Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (10919 totalt) |
Bodin chassieteknik ?
Hej Har sett dem nämnas här och var under årens lopp. Vad gör de och vad för erfarenheter har ni på rejsa av firman. Jag är lite missnöjd med prylarna på bilen och tänkte mig o ta hjälp av någon firma för o reda ut vad som behöver göras. Det är en gatbil som är tänkt att gå på ringen o trackdays någon gång i framtiden. Men nuvarande setup är helt felkomponerad av företaget som satt ihop det. Jag tror inte de har kunskapen att få till det ! Söker därför ett seriöst företag i regionen där jag bor... Mvh max _________________ Max Jarno |
||||
En helexotisk racebil
![]() Volvo 940 som är byggd likt en grupp H bil i många avseenden då den inte är direkt avsedd som banbil för släta banor. Men det finns några brister som jag känner till och behöver rättas till. Tyvärr gör ung familj o hus sitt för fritiden och jag behöver åka lite mer än bara på isen än bara o bygga på sommarbilen då isbilen tar all min fria tid. Letar kompetent företag i Mälardalsregionen, hade i annat fall konsulterat IGMAB då de vet vad de gör. Men det kanske slutar med IGMAB ändå trots avståndet. max _________________ Max Jarno |
||||
Grupp H är en bil med ställbara bärarmar fram andra fjäderben och coilovers i bakvagnen.
Wattlänk och andra typer av bärarmar bak, ev. fyrlink bland de moddar som man gör. Jag har en ISBIL som har volvo originalcupsättning med egna modifikationer och den går nästan lika fort som den påkostade sommarbilen på ASFALT om än mkt vingligare ! Så frågan kvarstår vad gör Bodin Chassieteknik ? _________________ Max Jarno |
||||
Re:
Vad är det som är fel ? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Re:
Det är väl det som han undrar om Bodin Chassieteknik kan ta reda på och fixa åt honom? ![]() Hade han vetat vad som är fel så hade han fixat det själv. Som jag har fötstått det så letar han referenser på Bodin Chassieteknik, om kan de hjälpa honom med hans bil. Eller så har jag missförstått det hela som vanligt... ![]() _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Re:
Troligtvis inte. ![]() ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Jag är ute efter referenser på Bodins jobb !
Finns det något annat företag i mälardalsregionen som sysslar med väghållning. Felet yttrar sig i dåligt grepp i framvagnen. På konbana så understyr den fasligt.. I högre farter runt 200 så vandrar framvagnen på ett otrevligt sätt. I vanliga fall kan man bromsa loss bakvagnen på en Volvo för att få lite drift genom kurvan. Det går att göra på isbilen men inte på problembilen. Kan väl säga att så fort fjäderbenen 40mm åkte på så blev bilen markant sämre i framvagnen. De har shimsat om dämparna till o bli mjukare utan förbättring. Fenomenet känns lite som trasiga dämpare ! Som tillägg kan sägas att sedan wattlänken monterades så har jag fått problem med understyrning. Fick bort det hyfsat sista tiden med original fjäderben. Bilen har Sellholmben fram IPD krängare , kanske måste skaffa knivar fram o bak Ambulansstag med volvos tillhörande produkter som har hjälpt en del Stora 330mm S60R bromsskivor med ok runtom kanske påverkar en del pga vikten Ställbara rörbärarmar fram med uniballs,,, tidigare polybussningar gjorde att bilen krängde mindre Sellholm diff hårt uppspänd hjälper till o skjuta på bilen rakt fram i lägre farter Wattlänk påverkar rollcenter mot original panard-stag men det har verkligen gett grepp i bakvagnen. Coilovers i bakvagnen som oxå gav mer grepp där bak Bakaxel.se momentstag som ska bort eller byggas om framöver Bakre bärarmar original och ombyggda bak med uniballs Bur i form av Volvo Original Cup TOYO R888 215/45/17 med en offset fram som går ut för långt pga Sellholm fjäderbenen pressar ut fälgen 2,5 grad camber 8 grad caster tror jag det blev original toe in ISBILEN också en volvo 940 Polybussningar i framvagn Bilstein VOC dämpare för is fram Gröna VOC fjädrar fram Bilstein VOC bak för rally/is åkte i containern då de gick i botten på isbana och ersattes av Sprint Röda jamex bak gav för hög bakvagn de kapades 1 varv Lamelldiff Kränghämmare bak borttagen Champiro GT lyxdäck 185/65/15 ! Jag har ställt in toe på gatan utanför garaget Samma nypande kurva på en provsträcka medger 205kmh med den påkostade bilen varm sommardag och otrevligt vandrande framvagn 195kmh med ISBILEN champironGT och lugn o fin understyrning Mvh Max _________________ Max Jarno |
||||
Spånar lite fritt
- Fjäder kontanter fram bak ? -> har du gått igenom ? - Toe, vad skall man köra, funkar inte 0 fram ? - Hur ser däck-slitage ut ? - Mycket caster - är det normalt ? - Har du gjort Corner weight ? Kan väl säga att så fort fjäderbenen 40mm åkte på så blev bilen markant sämre i framvagnen Vad satt där innan ? Flytta grepp framåt - Hårdare bak, ,mera krängare bak, mera fjäder bak, mjukare fram - Ändra pitch > höja bak Jag tror säkert Bodins kan hjälpa dig men tror att du klarar det själv om du kämpa på lite ![]() _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Jag tycker det låter som dåliga instälningar och inte en felbyggd bil.
Orginal toe...vad är det. Med den camber och kaster du har, anser jag att du måste åka toe out. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Eftersom du har flyttat ut framhjulen som du säger med sällholms ben kan jag nästan garantera att den felaktiga offseten står fär 90% av vingligheten. Framvagnsgeometrin blir helt fel. Börja där. Bodin är en duktig äldre herre som bygger i första hand riktiga röramssportvagnar av hög klass. Hård spänd diff brukar inte alltid vara så lyckat på en banbil.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Småbarn gör att detta kommer ta tid då isbilen prioriteras eftersom det är så förbenat kul på isen.
Isbilen är inte klar ännu och snart är säsongen igång. Söker vägledning och hjälp för o öka chanserna till o fart på sommarbilen då den är helt felinställd. Ursäkta meningsuppbyggnaden i tidigare inlägg: vingligheten har jag på isbilen men den går bra för det. Innan Sellholmbenen satt på så var det originalben med original caster men ökad camber. Förändringar gjorda på bilens bakvagn har alltid resulterat i understyrning. Stora insatser har det krävts varje gång för motkompensation till mer neutralt beteende. Nu står sommarbilen i garaget och väntar på sin tid och det kommer ta tid, letar efter en shortcut. Fjäderkonstanter fram o bak behöver gås igenom. Cornerweight behövs ? Höjd fram o bak behöver gås igenom Dämparkraft fram o bak behöver gås igenom, hade vart billigare o köpt ställbara Öhlinsben. Knivkrängare behöver byggas Diffen öppnas Offset vill jag vänta på att ändra då jag måste välja smalare fälg Caster original 5,5 grader Ska bygga om bakaxel.se momentstaget eller låta någon förstärka original med en svets Men bilen måste reggas som ombyggt fordon och det återstår en hel del jobb innan det kan göras. _________________ Max Jarno |
||||
Är det detta stag du har?? http://bakaxel.se/vaghallning/moment
Blir inte det lite knas iom själva axlen inte kan vrida sig är den rör sig upp och ner? Är dina bilar sänkta? |
||||
Re:
Ja det är staget Ta en närmre titt på bilderna så ser du att den är ledad längst in mot karossen. Men alla ljud går rakt in i kupen och det knakar o smäller pga längsgående leden. Jag sänker ingen bil, om jag gör det så blir det i så liten grad det bara går ! _________________ Max Jarno |
||||
Re:
Jodå bakaxeln rör sig så fjädringer arbetar. Skulle inte tro att jag kan ha tagit mig fram i över 200kmh med ofjädrad bakvagn på svensk landsväg. Tjälskott o gropar hade lett till att något brytits av rätt fort och det slutat med ett brak rakt ut i skogen ! ![]() Med det menar jag inte att staget är bra utan att det kan förbättras. _________________ Max Jarno |
||||
Re:
Ja...precis. Det är krafter och motkrafter som det pratas om. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (10919 totalt) |