| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Däck/fälgbredd och konsekvenser?
|
1510 besök totalt |
|
Min bil (Porsche 924S) har en 50/50 viktfördelning, och från fabrik lika breda däck/fälgar fram som bak. Men när jag nu skulle ha tag i en uppsättning extrafälgar till några R-däck fanns det väldigt få på marknaden (de 6x15 som erbjöds kändes lite snålt på en 1300kg bil). Det jag nu slutligen fått tag på är en uppsättning där fälgarna fram är 7x16 och bak 8x16. Frågan är vad jag gör nu, och vilka konsekvenser det ger: om jag köper 205 till fram- och 225 som bakdäck vilket borde passa fälgarna, men kanske inte bilen? Eller om jag kör med 205:or alternativt 225:or runt om, som då borde passa bilen, men inte två av fälgarna? Eller finns det 215 breda R-svålar hos någon leverantör? Alternativt skiter i allting och harvar vidare på mina Eagle F1 till dess att jag hittar den fälgstorlek jag vill ha. Fast det blir nog ingen höjdare, då 205/50-16-däcken sitter på 6 resp. 8 tum breda fälgar. Ser underligt ut runt om. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||
|
Re: Däck/fälgbredd och konsekvenser?
Du ger mig dina 8:or så får du två 7:or av mig så blir både ju och jag jätteglada
Fast jag har lågt ET så det går väl inte (ca 15-20 eller så) _________________ Pär Hylander |
||||||
|
Ice: Efter att ha harvat runt på R-däck i 8 år så har jag inga tankar några allt för avancerade övningar på mina "Svenne-däck". Jag är mest undrande över hur mycket jag ställer till det i övrigt.
Litet typexempel: De gamla 008:orna hade ju både ut och insida samt rotationsriktning som skulle vara rätt (eller fel, beroende på FWD-RWD). Fast på ett race, på Karlskoga 37 mil hemifrån var jag plötsligt ett däck kort, men kunde få tag på ett i reserv, fast det var "felvänt". Efter mycket ojande och stönande förbarmade sig en av de gamla rävarna över mig och berättade att: För att testa vad rotationsriktningen ställde till med i det fallet hade man tagit en erfaren formelbilsåkare, satt honom i Yoko-skodd bil och skickat ut honom på banan. Sen skiftade man runt däcken lite hur som, och körde ut honom igen. Det skillde någon 10-del, och knappt inget i bilens uppträdande. Så jag tog det däcket som fanns till buds (och kom sist, men det var nog mer mitt egna fel). Samtidigt som jag ju också vet vilken kolosal skillnad bara 0,2 i tryckskillnad kan göra med bilens uppträdande. Så som vanligt vet jag varken ut eller in. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||
Jag brukar köra mina bakdäck åt "rätt" håll, och mina framdäck åt "fel" håll. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Varför?
|
||||||
|
Antar att Ice bil är bakhjulsdriven, för i så fall borde teorin vara att om rotationsriktningen är rättvänd bak tar den upp accelerationskrafterna rätt, och bromskrafterna fram om däcken är omvända där. Så fick jag lära mig att det hängde ihop på 008:ornas tid.
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||
Intressant!! Ut/insida är ju enkelt att förstå. Att mönstret kan vara rotationsbundet är ju oxo lätt att förstå. Men 008:or t.ex har ju knappt ngt mönster alls och vad jag minns så är det inte rotationsbundet. Så då återstår ju frågan vad det är i däcket som är rotationsbundet? Jag har iofs hört att har man börjat att köra med ett däck på ett håll så orienterar sig molekylerna efter det och funkar bäst om det används så att krafterna kommer på samma sätt (dvs ett höger bakhjul ska inte flyttas över till vänster bakhjul). Men det gäller ju så att säga för redan använda däck, det är ju inte aktuellt för helt nya. _________________ Pär Hylander |
||||||
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Corden. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
![]() |
Däck för banåka
|
1510 besök totalt |