Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 12766 besök totalt |
Jag hade fyra verkstäder inom gångavstånd som kändes aktuella att besöka idag. Överst på listan stod ett ställe som lämpligt nog heter "Japanese Motorsport" som redan på Google Street View såg ut som rätt sorts garage. Inne i butiken/verkstaden hängde krängare, coilovers, diffar och karosseridelar på väggarna överallt. Som en supermarket för JDM-bilar typ.
![]() ![]() Gick in och förklarade läget i detalj, specsen på bilen, och visade videon och de tycktes bombsäkra på att diffen rasat ihop. Allt annat verkade helt uteslutet enligt dem. Hur som helst började vi diskutera olika alternativ och de avrådde från en 2-vägs diff pga oljudet som skulle kunna dra till sig oönskad uppmärksamhet. De tyckte en 1.5-vägs borde passa mig bättre, och samtidigt tåla betydligt mer stryk än en original-diff. De föreslog också att sätta i en diff med en aggressivare utväxling än original också. Vid det här laget tyckte jag det började bli dags att prata pengar, särskilt som jag inte har en aning om vad sånt här brukar kosta och aldrig haft en bil inne på verkstad i hela mitt liv tidigare. Så prismässigt landar vi förhoppningsvis här nånstans i krokarna: 1.5-vägs LSD (Öppnad, kontrollerad och nyservad): ~4.500 SEK Arbetskostnad, material och olja: ~1.200 SEK Han sa att jag nog skulle räkna med att det kunde kosta upp till ~6.500 SEK totalt. Jag vet inte vad som är att förvänta sig, eller om det är där vi verkligen hamnar när det väl kommer till kritan. Det trots allt är en bil-verkstad jag snackat med. ![]() Men det är bra mycket mindre än jag förväntat mig vid diff-haveri och jag kände inte ens att det var värt att besöka de andra verkstäderna som var mer traditionella verkstäder istället för JDM-specialiserade. Skadar nog inte att börja bygga relation med de här killarna eftersom jag förr eller senare lär behöva dem igen. ![]() De skulle ringa på måndag/tisdag när de hittat en diff så förhoppningsvis vet jag mer då. _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||
Var och besökte Japanese Motorsport idag. De hade inte lyckats hitta någon 1.5-vägs diff men däremot en ställbar 2-vägs Nismo-diff. De flesta verkar anse den vara "förhållandevis tyst" för att vara en 2-vägs och att den är justerbar bör förhoppningsvis öppna möjligheterna för att bruka den på gata också, så bestämde jag mig för att slå till.
Sannolikt kommer en del annat arbete utföras också när bilen ändå är där. Först och främst kommer kompressionstest utföras för att se om det är värt att lägga pengar på den öht. Om det är ok blir det byte av alla oljor, sen råkade de visst ha en beggad HKS oljekylare + oil filter relocation för en någorlunda överkomlig peng (~2.7000 SEK) som kanske är lika bra att peta på direkt. Dels för att få ner oljetempen, och dels för att kunna peta dit lite givare för oljetryck och dylikt. Kan nog bli lite kostsammare än jag först räknat med det här men samtidigt känns det skönt att någon som (förhoppningsvis) har koll ger bilen en ordentlig översyn och en bra grund att bygga på. Bärgar dit bilen på lördag så kikar de på den på måndag är det tänkt. _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||
Va?
![]() ![]() Grattis till en kul bil. Ha så kul och njut av tillvaron nu! _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||
Re:
Haha ja vem kunde ana?! ![]() Av precis den här anledningen har jag hållit mig ifrån trimmade bilar tidigare, men köper man en skam-billig S14 får man väl skylla sig själv. Man får vad man betalar för som oftast. ![]() Nu är iaf bilen överlämnad till Japanese Motorsport som ska komptesta och göra leakdown måndag morgon. De var överlag väldigt nöjda med bilen och tyckte modifikationerna hade god potential. Däremot kunde vi dessvärre konstatera att den har gått varm nån gång då spår av vatten syntes runt expansionskärlet, litet orosmoment helt klart. Komptest/leakdown ger förhoppningsvis lite klarhet där. Kommer hälsa på dem runt lunch på måndag för att höra hur domen lyder, och om det finns något hopp för bilen kommer följande fixas: #Nismo 2-vägs diff #Byte av alla oljor, filter samt kylarvätska #Höja bilen nån cm #Byta special-hjulmuttrarna till vanliga muttrar #Återmontera laddtrycksmätaren på diskretare plats #Byta en bränsleslang till en mer E85-beständig #Ge bilen en ORDENTLIG översyn, känna på alla bultar och slangar Plus eventuellt: #Montera oljekylare #Montera oljetryck/temp-mätare #En snabbis i dyno för att se till att den är någorlunda vettigt mappad Inte för att den är i utställningsskick, men på den här bilden ser den verkligen riktigt risig ut. Hehe. ![]() _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||
Då har bilen äntligen fått komma hem till sitt nya garage. Det blev lite mer pyssel än väntat som drog ut på tiden men nu är iaf hela bilen genomgången och det mesta bör vara någorlunda.
![]() ![]() ![]() Först och främst genomfördes ett komptest på motorn som väl inte var helt lysande, men kunde varit värre. Diffade mellan 125 och 110 psi. Helst hade de sett 140+ psi, men det är inte illa nog att det är motiverat att göra något åt det just nu enligt dem. Det blir gasa tills det rasar. ![]() Diffen de fick hem var tyvärr till en annan årsmodell av S14 och de lyckades inte få tag i rätt half shafts, så det fick bli en original-diff så länge tills de jagat rätt på en ny 1.5-vägs. De hittade lite godis i den gamla diffen: ![]() När de lossade ett av hjulen upptäckte de att det satt på tok för korta hjulbultar för mina spacers och samtliga hjulbultar var åtdragna typ 3 varv. Skönt att inte upptäcka det i depån första gången jag ska byta hjul, eller ännu värre körandes ute på vägen. Så nya längre Nismo hjulbultar + muttrar monterades raskt. ![]() Jag bad dem även dubbelkolla hur mkt den laddade med en ordentlig mätklocka och det var nog tur det för den visade nästan 2 bar(!). ![]() Så allt som allt om jag inte glömmer något så har följande åtgärdats: #Nyrenoverad S14 original-diff monterad #Hel-service på drivlinan genomförd med Motul-oljor överallt och ny kylarvätska #Bilen är nu höjd ca 1 cm fram #I hjulhuset syntes skador på kabelhärva från däcket, detta har fixats och skyddats #Nya längre hjulbultar och nya muttrar #Bilen har fått en ordentlig översyn och diverse småsaker har åtgärdats Har säkert glömt något men det där är nog det stora hela. Fick en T-shirt "på köpet" också: ![]() På lördag är det trackday/drifting på Mallala men tror jag avvaktar tills jag har några fler mil under bältet. Plus att laddtrycket måste åtgärdas innan dess också. _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||
Hej Timmy,
Tack för att du delar med dig av all information samt kostnader. Mycket intressant läsning och jag har även följt din Miata tråd innan. Lycka till med S14 i upp-o-ner landet, Mvh / Alex _________________ Alex Sonesson "We can't change the laws of physics, but we can try to move the limits..." - Anonymous Porsche engineer |
||
Det här går ju inget vidare alls...
![]() Tänkte våga mig på en tur till Ikea idag, halvvägs dit dyker en polisbil upp i backspegeln. En minut senare blåljus på, bara vika av och stanna intill vägkanten. Möttes av en förhållandevis trevlig konstapel men han tyckte inte alls om mina dämpare, bredden på hjulen och avgassystemet. Inte helt oväntat bedömdes bilen så klart "defected" och får nu inte köras för än en besiktning genomförts där bilen ska vara i originalutförande. Dvs hjulpphängning, dämpare, bromsar, motor, avgassystem med mera måste återställas. Det galna är att bilen inte ens får säljas i nuvarande skick, inte utan att av-registrera den. Så nu i veckan blir det ännu ett besök till Japanese Motorsport för att rådfråga dem om saken. Misstänker att återställa och besiktiga den kommer vara så dyrt att det inte är värt besväret. Skulle nog köpt mig en Miata istället. ![]() _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||
Diffras på dom här bilarna är EXTREMT ovanligt. Hundratals bilar som åker runt med 3-500 häst vareviga dag och det är aldrig några problem. Undrar vad som hänt med din? Tror inte du behöver vara orolig för mera diffras iaf.
Edit: Lästa att diffen var shimsad. Sitter Visco diff i dessa och att shimsa den är en RIKTIG bonnlösning. Inte konstigt att det rasar då. _________________ Street Triple RS -18 |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 12766 besök totalt |