Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
ang ljuddämparbygge till en 4-cylindrig motor
<<   1, 2
6 besök senaste veckan (11466 totalt)
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Guson skrev:
Som ni ser på bilden finns det perforerade rör att köpa också. Värt några hundra att slippa stå och borra enligt min mening. Om man vill ha något mindre rör kan man slitsa och trycka ihop en befintlig dimension.

Guson

Det finns ju en klar fördel att borra hål gentemot att använda hålplåt som man rullar. Hålplåten har ganska mycket material mellan hålen, väljer man att borra själv kan man öka den öppna arean in till dämpmaterialet.

Och även olika stora hål i olika delar av dämparen för att maximera den öppna arean till dämpmaterialet än mer och inte blåsa ut dämpmaterial.

Hålröret är ju i stort sett endast ett skydd för att hålla dämpmaterialet på plats.

Vasa Finland
Här sen Aug 2006

Perforerade rör man köper har samma håldiameter och avstånd mellan hålen över hela röret.
Jag föredrar att göra en areaminskning en bit in på röret då det visat sej sänka ljudnivån ytterligare på de dämpare jag byggt.

Nu är det iofs. inte till nån tvåtaktare du bygger, men kan likväl vara en ide att göra dämparen öppningsbar om du i eferhand vill experimentera med ljudnivån.

Som Johan Lekås skriver hjälper ullen främst till att dämpa högre frekvenser samt resonans.

Lite OT då min senaste dämpare är avsedd för en Alfa V6a, och gjord för att efterapa ljudet från ett dyrare koncernsyskon -men den bygger enbart på att genom resonans dämpa låga frekvenser/ta bort dovt ljud.

Innehållet är bara rör, perforerade rör och bafflar med avstämda längder -ingen ull.
Med detta vill jag bara visa att det även går att 'skapa' valfritt ljud inom rimliga gränser förstås

http://www.youtube.com/watch?v=rZPOtlE3qcM

Sollentuna
Här sen Aug 2005

Re:

composite wizard skrev:
Härligt ljud! "

Sollentuna
Här sen Aug 2005

Re:

Niklas Falk skrev:
Ingen större skillnad i "total noise" mellan tom och packad i det verkliga fallet (-2dB vid 6000rpm?).
Näe, fullt ut förutsägbart verkar det inte vara i ett verkligt system. De skriver ju att resonanserna i systemet förändras med dämpullen så det beror väl på egenskaperna i systemet. T ex så förstärks ju ljudet för vissa övertoner och varvtal med dämpullen (ex. "3. order" vid 4000 varv), medan andra dämpas.

Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006

Lite OT, men så här tillverkas dämpare industriellt. Alltid kan man få lite tips och "Aha" upplevelser.

Nu: Porsche 944S & Swift Sport
Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98
ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Och så här kan det bli när man borrar själv, många hål blir det..........

Malmö
Här sen Nov 2006

Re:

composite wizard skrev:
Perforerade rör man köper har samma håldiameter och avstånd mellan hålen över hela röret.
Jag föredrar att göra en areaminskning en bit in på röret då det visat sej sänka ljudnivån ytterligare på de dämpare jag byggt.

Nu är det iofs. inte till nån tvåtaktare du bygger, men kan likväl vara en ide att göra dämparen öppningsbar om du i eferhand vill experimentera med ljudnivån.

Som Johan Lekås skriver hjälper ullen främst till att dämpa högre frekvenser samt resonans.

Lite OT då min senaste dämpare är avsedd för en Alfa V6a, och gjord för att efterapa ljudet från ett dyrare koncernsyskon -men den bygger enbart på att genom resonans dämpa låga frekvenser/ta bort dovt ljud.

Innehållet är bara rör, perforerade rör och bafflar med avstämda längder -ingen ull.
Med detta vill jag bara visa att det även går att 'skapa' valfritt ljud inom rimliga gränser förstås

Helt tokigt ljud

Vad är skillnaden jämfört med en tom dämpare i ljud?

På tomgång låter det inte som om den dämpar låga frekvenser samtidigt som det låter som den förstärker på höga toner på höga varv. Stor skillnad när du kliver på gasen runt 3000varv! Hur har du arbetat fram det? Långa rör? Stor dämpare?

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Citera
composite wizard
Vasa Finland
Här sen Aug 2006

Tack

Jag har inte testat nån "tom" dämpare, men så fort man gör en areaökning och minskning får man ett frekvensband som dämpas och i sin tur bestäms av längden på burken.

På tomgång dämpar den fortfarande låga frekvenser, låter IRL inte så som många köpesystem där "sportigt" dovt ljud prioriterats. Den låter betydligt skarpare och mer högfrekvent, i synnerhet vid kallstart innan dämparen nått sin arbetstemperatur.

Spenderade vårvintern med att läsa alla dokument o.dyl. jag kunde komma över i ämnet 'Noice attenuation', dock finns det inget som slår gammal hederlig trial-and-error. Det som är det väsentliga med dämparen är längden på rören inuti och tog många garagetimmar i anspråk, samt frestade säkert grannskapets nerver också då bilen användes i vardagstrafik med nya konfigurationer flera gånger per vecka -med varierande dB-tal
Dämparen är i ungefär samma storleksordning som den tvärgående dämparen under bagageutrymmet på Volvo 240. Den har ett perforerat inloppsrör med areaminskning på röret, och två utloppsrör samt en liten baffel eller snarare flödesstyrning inuti. Ingen ull, inget hokus-pokus.
Ett gott hjälpmedel har också varit att filma ljudet med mobiltelefon och analysera resultatet i programmet Audacity där man även kan laborera med att ta bort vissa frekvenser eller manipulera dessa.

Nu ligger iofs. inte hela ljudbiten i ljuddämparen. Alfa V6an har betydligt bättre utförande på grenrören för att få till en bra ljudbild jämfört med ex. bilar med gjutna grenrör där primärrören eller vad de kallas är av olika längd innan kollektorn -på Alfan är de av ganska jämnlik längd.

När vi sedan går bakåt i systemet bör vi notera att främre rören, de som brukar kallas downpipe på turbobilar måste vara av samma längd. Jag blev tvungen att förlänga och dra om röret från den bakre cylinderbanken, lite lurigt då dess grenör är längre än det främre.

Allt ovanstående för att få jämn spridning på avgaspulserna, är något rör längre får man en förskjutning mellan pulserna. Ju fler pulser per minut man har till förfogande ju bättre, därför är det lättare att nå bra resultat med fler cylindrar. Skulle vilja testa på en v12a

Sen kommer vi till den verkliga proppen för välljudet -katalysatorn.
I Alfans fall är det en kombinerad ljuddämpare och katalysator då den första 2/3 delen är ljuddämpare av samma typ som japsdämpare, dvs. ett ytterrör med perforerat innerrör och ull däremellan. Den sista tredjedelen innehäller keramikceller och är alltså katalysatorelementet.

Med katalysatorn försvann de högsta frekvenserna, utan katalysator var ljudnivån för hög.
Katalysatorn tar också bort det där race-aktiga smällandet i avgassystemet vid gasuppsläpp.
Det löstes med ett rör som löper paralellt med katalysatorn och ett stegmotorstyrt spjäll.
De extra krökarna paralellröret medför sänker också ljudnivån en aning, men inverkar inte i övrigt på ljudbilden.

Här är ett klipp taget under byggnadsskedet, med katalysator för jämförelse:
http://www.youtube.com/watch?v=BkqCNXkb4L8

Jag fokuserade på området 3000-5000 varv/minut vilket medförde resonans vid 2000 varv där den inte riktigt tillfredsställde mina krav.

Genom att placera spjället på avstämd längd från huvudröret fungerar paralellröret med spjället stängt som en kvartvågsresonator vars funktionsområde ligger vid precis 2000 varv/minut.

Enda egentliga nackdelen med mitt system är bristen på markfrigång samt att avgasröken syns mycket bättre vid låga temperaturer än med originalsystemet, nåt som antagligen beror på att värmeavledningsförmågan är sämre hos rostfritt stål =avgaserna varmare när de mynnar ut där bak.

Utloppsrören ur dämparen skall också vara av samma längd, tumregeln är ju längre desto bättre thumbs up

Materialval är rostfritt stål, kvaliteten vet jag inget om utan tar bara det som råkar finnas hos aluminium/RF-skroten här i stan, lätt skall det ju vara så ju tunnare material desto bättre.

Ett tips i jakten på önskat ljud -gör allt justerbart och testa dej fram innan du gör ett definitivt beslut

ang ljuddämparbygge till en 4-cylindrig motor
<<   1, 2
6 besök senaste veckan (11466 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande