| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Stoppet för E85 och turbo i ombyggt fordon - hävt 3/12
|
4 besök senaste veckan (17058 totalt) |
|
Jag vet om en impreza som blivit sfro-besiktigad med STi-motor o e85 men inte omreggad än (min egna har inte kommit så långt).
Vad är hans alternativ? Om jag inte minns fel (rätta mig gärna) så krävs avgasintyg från tillverkaren om man byter motor utan att e85-konvertera? Plus att man inte får höja effekten? Och eftersom subaru-boxrarna är rätt lika så finns inte så mycket skillnad kvar om man inte har en ny motor med högre effekt så får man det ens godkänt som bytt å? Förutsatt att man lycks få Subaru (IM) att ge intyg. Är inte den här nya regeltolkningen nästan ett stopp för ombyggda fordon nyare än 93? _________________ Adam Kaijser |
||||||
|
Detta påverkar ju inte "vanliga" motorbyten, och i ombyggt fordon behövs inget avgasintyg oavsett årsmodell (för bensinmotor), men förutsättningen är då att motorn med motorstyrning är i originalskick från donatorbilen.
Imprezan borde inte vara något problem att regga utan E85-konvertering i alla fall - i alla fall inga problem som skapats nu. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
|
Re:
Tack för svaret, Problemet 'uppstår' (har nu uppstått) iom ecu-byte pga e85drift, säkert på hans bil, som då redan är besiktigad, men även på min, nå, vi får väl se vad som händer, bra är det inte. Och TS är inte snabba; underbemannade och räddhågsna. Halvt on/halvt OffT, flexfuel-motor(styr) är lika ok (om det inte blir stopp för e85konverteringar iom detta då förstås) som enbärnsle-konvertering på ombyggt fordon?
_________________ Adam Kaijser |
||||||
|
För ombyggt fordon är inte tekniken reglerad när det gäller E85, så enbränsle eller flexifuel är upp till byggaren.
Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
|
Något nytt? Typiskt att detta skulle hända när man satt upp en plan för sin bil och påbörjat ombyggnad.
Jag hoppas dom tar sig i kragen och åtminstone kommer godkänna motorer med eftermarknadsinsprutning, det blir ju annars i princip omöjligt att ta en motor från ett nyare fordon med CAN-bus. _________________ M.v.h. Jonathan Johansson |
||||||
|
Egentligen inget nytt än. Jag hoppas på någon form av besked eller inriktning mot slutet av november.
Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
|
Ja, faktiskt :-)
Igår kom besked från de två branschorganisationerna för besiktningsorganen. Stoppet hävs! Transportstyrelsen har haft ett samrådsmöte med branschorganisationerna och har förklarat hur vi kom fram till tolkningen, så nu är vi äntligen överens igen. Alltså är det åter okej att i ett ombyggt fordon som E85-konverteras, även ändra på motorn i form av att montera turbo/kompressor och byta motorstyrsystem. Samma krav gäller som tidigare, dvs man ska ha lambdareglering och katalysator och klara avgaskrav motsvarande en vanlig kattad bil. Dessutom kom det en tydlig passning från besiktningsorganen om att det är viktigt att de effektintyg som lämnas är korrekta och seriösa. Hälsningar Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
|
Re:
Success! Tack för inputen _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||||
|
Re:
|
||||||
|
Re:
Och gärna även på SFRO:s hemsida _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
|
Re:
Hehe, bra tänkt! Fixar det. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
|
Re:
Kanon Men kan du beskriva hur ett seriöst effekt intyg ska se ut? Vilka värden måste finnas med för en bil som fått turbo? _________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Stoppet för E85 och turbo i ombyggt fordon - hävt 3/12
|
4 besök senaste veckan (17058 totalt) |