| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Eftermarknads sprut
|
2091 besök totalt |
|
Eftermarknads sprut
Jag har lite problem med min Drifting bil. Ni kanske kan hjälpa mig? Det är en Opel med Saab maskin. så fort jag startar bilen går den perfekt och varvar som den skall. efter en stund börjar den missa över 3,500rpm? jag kör med 60-2 trigger (940 turbogivare) Kamsync med givare från elfa. vag spolar. haltech ps 500 dwell time 2,600ms sequential, direct fire. känns som jag provat allt mekaniskt :/ Så det blir ingen mappning innan detta är avklarat
Tips och trix sökes
_________________ Emil "Vilden" Carlson Opel Manta (2,3t) Drifting |
||||
|
Re: Eftermarknads sprut
HUR har du monterat givarhjul för varvtalsignal, och givare? Sitter själva givarhjulet monterat i en gummiupphängd remhjul på vevaxeln kan du ha problemet där. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Re: Eftermarknads sprut
Sitter monterat innanför gummit så det inte skall "störa" givare. Sitter i stabilt fästa. Avstånd på 0.5mm _________________ Emil "Vilden" Carlson Opel Manta (2,3t) Drifting |
||||
|
jag hade liknade sympton på min alfa med Vag spolar och ms. nu gjorde jag flera förändringar, men stora förbättringen blev när jag bytte från gt101 hall givare till bosch vr underligt nog..
vag spolarna alstrar mycket radiobrus, och man tycker en vr givare med sin svaga signal skulle vara känsligare, men bosch visste nog vad dom gjorde. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||||
|
Re:
Olastad VR givare är känsligt. Lastar du givare minskar du störkänsligheten. Triggerhjul och givare skall matchas. Hur stor hjul och hur mkt massa du har i hjulet påverkar. Utformningen vid gapet påverkar oxå hur signalen ser ut vid just gapet. Om du flyttar ut givaren, kan du varva mer då?. Det kan bli att första tanden efter gapet svänger ovanför nollgenomgången och kan inte detekteras. diffrentiell mätprobe och ett oscilloskop som kan trigga baserat på periodtid underlättar felsökningen om man tror att man och triggproblem. Torsionsvängningar påverkar oxå. Nu gäller det inte trådskaparen men jag rekomenderar normalt inte hallgivare för vevaxlen på bilmotorer som varvar som en normal bilmotor gör. Delas har de omslagstid samt att de kan vara sega att att bygga upp spänningen. Sänka spänningen går ofta fort p.g.a av pull down. Vag spolarna tycker jag inte alstrar mkt störningar. (värre är det gamla MSD-grejer) Kontrollera alltid jord och spänningsmatning. Har varit med om glapp båda spännignsmatning och jord. Kontroller om triggskivan är sprucken. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Eftermarknads sprut
|
2091 besök totalt |