Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
1 besök senaste veckan (13358 totalt) |
Bromskylning.
Från en helt annan tråd:
Men jag har reagerat på detta förut....att man drar in luftslangarna till oket. Finns det någon absolut fördel med att göra så...att det skulle vara värt jobbet ? ...och hur ser kylkanalerna ut i skivan för att det ska funka ? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Jag vet inget om setupen på bilden, det är svårt att se. Men det förekommer lösningar där det går luft till både centrum och till oket.
Både med två slangar och med en med delning av luften ute vid bromsarna. Edit: AP Racing Radi-CAL ![]() Så det kanske är kylning av oket men förmodligen massor av luft som avleds mot centrum av skivan som vanligt. |
||
Beroende på vad man är ute efter vilket i sin tur beror på hur bromsarna används så är detta systemet till för att kyla OK och därmed minska bromsvätske temperaturen samt större skydd mot tätringen. Men även beläggen får sin del av nedkylning och man kan åka andra belägg.
Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Jag har kört med standardbelägg på gatebil mantorp och använde 2 st 50 mm slangar ifrån fronten och ledde dessa till centrumet i bromsskivan. Jag körde aktivt i 3 dagar och fick inga problem med för varma bromsar. (volvo 240 turbo)
_________________ Mikael Öberg |
||
Re:
Det finns taxi belägg till Volvo. Dessa är förvånansvärt bra. Jag hade det på en tidigare sportbil, och de höll väldigt bra för hård körning. Man behövde inte ens byra en gång per år. Men en gång var jag tvungen att använda vanliga std belägg. Och de var totalslut efter bara en bankväll på Mantorp. ![]() _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||
Hur det exakt ligger till med 240 taxibelägg är jag inte hundra på men polarns farsa åkte gammal 760 taxi förr som pendlarbil Stockholm/Östersund. Satt taxibelägg och taxiskivor på bilen när han köpte den och dessa håller betydligt fler mil vid normal körning än standardbromsarna. När det var dags att byta klotsar byttes det dock till standardklotsar och dessa käkades upp på ca 200 mil landsvägskörning. Samma sak skall tydligen hända med skivorna om du använder taxibelägg och standardskiva. Och om bromsarna tar slut på 200 mil landsväg vill jag inte veta hur fort dom tar slut på bana...
_________________ Albin Klang |
||
Re:
Skulle standardbromsar på en Volvo 760 ta slut på 200 mil landsvägskörning?? vart är dom inköpt då?? stackars volvoägare som måster byta bromsar varann vecka..... vanligtvis tar man sig flera tusen mil (3-4000 minst) på den setupen med normal körning på standarddelar! Låter svårt o ta till sig bara.... Dock har "Taxi"versionen en bättre hållbarhet, helt klart och det är naturligtvis anledningen till att taxibilar har dom. Ofta brukar oxå original bromsbelägg/skivor ha en bättre hållbarhet än pirat, inte alltid men ofta. BMW som ofta haft t.ex Jurid som std.mont. på iaf äldre bilar 80-90tal, där är prestandan och hållbarheten långt mycket bättre än delar köpta via tillbehörsbutik/reservdelsåterförsäljare. Ofta värt o betala extra för bättre saker om det funkar bättre ![]() ![]() _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||
ser inte bilden i tråd början
Men RSR har både skiv kylning samt Ok kylining, och mina luft styrningar som tar in luft till bromsar har båda dessa utag.. jag har pluggat ok kylning för tillfället men ska väl fixa det i fram tiden är det tänkt... _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||
Re:
Det är en god ide att kyla oken, det minskar belastningen på bromsvätska och O ring. Men det är ju en del jobb med lufttillförsel för att få en snygg och fungerandes konstruktion. Oftast ser man tämligen mediokra arrangemang med slangar som lossnar och inte har riktiga infästningar vilket beror på att saken inte har riktigt hög pioritet, det är ju bara ett fåtal som dessutom ligger på ett sådant utnyttjande att det är försvarbart. Det är enklare på en gatorienterad bil att gå på "större bromsar" och på så vis greja temperaturen. Men vill man ligga på gränserna med dimesioner, vikt och utnyttjande, så är det trevligt att se sådana balanserade installationer. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Re:
Enligt artikeln i Racecar Engineering December 2007 har AP Racing designat dessa s.k. Radi-Calipers i syfte att öka styvheten men att ökad kylning och minskad vikt var positiva bieffekter. _________________ Christian Bylund Bylund Automotive AB Svensktillverkade bromsbänkar. |
||
JAg gillar att gräva i gamla trådar och denna gång dels för att upplysa lite om volvos Taxibromsar och dels för en egen fråga.
Skillnaden på Taxiklotsar och STD klotsar (till volvo iaf) är att Taxivarianten saknar det slipmedel som finns i STD klotsarna för att slipa bort rosten som bildas om bilen står i en vecka. Ser man på skivorna är Taxivarianten i ett annat material och köper man till en xc70 -05 är taxiskivan billigare än standardvarianten. Jag GISSAR att detta tyder på att man använt ett mjukare material för att kompensera på något vis. Prisskillnaden på skivor är inte pga olika dimmensioner eller liknande, dom är till formen identiska. Å så var det min frågeställning... På min lilla swift har jag två trasiga dimljus och nya hela är knepigt att få tag på. Därför funderar jag på vad man skulle kunna fylla hålen i fronten med istället för ett par trasiga ljus. Bromskylning är ju inte helt fel å utformningen undertill "är som gjort" för att leda ett par slangar in i hjulhusen. Men att ansluta slangar till bromsskölden är i princip omöjligt om vi inte pratar slang i 15 mm storleken och även då måste det till en hel del kraftiga böjar på den. Kan det tänkas att jag har någon som helst vinst av att dra slangar in till hjulhusen men utan att ansluta dem till sköldarna? Tror mig ha sett någon Bmw E30 med en kanal på detta viset orginal men det kanske var av någon annan anledning? Är det värt besväret att bygga om sköldarna även om man bara får plats med en väldigt liten slang? _________________ Albin Klang |
||
Utan någon direkt praktisk erfarenhet (däremot teoretisk energilära) påstår jag att du faktiskt har det.
Du får ett luftutbyte med högre hastighet/turbulens vilket ökar "värmetransmissionen till luften" på grund av den större ytan luft som passerar. Jag har i denna tråd gjort ett exceldokument där man kan experimentera med dimension på luftslang och genomsnittshastighet, väldigt enkelt men ändå vägledande. Testade dina värden ingen eller men liten diameter och fick ett givande resultat. Testa själv, ett tips är att om du har en stor diameter vid intagen i fronten och så långt som möjligt för att sedan gå ned i diameter när det blir nödvändigt så ökar du genomsnittshastigheten i den tunnare delen = effektivare avkylning. Tänk att det blåser hårdare på den varma ytan, precis som maten svalnar fortare ju hårdare man blåser. _________________ Oskar Klimczak-Hultgren |
||
Jag vill bara lägga till att det gäller att ha RÄTT temperatur på bromsar, särskillt när det gäller racing belägg. Luftflödet måste därför dimensioneras efter behovet för den specifika bromsuppsättningen. För normala väg bromsar gäller inte samma saker, där handlar det mest om att inte få överhettning på en bana, men det blir man varse.... skämtsamt sagt.
mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
![]() |
Racetech
![]() |
1 besök senaste veckan (13358 totalt) |