| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Endimensionellt länkhuvud?
|
2955 besök totalt |
|
Länkhuvuden är smidiga att använda på många ställen men vad finns det för alternativ om man bara vill ha rörligt i 1 dimension? Se bifogad bild. Jag vill bara ha rörlighet framåt/bakåt och helt stumt i sidled. Med gaffelhuvud enligt bilden så är problemet att drar jag åt så att det är 100% glappfritt så är det helt låst utan rörlighet fram/bak. Så för att behålla den rörligheten måste bulten lossas lite och då har man lite glapp höger/vänster. Idéer? Vore ju så smidigt med ett länkhuvud som vad stumt i sidled.
_________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
|
Två motstående rullager, alt två motstående vinklade kullager? Dvs som vilket hjullager som helst.
Edit: lite sen med självklarheterna |
||||||
|
svarva en hylsa som är några hundradelar bredare än länkhuvudet på bilden. Sen kan du dra skruven så mycket du vill.
Kullager i all ära, men det kanske är lite overkill i applikationen? |
||||||
|
Har förstås funderat på kullager men då återstår problematiken hur kullagret ska fästas i min arm och hur ska jag dra åt den genomgående bulten utan att låsa fast själva hållaren till kullagret.
Ett länkhuvud i det här läget hade ju gått på 5 röda att få till, det är såna lösningar jag är ute efter
||||||
|
Re:
Är lite rädd att det blir liite glapp med den lösningen också. Helst vill jag undvika glapp till 100% och gärna ha friktionsfritt i längsled. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
|
Re:
Vill man ha mindre glapp får man tajta till toleranserna istället. Hundradelar brukar dock upplevas som glappfritt skulle jag vilja påstå (i alla fall i detta sammanhang) |
||||||
|
Re:
Det stämmer nog, men då är vi tillbaks till det här med att det inte finns något färdigt och man måste svarva osv. Tänkte att det borde finnas en enklare lösning till något så enkelt. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
|
Re:
Men du får ju slitage på gaffeln eftersom det är den som ger styrningen. |
||||||
|
Porsches "original" lösning är i det här fallet inte helt fel.
Tänk att sätta "plattbitarna" runt spaken för att får det lite bredare, sen en bussning emellan. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||
|
Re:
Fiffigt, det har jag aldrig tänkt på. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
|
Nu tror jag att jag kommit på den smidigaste lösningen som bör bli helt fri från glapp.
Jag kapar ena sidan från gaffellänken och använder 2 axialkullager på varsin sida om huvudet från växelstaget. Tex två såna här i lämplig dimension och sen drar åt hårt med en bult (liknande som jag har i dagsläget). http://www.kullager.se/sv/product/11 Det bör ge mycket fin friktionsfri rörlighet i längsled men helt stumt i sidled. Och det är gjort på ett par minuter För övrigt så borde jag kunna gå ner från M10 till M8.
||||||
|
Re:
Kan du inte sätta ett nållager med brickor istället för axiallager http://simplybearings.co.uk/shop/adv _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||||
|
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2955 besök totalt |