| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Coilovers i saab og900 framvagn dubbla a-armar/drivaxel
|
2352 besök totalt |
|
Jag tänkte bygga coilovers på mitt 4krafs saab og900 projekt fram. Bilen har dubbla a-armar. Fick nedslag från sfro om att montera coiloversen i den övre länkarmen. Vet att den undre saab spindelleden inte är godkänd för dragande belastning men har tänkt använda en annan godkänd spindelled. Vad gör snebelastningen med den undre länkarmen eftersom det blir svårt att montera coilovern i mitten pga att drivaxeln är ivägen. Har forskat lite i detta och inte sett nån som byggt på detta vis är de olämpligt...vad har ni för tips? _________________ Rikard Larsson Allt jag säger och kör kan användas emot mig |
|
Dålig väghållning var svaret och att bara gamla dåliga amerikanare utan väghållning har de.
Har inte fått någon data och skulle vilja ha hjälp med era erfarenheter på området. Har sett bilar med 900 framvagn som fungerat bra med coilvern i övre länkarmen. Just ur konstruktions synpunkt är de enklare med coilovern i övre armen . _________________ Rikard Larsson Allt jag säger och kör kan användas emot mig |
|
Utan att veta sammanhanget och vad som diskuterats i övrigt kan jag inte kommentera så mycket. Det är lätt att det blir fel när det tas ur sitt sammanhang.
Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
|
Låter udda tycker jag. Särskilt eftersom jag monterade detta igår kväll.
MR kan ju påverkas, men det handlar ju mest om att få ut dämparinfästningen så långt ut det går. Väljer hellre att ha dämparen på övre bärarm än att sätta den off center på nedre. |
|
Precis som jonka skriver hade jag tänkt å göra.
Då behöver jag väl inte byta ut den undre spindelleden eftersom krafterna bör bli som original på den undre. Då tar jag och bygger som jag tänkt trots sfros rekomenndation. _________________ Rikard Larsson Allt jag säger och kör kan användas emot mig |
![]() |
Skruva banåkabil
|
2352 besök totalt |