Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hjälmvikt/burkrav/HANS-system (splittad tråd)
<<   1, 2, 3
4925 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

ice skrev:
Här har ni lite statistik:

Under mina 10 år på klubbmöten, har jag beskådat 2 stycken rullningar och så många buckliga dörrar/skärmar/bakluckor så att jag tappat räkningen för länge se'n.


NiklasFalk skrev:
....
Min egen naiva syn på det hela är att vid bankörning "borde" det vara mindre risk för kontakt bil mot bil än vid tävling. Däremot är det inte sällsynt med snurrning in i räcken samt rullning vid försök att rädda två hjul utanför banan (Japmeet 2003 tex)
....



Alfaklubben och Japmeet är ökända för sin höga olycksfrekvens på banorna....




Nu är det bäst att jag


_________________
Magnus Thomé
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859



Japmeet är iofs på väg att bli Japmeet - en dag på parkeringen, eller japans motsvarighet till Bugrun med rattlås och andra ovidkommande grejer.

(duckar)

Av någon anledning är det nästan alltid en bakhjulsdriven tingest som skall ut i sandfållan (om det inte är våran "DaViper" som skall göra sitt årliga besök i trösen ) - och då är det nästan alltid ett försök till den hemska trenden drifting som ligger bakom missödet.

I år är vi betydligt hårdare med svartflaggen i ett försök att stävja stridstupparna.

/J

Edit - Japmeet är 200-klubbens egna träff - vi hade ett samarbete förra året (och året innan det) med 200sx och Hondaklubben där varje klubb körde en egen träff, så delade vi lika på banhyrorna.
I år kör vi tillsammans med Honda och Ford - enkom för att Japmeet börjar vara för stort - och att det inte blir tillräckligt med banåka för våra medlemmar.

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Magnus Thomé skrev:
ice skrev:
Här har ni lite statistik:

Under mina 10 år på klubbmöten, har jag beskådat 2 stycken rullningar och så många buckliga dörrar/skärmar/bakluckor så att jag tappat räkningen för länge se'n.


NiklasFalk skrev:
....
Min egen naiva syn på det hela är att vid bankörning "borde" det vara mindre risk för kontakt bil mot bil än vid tävling. Däremot är det inte sällsynt med snurrning in i räcken samt rullning vid försök att rädda två hjul utanför banan (Japmeet 2003 tex)
....



Alfaklubben och Japmeet är ökända för sin höga olycksfrekvens på banorna....




Nu är det bäst att jag


Jag kan tyvärr inte säga att du har fel, men jag kan nyansera påståendet en smula:
De olyckor som har varit på CARs möten, har skadat bilar och självförtroenden. Jag har hittills aldrig sett någon olycka som resulterat i värre personskador än blåmärken och illamående.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



William Ekström skrev:
Bosse L skrev:

Inte heller där gör Toyota-staget nämnvärd nytta, däremot snedsträva eller kryss i taket.


Det ger dock en hel del till vridstyvheten. Men det kanske inte borde vara obligatoriskt.

Gör det verkligen så mycket? När man har krysstag i dörröppningen och de kraftiga rör som krävs så tycker jag att det skall bli rätt så vridstyvt ändå. Hur mycket gör krysstag i taket då?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Toyastaget borde göra mera åt den radiella styvheten än vridstyvheten tycker jag.
Där borde ett kryss eller diagonalstag i taket betyda mera?
Men jag är långt ifrån någon beräkningsspecialist på chassiestrukturer, så....

(fast jag är en jäkel på att kröka FF-röramar som är raka på 10-delar av sekunder )

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



AndersY skrev:
William Ekström skrev:
Bosse L skrev:

Inte heller där gör Toyota-staget nämnvärd nytta, däremot snedsträva eller kryss i taket.


Det ger dock en hel del till vridstyvheten. Men det kanske inte borde vara obligatoriskt.

Gör det verkligen så mycket? När man har krysstag i dörröppningen och de kraftiga rör som krävs så tycker jag att det skall bli rätt så vridstyvt ändå. Hur mycket gör krysstag i taket då?


När jag testade lite olika modeller i solid works så kom jag fram till att toyotastaget göre en hel del pga att just vindruteramen är ett parti som är svårt att triangulera.
Jag satte kryss i dörrarna, i taket och på dom flesta andra ställen man brukar ha kryss och då syntes tydligt att det var rören vid A-stolparna som böjdes mest vid vridning av chassit.
Med toyotastag så hjälper det A-stolpen.

Tyvärr har jag tappat bort alla beräkningar pga en diskkrasch.

_________________
William Ekström
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Intressant!
bara inse att man har en del att lära!

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Jo, jag kan tänka mig att det är det som böjs först vid tillräckligt stor belastning eftersom nästan alla andra rör är raka, men frågan var mer hur mycket det böjs vid max vridbelastning, alltså hur mycket mer flex man får i bilen utan toyotastaget.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



AndersY skrev:
Jo, jag kan tänka mig att det är det som böjs först vid tillräckligt stor belastning eftersom nästan alla andra rör är raka, men frågan var mer hur mycket det böjs vid max vridbelastning, alltså hur mycket mer flex man får i bilen utan toyotastaget.


Jag är ju långt ifrån nån expert, jag har bara suttit och testat en massa i solidworks och cosmos.

Men som jag ser det så blir det en böjkraft på A-stolperören även vid små belastningar.

Jag ska förmodligen modellera upp min bur igen nu när den börjar finnas på riktigt också ( ) så då ska jag testa en massa och se hur det beter sig med och utan toyotastag.

_________________
William Ekström
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Jag hittade denna "film"sekvens när jag surfade runt lite...

http://www.schroth.com/images/HANS-it_works_small.gif

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20245



Nisse Classon skrev:
Jag hittade denna "film"sekvens när jag surfade runt lite...

http://www.schroth.com/images/HANS-it_works_small.gif
lite större (budskapet går fram på den lilla med):
http://www.schroth.com/files/HANS_videos/HANS-it%20works.gif

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Gustav Olofsson
skänninge
Här sen Apr 2004
Inlägg: 526



Hans sytemet har räddat livet på många förare under åren många i nascar där det nu om jag fattat rätt är obligatoriskt.flera insatta i nascar säger tex att dale ernhart hade levt idag om han hade andvänt det.dock så var han en av de i nascar som va emot det
skulle det inte va så dyrt så skulle jag andvända det på banträffar. funderar på det fortfarande om det inte skulle va bra en bra investering.för någon gång så kör man av det är ju bara så. O man kan inte säga i för väg att man kommer att kunna klara den smällen

_________________
Gustav Olofsson


Volvo V40 T4 2002
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

gurkan skrev:

skulle det inte va så dyrt så skulle jag andvända det på banträffar. funderar på det fortfarande om det inte skulle va bra en bra investering.för någon gång så kör man av det är ju bara så. O man kan inte säga i för väg att man kommer att kunna klara den smällen

Även om inte HANS gör att man blir odödlig så är det åtminstone en säkerhetsmässig förbättring.
om det sen är det bästa man får till sin banträffsbil för 10k låter jag vara osagt, det finns gott om sätt att höja säkerheten på och väldigt få är gratis.
I en racebilsbudget är inte 10k hit eller dit hela världen och med tanke på användningsområdet är en investering i HANS enklare att motivera.
För egen del undersöker jag nu om HANS är förenligt med min FVe. Är det så kommer det upp på inköpslistan.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Allmänt banåkaforum
Hjälmvikt/burkrav/HANS-system (splittad tråd)
<<   1, 2, 3
4925 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande