Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 8 besök senaste veckan (20695 totalt) |
Motorlyft & motorstativ?
Var köper man prisvärda motorlyft & motorstativ? Är ju ganska samma priser inom landet. Biltemas är ju 2ton , 1999:- Finns på orten. Finns det att beställa för ok priser nånstans? Verkar ju inte vara billigare i sverige ändå. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||
Jula finns väl i Umeå???
Har en sån här och är helnöjd, lånade ut den till en polare, och han hämtade den med en Astra cab = smidig att demontera/montera för transport ![]() http://www.jula.se/verkstadskran-1t- Har Biltemas motorstöd, sitter en C20XE/LET i den nu, och det funkar bra, men vill inte rekommendera den till tyngre motorer. Julas variant: http://www.jula.se/motorstativ-450kg _________________ Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter |
||||||||
Yes Jula och Biltema finns.
Julas var jag verkligen inte imponerad av. Klent och rangligare än Biltemas. Tar 1ton för 1795:- Biltemas kostar 1999:- Tar 2ton. Har haft biltemas motorstativ förut och det fungerade kanon. Det var den nyare varianten med 4st hjul som inte tippar lika lätt som de äldre. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||
Kg/krona är ju ETT sätt att jämföra på
![]() Hur ofta lyfter du något som väger mer än 200 kg, eller mer än 1 000 kg? Den största finessen är ju just att snabbt kunna låsa utriggarna och ställa undan kranen jämte en vägg där den tar minimalt med plats, alternativt transportera med den till depån/etc ![]() _________________ Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter |
||||||||
Jag har stativ från biltema, funkar ok. Iallfall för alfa romeo 4:or och 6:or.
Motorlyften kommer från swedeol och den är jag kanon nöjd med ! Funkar väldigt bra och går att fälla ihop så den tar lite plats. klart bästa varianten jag sett förutom ac hydralics som ju är dyrare... Jag lyfter i /ur motorer 4-10 ggr /år så jag vet .... ![]() Jag bor också i umeå, på tomtebo kom och inspektera. då kan vi snacka bil :-) _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||||
Re:
Klarar den "bara" 1 ton längst in på bommen..... Hur tror du den reagerar på en gjutjärnssexa längst ut då?? Därav att man hellre väljer att ha en kraftigare kran och större tub. Mer kraft och mindre "av och på" när man ska sänka. Eller hur tänker du?? Jag tycker om kg/krona och annars är man ju dumdristig.
Ahh , Tomteboo eyy. Bor där jag med , så det är väl stenkast då. ![]() _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||
Re:
Det är bara att slå en signal, kommer vara i garaget (bredvid huset) under dagen. /B _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||||
Re:
Ja, OK för moderna motorer i alu och/eller lättviktsgjutningar, men den var INTE rolig att hantera med en äldre gjutjärnssexa! Men duger väldigt bra till korta och lätta modernare motorer...
Det är PRECIS en sån som jag köpte på Jula i Jönköping för några år sen... ![]() ...kan ju vara att dom bytt leverantör, eller något liknande ![]()
_________________ Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter |
||||||||
skall man lyfta ur motor och vxlåda samtidigt är en sådant här smidigt, så man kan balansera vikten väldigt enkelt. rekommenderas för skitna 239 :-
![]() _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||||
Problemet med just lyften på bild är just infästningen på benen.
Det är så kort mellan den vertikala delen och framåtinfästningen. Där blir det rangligt tycker jag när man lyfter tungt. På de större stativen är det ju 30-40cm där. Och det är fler hjul som tar kraften just där. Men det är ju tycke och smak , det blir ju tyngre av mer delar åxå. Tur garaget är stort och vi är tre stycken som ska dela. Då är det bra med överdimensionerat ![]() _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||
Jag har Biltemas verkstadskran http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve
Vet inte om de ändrat den sen jag köpte min, jag känner inte riktigt igen de angivna vikterna. Den klarade att lyfta en C30SE+Getrag 240 på yttersta läget utan att protestera, skulle tro att det paketet vägde ungefär 250 kg. Mitt motorstativ har jag för mig att jag köpte på Micro för många år sedan när det fortfarande fanns i Jönköping. Minns inte vad det klarar i maxvikt, men ovan nämnda C30SE gick att hänga upp i bakkant utan att stativet kroknade. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||||
Re:
Vad är de för 1000kg Volkswagen motorer du skall dra ur vagnarna Jocke? Vi har klarat oss gott och väll med Biltemas på det längsta avståndet från den tyngsta volvo motorn till den lättaste VAG motorn. Försprånget ligger i tekniken Lillen inte i kilona _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||||||
En viktig sak att kolla är om lyftens hjul/bena går under bilen, markfrigången.
Lika så om bilens hjul/pallbockar är i vägen, för lyftens hjul/bena. Det är inte alltid det går att stå från sidan eller bakifrån/ framifrån. Det är våra (Pantera) största problem... _________________ Tackar för all hjälp! Anders Hellberg De Tomaso Pantera GR3 -75 Ford Capri 2.0 -77 Volvo PV 544 -58 Tack för hjälpen! www.mrtuning.se |
||||||||
Har använt den röda som visas i tråden alla gånger jag lyft i o ur motorer. Det har varit från 1,9 i A Ascona, Opel Record 2,2. Audi 80 2,0 Audi S6 2,2 till Olds 309 i en 50á.
Tycker den fungerat väldigt bra med tanke på priset. Dock är den vi använder gul o köpt på Harald Nyborg för en 10 år sedan. Men det är exakt samma. Nackdelen med den tycker jag kan vara att på smalare bilar som Ascona A o Audi 80'n så kan liftens ben slå i däcken på bilen lite ibland. Men de hjälps av om man sätter bilen på pallbockar fram. _________________ Johan Rydh Audi V8-direktörsvagn på villovägar med massa dekaler. AudiClubSport |
||||||||
Re:
har samma bekymmer med racerbilen. Men man kan borra två hål och flytta upp främre hjulen några centimeter. , _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||||
Sen finns ju denna typ avlösningar om man har lite gott om plats
http://verktygsboden.se/lyftstaellni Den somär lite släöngd med sventsen borde inte ha några problem att lycka kopiera. Men lätt att koprimera in i ett hörn blir det inte. Själv har jag lyckats ok med biltemas, men benen är lite klumpiga speciellt eftersom jag lyfter från sidan i ett trångt garage. Men stabiliteten räcker ju för att intemärka när man lyfter bilen i nån missad bult. ![]() |
||||||||
Re:
Jag har en likadan och jag har lyft bmw v12 med tillhörande 6vxl låda . men det är max vad den klarar. så en gammal gjutjärns 6 är inga problem ![]() _________________ Behöver du hjälp med din motor eller racebil? http://www.schmidtracing.net Sponsrad av http://www.bjprace.com |
||||||||
Re:
Det du skriver är ju som att jämföra äpplen och päron. Makes no sense. Ingen av motorerna väger ju 1000kg. Men har man provat med det klenare av motorlyftarna längst ut på bommen så sviktar det. Det är jäkligt okännsligt när man ska sänka och det blir hög belastning. Med 2-tonnaren känns det mycket trevligare. Den är dessutom stadig , det är huvudkännslan. Och ofta lyfter då jag ur hela paketet. Motor , låda , framvagnsbalk och allt. Då vill man inte hålla på att det sviktar en massa. Jag förstår inte vad du menar med ditt svar ens ![]() Jag menar ju att biltemas är bättre in mina ögon på alla sätt. Dessutom så är det allt från 20kg växellåda till Jänkejärn med motor och låda i garaget. Tekniken säger du , om man är ute efter den så käper man varken Biltema eller Julas stativ/lyft. Eller hur menar du här. Ja jag tror du menar samma sak som mig men skrev annorlunda ![]() PS... jag brukar även lyfta en del av bilen ibland då billyft ej finns i garaget ![]() _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||
kampanj just nu
http://verktygsboden.se/motorstativ- Lyft och motorstativ för 1995:- _________________ Fredrik Sunnemalm |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 8 besök senaste veckan (20695 totalt) |