck. Förklaringen var ET-ändring (lägre) och därmed ändrad geometri. Ändras annat än scrub med ET?

I min värld betyder oxå mer gummi = mer grepp men kanske förstör instyrning eller nåt annat i själva svängen om man ökar scrub?

Sorry om jag pratar i nattmössan, vill bara kolla läget innan fälgköp. Får plats med fetare grejer om ET minskas.

Niklas: Inte mätt än, gäller en ganska standard Volvoupphängning med coilovers och polybussningar.

3670 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande