| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
SÄLJES
SÄLJES: Vortech V3SI S62
|
4116 besök totalt |
|
Hej, Säljer min V3SI kompressor som jag köpte för ca 1 år sedan på grund av ändrade planer. Den har gått en dag i bänken och en dag på banan. Så kompressorn är i nyskick!! Säljer helst allt som ett kitt. Köpte kompressorn med fäste för att sitta på en S62 M5 motor för 44 250kr. Kvitto finns så klart. Detta ingår: Vortech V3SI, fästen för s62, rem spännare, två stycken remmar med tillhörande kompressorhjul för olika laddtryck. M5 insuget med svetsade rör och en ppf 50mm dump. Allt i nyskick. Laddade 0,7bar med lilla och 0,45bar med stora hjulet. Pris: 26 000kr
Är man intresserad eller har frågor hör man av sig. Maila på david.kallentoft@gmail.com eller ring mig på 076-0271887 Mvh// Kallentoft _________________ David Greiff Kallentoft |
|
Sunken: Jag fick 574whp vid 0,45b och 627whp vid 0,7b
Lägger in en bild på bänkpappret. Motorn svara sjukt bra! CaymanGT1: Det stämmer, 3" ut från collectorn. Kan inte riktigt svara på det då jag inte vet hur det ser ut orginal men du kan kolla på bilden nedan så ser du. Där är det en 530 växellåda och v-bands skarven är precis innan bakre fästet till lådan. Det lilla hjulet är 79mm. Det är en 6-ribbad Goodyear rem och inget problem med slir. Men vill man ladda ännu mer föredra jag att man går upp på veven. Hoppas ni fick svar på era frågor:) Mvh// Kallentoft
_________________ David Greiff Kallentoft |
|
Nej, med det lilla hjulet som är 79mm så varvar kompressorn ca 47000 rpm vid varvstopp. Med det snällare hjulet ca 38000 rpm. Maxvarv på kompressorn är på 52000 rpm. Jag har då mappat varvstopp vid 7100rpm.
Men det var bra drag på det med lilla hjulet
_________________ David Greiff Kallentoft |
|
Hm...Funkar det med en "oöppnad" (icke kompsänkt) motor? Hur pass mycket "bolt on" är det? Följer alla delar med som måste modifieras (är inte sugen på att modifiera original, o vill även kunna återställa till 100% original)? Körde du utan IC?
_________________ David Illes M5 E34 93/11 M3 E36 Cab 97/11 M3 E36 Cab 98/01 M5 E39 98/06 M5 E39 00/03 |
|
Hej Dawwe,
Ja, alla ess kompressor kitt till M5 E39 är ju gjorda för att man ska köra säkert med "oöppnad" motor. Säkrast blir ju att köra på det stora hjulet vilket ger lägre laddtryck, detta är det ess använder. Den blir arg så det räcker. Nöjer man sig inte så kör man på det jag körde på, det lilla hjulet, då blir den helt galet arg. Det som är svårt att veta är ju hur motorn är innan. Min var inte i bra skick. Vet en annan som kört i 4år nu med 0,7bar i ladd och kör hela somrarna på varvstopp, han har aldrig haft några problem. Ända skillnaden på hans och min motor var att jag fick nästan 60whp mer på samma laddtryck. Antar att detta är väl avstämt avgas, bra spridare och framförallt, bra mappare. Som sagt, det Cnc-frästa fästet ä från ess och bultas på vanos kåpan, skruvar hänger med. Drivningen på veven är också från ess, skruvar hänger med. Ja, kompressorn blir ju bolt-on. Insuget är ju ett helt M5 insug jag skickar med, det är ju bara att lägga allt annat åt sidan och skruva på detta. Jag körde utan ic, insugstempen var så låg ändå och sedan E85. Ring om du vill veta mer. Mvh// David _________________ David Greiff Kallentoft |
![]() |
SÄLJES
|
4116 besök totalt |