Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 4925 besök totalt |
Alfaklubben och Japmeet är ökända för sin höga olycksfrekvens på banorna.... Nu är det bäst att jag ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||||
Japmeet är iofs på väg att bli Japmeet - en dag på parkeringen, eller japans motsvarighet till Bugrun med rattlås och andra ovidkommande grejer.
![]() (duckar) Av någon anledning är det nästan alltid en bakhjulsdriven tingest som skall ut i sandfållan (om det inte är våran "DaViper" som skall göra sitt årliga besök i trösen ![]() I år är vi betydligt hårdare med svartflaggen i ett försök att stävja stridstupparna. /J Edit - Japmeet är 200-klubbens egna träff - vi hade ett samarbete förra året (och året innan det) med 200sx och Hondaklubben där varje klubb körde en egen träff, så delade vi lika på banhyrorna. I år kör vi tillsammans med Honda och Ford - enkom för att Japmeet börjar vara för stort - och att det inte blir tillräckligt med banåka för våra medlemmar. ![]() |
||||||
Jag kan tyvärr inte säga att du har fel, men jag kan nyansera påståendet en smula: De olyckor som har varit på CARs möten, har skadat bilar och självförtroenden. Jag har hittills aldrig sett någon olycka som resulterat i värre personskador än blåmärken och illamående. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Gör det verkligen så mycket? När man har krysstag i dörröppningen och de kraftiga rör som krävs så tycker jag att det skall bli rätt så vridstyvt ändå. Hur mycket gör krysstag i taket då? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Toyastaget borde göra mera åt den radiella styvheten än vridstyvheten tycker jag.
Där borde ett kryss eller diagonalstag i taket betyda mera? Men jag är långt ifrån någon beräkningsspecialist på chassiestrukturer, så.... (fast jag är en jäkel på att kröka FF-röramar som är raka på 10-delar av sekunder ![]() _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
När jag testade lite olika modeller i solid works så kom jag fram till att toyotastaget göre en hel del pga att just vindruteramen är ett parti som är svårt att triangulera. Jag satte kryss i dörrarna, i taket och på dom flesta andra ställen man brukar ha kryss och då syntes tydligt att det var rören vid A-stolparna som böjdes mest vid vridning av chassit. Med toyotastag så hjälper det A-stolpen. Tyvärr har jag tappat bort alla beräkningar pga en diskkrasch. ![]() _________________ William Ekström |
||||||
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
Jo, jag kan tänka mig att det är det som böjs först vid tillräckligt stor belastning eftersom nästan alla andra rör är raka, men frågan var mer hur mycket det böjs vid max vridbelastning, alltså hur mycket mer flex man får i bilen utan toyotastaget.
_________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Jag är ju långt ifrån nån expert, jag har bara suttit och testat en massa i solidworks och cosmos. Men som jag ser det så blir det en böjkraft på A-stolperören även vid små belastningar. Jag ska förmodligen modellera upp min bur igen nu när den börjar finnas på riktigt också ( ![]() _________________ William Ekström |
||||||
Jag hittade denna "film"sekvens när jag surfade runt lite...
http://www.schroth.com/images/HANS-i _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||
http://www.schroth.com/files/HANS_vi |
||||||
Hans sytemet har räddat livet på många förare under åren många i nascar där det nu om jag fattat rätt är obligatoriskt.flera insatta i nascar säger tex att dale ernhart hade levt idag om han hade andvänt det.dock så var han en av de i nascar som va emot det
![]() skulle det inte va så dyrt så skulle jag andvända det på banträffar. funderar på det fortfarande om det inte skulle va bra en bra investering.för någon gång så kör man av det är ju bara så. O man kan inte säga i för väg att man kommer att kunna klara den smällen ![]() _________________ Gustav Olofsson ![]() Volvo V40 T4 2002 |
||||||
Även om inte HANS gör att man blir odödlig så är det åtminstone en säkerhetsmässig förbättring. om det sen är det bästa man får till sin banträffsbil för 10k låter jag vara osagt, det finns gott om sätt att höja säkerheten på och väldigt få är gratis. I en racebilsbudget är inte 10k hit eller dit hela världen och med tanke på användningsområdet är en investering i HANS enklare att motivera. För egen del undersöker jag nu om HANS är förenligt med min FVe. Är det så kommer det upp på inköpslistan. _________________ /Kristian Elisson |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 4925 besök totalt |