| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Köra utan ABS?
|
4145 besök totalt |
|
Köra utan ABS?
Jag har en Nissan 200sx S13 som i princip är ren trackday bil. Har aldrig funderat på att ta bort ABS'en då jag tycker den är bra att ha på regniga bandagar. Nu har en ABS givare pajat och en ny kostar 4500kr!!! Köper jag en ny så lär väll en annan pajja innan den nya är monterad...blir snabbt för dyrt. Bilen är en -92'a så ABS'en lär vara väldigt omodern och oeffektiv. Men den har fungerat. Hur svårt är det att köra bana utan ABS? Är det jättelätt att förstöra en uppsättning dyra R-däck eller klarar man sig ifall man är lite försiktig? Hur är det i regn? Jag gjorde en ganska otrevlig avåkning i regn 2010 men hade tur. Det har dock givit en VÄLDIG respekt för regn. _________________ Street Triple RS -18 |
||
|
Re: Köra utan ABS?
Det har körts bilar på bana i närmare hundra år innan ABS började komma på 'alla' bilar så fundera på vad du behöver för hjälp och hur du kör i olika situationer. Men troligen kommer ABS hjälpa i princip alla som inte är topptio i en vm tabell någon gång vid något tillfälle. _________________ Roland Johansson |
||
|
Tycker att bromssystem designade för ABS ofta är nästan obrukbara utan densamma. Minns alla gamla bilar jag kört och hur lätt det varit att moderera bromskraften nära hjullåsning.
Blev rent av deprimerad när jag kopplat ur automatiken och försökt bromsa lika bra själv. Och det på torr asfalt. Tror systemen skulle vinna i känsla på ökad pedalväg/slaglängd. _________________ Jörgen Eriksson |
||
|
passiva abs-givare brukar inte vara nått speciellt.. en spole kring en mer eller mindre magnetiserad kärna...och den ger ifrån sig en växelspänning.
I princip skall du kunna ta en från vilken bil som helst. Kretsen som läser av givaren (VR-sensor) anpassar sig själv efter spänningen ut från sensorn, då spänningen beror på hastigheten vet inte om det finns aktiva givare... var lite snack om om att ev. införa dem för 10 år sen på volvo. (aktiva funkar bättre vid väldigt låga hastigheter) På en nissan 200 förutsätter jag att det är en vanlig vr-givare. _________________ Mats Andersen |
||
Jag har monterat bort min ABS och kört bana i flera år. Visst låser man upp ibland men det har aldrig förstört några däck för mig. _________________ Stefan Löfström BMW 320is -90 BMWSC #719 |
||
|
Re:
Jo tanken har slagit mig. Var på Biltema och mätte på en 940 givare förut. Den kan gå att få dit ifall ifall jag borrar upp hålet i spindeln. BMW E30 har också en givare som ser extremt lik ut. Tyvärr ligger alla ABS givarna på Biltema i stöldskyddsförpackningar så man måste be personalen öppna varje box. E30 givaren, någon som har mått på den:
_________________ Street Triple RS -18 |
||
|
Borde väl inte vara så svårt att hitta begagnade givare från alla driftingbyggen annars?
För övrigt har jag kört på Mantorp i regn med min 200sx utan fungerande ABS och det funka rätt ok men man var tvungen att få in tekniken, så fort det blev lite motstånd i bromspedalen fick det räcka för mer innebar låsta framhjul vilket för mig knappt märktes förrän det var dags att styra in utan att nått hände
_________________ Daniel Ollikkala 200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012) Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019) |
||
|
Re:
Att montera ur en ABS givare ur en spindel är i princip omöjligt utan att ha sönder den. Har även haft annons på NOGS utan resultat. _________________ Street Triple RS -18 |
||
|
Här finns lite ritningar på givare, det borde finnas någon som passar
http://rb-aa.bosch.com/boaasocs/?lan Google bör lösa vilken bil som den passar och om den finns på typ Biltema. |
||
|
Nja jag har haft ur flertalet s13 abs givare och aldrig tagit sönder någon, tålamod och 5-56/wd40
Bak är det däremot annan historia har jag lärt mig
_________________ Daniel Ollikkala 200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012) Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019) |
||
|
Re:
Har åkt flera bilmodeller där abs-systemet av någon anledning inte fungerade för stunden och mot hur bilarna kändes före och efter felet tycker jag inte det har varit minsta problem med känsla eller dosering av bromsarna. Det negativa har varit att väldigt mycket bakbroms försvinner när abs-ssytemet inte fungerar, men det är ju för att inte låsa upp bakhjul och ordna en karusell. Men bromssträckan blir då lite längre mot vad man är van vid. Väljer man att montera bort systemet borde man nog i många fall kunna öka på bromskraften bak en gnutta utan att låsa för mycket, men körstilen kommer givetvis påverka. _________________ Roland Johansson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Köra utan ABS?
|
4145 besök totalt |