Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Motorlyft & motorstativ?
1, 2   >>
8 besök senaste veckan (20695 totalt)
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992


Trådstartare
Motorlyft & motorstativ?

Var köper man prisvärda motorlyft & motorstativ?
Är ju ganska samma priser inom landet.

Biltemas är ju 2ton , 1999:-
Finns på orten.

Finns det att beställa för ok priser nånstans?
Verkar ju inte vara billigare i sverige ändå.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1020



Jula finns väl i Umeå???

Har en sån här och är helnöjd, lånade ut den till en polare, och han hämtade den med en Astra cab = smidig att demontera/montera för transport

http://www.jula.se/verkstadskran-1t-601011

Har Biltemas motorstöd, sitter en C20XE/LET i den nu, och det funkar bra, men vill inte rekommendera den till tyngre motorer. Julas variant:

http://www.jula.se/motorstativ-450kg-601021

_________________
Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992


Trådstartare
Yes Jula och Biltema finns.

Julas var jag verkligen inte imponerad av.
Klent och rangligare än Biltemas.
Tar 1ton för 1795:-

Biltemas kostar 1999:-
Tar 2ton.

Har haft biltemas motorstativ förut och det fungerade kanon.
Det var den nyare varianten med 4st hjul som inte tippar lika lätt som de äldre.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1020



Kg/krona är ju ETT sätt att jämföra på

Hur ofta lyfter du något som väger mer än 200 kg, eller mer än 1 000 kg?

Den största finessen är ju just att snabbt kunna låsa utriggarna och ställa undan kranen jämte en vägg där den tar minimalt med plats, alternativt transportera med den till depån/etc thumbs up Det du kallar för rangligt (om du inte har råkat ut för någon misshandlad demokran) är just en följd av att den ska gå att fälla/sätta ihop snabbt och smidigt = inte presspassning på bitarna som håller utriggarna, och har ingen som helst betydelse för funktion eller säkerhet...

_________________
Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2640



Jag har stativ från biltema, funkar ok. Iallfall för alfa romeo 4:or och 6:or.

Motorlyften kommer från swedeol och den är jag kanon nöjd med ! Funkar väldigt bra och går att fälla ihop så den tar lite plats. klart bästa varianten jag sett förutom ac hydralics som ju är dyrare...

Jag lyfter i /ur motorer 4-10 ggr /år så jag vet ....



Jag bor också i umeå, på tomtebo kom och inspektera. då kan vi snacka bil :-)

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992


Trådstartare
Re:

Top Notch skrev:
Hur ofta lyfter du något som väger mer än 200 kg, eller mer än 1 000 kg?


Klarar den "bara" 1 ton längst in på bommen.....
Hur tror du den reagerar på en gjutjärnssexa längst ut då??
Därav att man hellre väljer att ha en kraftigare kran och större tub.
Mer kraft och mindre "av och på" när man ska sänka.

Eller hur tänker du??
Jag tycker om kg/krona och annars är man ju dumdristig.

Benny Steen skrev:
Jag har stativ från biltema, funkar ok. Iallfall för alfa romeo 4:or och 6:or.

Jag bor också i umeå, på tomtebo kom och inspektera. då kan vi snacka bil :-)


Ahh , Tomteboo eyy.
Bor där jag med , så det är väl stenkast då. thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2640



Re:

Lillen skrev:


Ahh , Tomteboo eyy.
Bor där jag med , så det är väl stenkast då. thumbs up



Det är bara att slå en signal, kommer vara i garaget (bredvid huset) under dagen.

/B

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1020



Re:

Benny Steen skrev:
Jag har stativ från biltema, funkar ok. Iallfall för alfa romeo 4:or och 6:or


Ja, OK för moderna motorer i alu och/eller lättviktsgjutningar, men den var INTE rolig att hantera med en äldre gjutjärnssexa! Men duger väldigt bra till korta och lätta modernare motorer...

Benny Steen skrev:
Motorlyften kommer från swedeol och den är jag kanon nöjd med ! Funkar väldigt bra och går att fälla ihop så den tar lite plats. klart bästa varianten jag sett förutom ac hydralics som ju är dyrare... Jag lyfter i /ur motorer 4-10 ggr /år så jag vet ....



Det är PRECIS en sån som jag köpte på Jula i Jönköping för några år sen...



...kan ju vara att dom bytt leverantör, eller något liknande Men jag kan bara hålla med:

Benny Steen skrev:
och den är jag kanon nöjd med ! Funkar väldigt bra och går att fälla ihop så den tar lite plats. klart bästa varianten jag sett förutom ac hydralics som ju är dyrare...

_________________
Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2640



skall man lyfta ur motor och vxlåda samtidigt är en sådant här smidigt, så man kan balansera vikten väldigt enkelt. rekommenderas för skitna 239 :-


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992


Trådstartare
Problemet med just lyften på bild är just infästningen på benen.
Det är så kort mellan den vertikala delen och framåtinfästningen.
Där blir det rangligt tycker jag när man lyfter tungt.

På de större stativen är det ju 30-40cm där.
Och det är fler hjul som tar kraften just där.
Men det är ju tycke och smak , det blir ju tyngre av mer delar åxå.
Tur garaget är stort och vi är tre stycken som ska dela.
Då är det bra med överdimensionerat thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3587



Jag har Biltemas verkstadskran http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Lyft . . . .

Vet inte om de ändrat den sen jag köpte min, jag känner inte riktigt igen de angivna vikterna.
Den klarade att lyfta en C30SE+Getrag 240 på yttersta läget utan att protestera, skulle tro att det paketet vägde ungefär 250 kg.

Mitt motorstativ har jag för mig att jag köpte på Micro för många år sedan när det fortfarande fanns i Jönköping.
Minns inte vad det klarar i maxvikt, men ovan nämnda C30SE gick att hänga upp i bakkant utan att stativet kroknade.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1796



Re:

Lillen skrev:
Problemet med just lyften på bild är just infästningen på benen.
Det är så kort mellan den vertikala delen och framåtinfästningen.
Där blir det rangligt tycker jag när man lyfter tungt.

På de större stativen är det ju 30-40cm där.
Och det är fler hjul som tar kraften just där.
Men det är ju tycke och smak , det blir ju tyngre av mer delar åxå.
Tur garaget är stort och vi är tre stycken som ska dela.
Då är det bra med överdimensionerat thumbs up


Vad är de för 1000kg Volkswagen motorer du skall dra ur vagnarna Jocke?

Vi har klarat oss gott och väll med Biltemas på det längsta avståndet från den tyngsta volvo motorn till den lättaste VAG motorn. Försprånget ligger i tekniken Lillen inte i kilona

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Anders H
Luleå
Här sen Sep 2003
Inlägg: 37



En viktig sak att kolla är om lyftens hjul/bena går under bilen, markfrigången.

Lika så om bilens hjul/pallbockar är i vägen, för lyftens hjul/bena. Det är inte alltid det går att stå från sidan eller bakifrån/ framifrån.
Det är våra (Pantera) största problem...

_________________
Tackar för all hjälp!

Anders Hellberg
De Tomaso Pantera GR3 -75
Ford Capri 2.0 -77
Volvo PV 544 -58

Tack för hjälpen!
www.mrtuning.se
Citera
S6_johan
Hässleholm
Här sen Mar 2010
Inlägg: 493



Har använt den röda som visas i tråden alla gånger jag lyft i o ur motorer. Det har varit från 1,9 i A Ascona, Opel Record 2,2. Audi 80 2,0 Audi S6 2,2 till Olds 309 i en 50á.
Tycker den fungerat väldigt bra med tanke på priset. Dock är den vi använder gul o köpt på Harald Nyborg för en 10 år sedan. Men det är exakt samma.
Nackdelen med den tycker jag kan vara att på smalare bilar som Ascona A o Audi 80'n så kan liftens ben slå i däcken på bilen lite ibland. Men de hjälps av om man sätter bilen på pallbockar fram.

_________________
Johan Rydh
Audi V8-direktörsvagn på villovägar med massa dekaler.
AudiClubSport
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2640



Re:

Anders H skrev:
En viktig sak att kolla är om lyftens hjul/bena går under bilen, markfrigången.

Lika så om bilens hjul/pallbockar är i vägen, för lyftens hjul/bena. Det är inte alltid det går att stå från sidan eller bakifrån/ framifrån.
Det är våra (Pantera) största problem...


har samma bekymmer med racerbilen. Men man kan borra två hål och flytta upp främre hjulen några centimeter. ,

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20202



Sen finns ju denna typ avlösningar om man har lite gott om plats
http://verktygsboden.se/lyftstaellningar/lyftstaellning-pa-hjul men visst, mer än dubbeltmed pengar i detta fall, och kräver lite takhöjd.
Den somär lite släöngd med sventsen borde inte ha några problem att lycka kopiera. Men lätt att koprimera in i ett hörn blir det inte.

Själv har jag lyckats ok med biltemas, men benen är lite klumpiga speciellt eftersom jag lyfter från sidan i ett trångt garage. Men stabiliteten räcker ju för att intemärka när man lyfter bilen i nån missad bult.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2640



Men guuud vilket ostädat garage !

;-)

/B

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
peter schmidt
Åsbro
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1211



Re:

Top Notch skrev:
Benny Steen skrev:
Jag har stativ från biltema, funkar ok. Iallfall för alfa romeo 4:or och 6:or


Ja, OK för moderna motorer i alu och/eller lättviktsgjutningar, men den var INTE rolig att hantera med en äldre gjutjärnssexa! Men duger väldigt bra till korta och lätta modernare motorer...

Benny Steen skrev:
Motorlyften kommer från swedeol och den är jag kanon nöjd med ! Funkar väldigt bra och går att fälla ihop så den tar lite plats. klart bästa varianten jag sett förutom ac hydralics som ju är dyrare... Jag lyfter i /ur motorer 4-10 ggr /år så jag vet ....



Det är PRECIS en sån som jag köpte på Jula i Jönköping för några år sen...



...kan ju vara att dom bytt leverantör, eller något liknande Men jag kan bara hålla med:

Benny Steen skrev:
och den är jag kanon nöjd med ! Funkar väldigt bra och går att fälla ihop så den tar lite plats. klart bästa varianten jag sett förutom ac hydralics som ju är dyrare...



Jag har en likadan och jag har lyft bmw v12 med tillhörande 6vxl låda . men det är max vad den klarar.
så en gammal gjutjärns 6 är inga problem thumbs up

_________________
Behöver du hjälp med din motor eller racebil? http://www.schmidtracing.net

Sponsrad av http://www.bjprace.com
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992


Trådstartare
Re:

Babbe skrev:
Lillen skrev:
Problemet med just lyften på bild är just infästningen på benen.
Det är så kort mellan den vertikala delen och framåtinfästningen.
Där blir det rangligt tycker jag när man lyfter tungt.

På de större stativen är det ju 30-40cm där.
Och det är fler hjul som tar kraften just där.
Men det är ju tycke och smak , det blir ju tyngre av mer delar åxå.
Tur garaget är stort och vi är tre stycken som ska dela.
Då är det bra med överdimensionerat thumbs up


Vad är de för 1000kg Volkswagen motorer du skall dra ur vagnarna Jocke?

Vi har klarat oss gott och väll med Biltemas på det längsta avståndet från den tyngsta volvo motorn till den lättaste VAG motorn. Försprånget ligger i tekniken Lillen inte i kilona


Det du skriver är ju som att jämföra äpplen och päron.
Makes no sense.

Ingen av motorerna väger ju 1000kg.
Men har man provat med det klenare av motorlyftarna längst ut på bommen så sviktar det.
Det är jäkligt okännsligt när man ska sänka och det blir hög belastning.

Med 2-tonnaren känns det mycket trevligare.
Den är dessutom stadig , det är huvudkännslan.

Och ofta lyfter då jag ur hela paketet.
Motor , låda , framvagnsbalk och allt.
Då vill man inte hålla på att det sviktar en massa.

Jag förstår inte vad du menar med ditt svar ens
Jag menar ju att biltemas är bättre in mina ögon på alla sätt.
Dessutom så är det allt från 20kg växellåda till Jänkejärn med motor och låda i garaget.
Tekniken säger du , om man är ute efter den så käper man varken Biltema eller Julas stativ/lyft.
Eller hur menar du här.

Ja jag tror du menar samma sak som mig men skrev annorlunda

PS... jag brukar även lyfta en del av bilen ibland då billyft ej finns i garaget

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992


Trådstartare
Verkar som man gör fel när man frågar ibland.
Kom med tips om var man hittar och vad det är istället för att såga isär frågan.

Please

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
TURBO-Fredde
Lövestad
Här sen Maj 2005
Inlägg: 173




_________________
Fredrik Sunnemalm
Citera
Allmänt banåkaforum
Motorlyft & motorstativ?
1, 2   >>
8 besök senaste veckan (20695 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande