Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Problem med airjacks
1663 besök totalt
Peter T16
Varberg
Här sen Jan 2007

Trådstartare
Problem med airjacks

Tjenare!

Jag monterade i vintras airjacks(D2) på min gamle Saab. En i varje hörn på bilen och lyfter med hjälp av en 232bars dykartub. Funka ypperligt första fyllningen av flaskan, 30-40 lyft minst. sen började den få svårare att lyfta fram å till slut orka den inte lyfta hjulen från marken längre ifram, bak inga problem pga lägre vikt. Kan lyfta upp den för hand med tryck på men den klarar inte hålla bilen uppe. Har testat att skifta dom fram å bak utan bättre resultat.
Även tagit isär en och såg inge fel alls, ganska enkel konstruktion inte mycke som kan va fel?

kolven ser ut såhär:

Hade d läckt förbi oringen hade det pyst rätt ut då det är hål i "muttern" som jag gjort en röd pil på? systemet kan stå med tryck i en vecka utan att d avtar så något läckage ut är d inte iaf. kärvar inget alls.

Har även kollat med manometer så jag har rätt tryck ut från regulatorn. Först räckte d med ca 13bar för å lyfta men nu orkar den inte ens på 18bar.

Någon som har nån ide på vad som kan vara fel?

Mvh.Peter

Kör röd SAAB 900 T16-88
Citera
Peter T16
Varberg
Här sen Jan 2007

Trådstartare
ingen som har någon idé ens?

Kör röd SAAB 900 T16-88
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Det som kan vara är att O-ringen kärvar/är sliten och kilar fast sig kanske behöver de isär och smörjas ibland och en ny o-ring. När du lyfter i den och den sjunker har du luft på så den fyller på eller är tillflödet avstängt?
Citera
Peter T16
Varberg
Här sen Jan 2007

Trådstartare
Re:

Björn skrev:
Det som kan vara är att O-ringen kärvar/är sliten och kilar fast sig kanske behöver de isär och smörjas ibland och en ny o-ring. När du lyfter i den och den sjunker har du luft på så den fyller på eller är tillflödet avstängt?

Tog isär och gjorde rent å smörjde in utan någon skillnad alls. När jag lyfte i bilen så var luftflödet öppet men den orkar ändå inte hålla bilen uppe. Det som gör mig lite förbryllad:)

Kör röd SAAB 900 T16-88
Citera
Peter T16
Varberg
Här sen Jan 2007

Trådstartare
Ingen som har någon ide'? Regulator är funktonskontrollerad så jag begriper inte vad som kan vara fel?

Kör röd SAAB 900 T16-88
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Är inte 18 bar väldigt lite i dom här sammanhangen ?

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009

Re:

ButterflyRacing skrev:
Är inte 18 bar väldigt lite i dom här sammanhangen ?

Kan jag också tycka.

Räkna på kolvarean så ser du vad det klarar i statisk last vi detta tryck.

Tänk också på att packningen har ganska mycket friktion vid dessa tryck, kan gå hur lätt som helst utan tryck men med 18bars tryck kan det gå åt mycket kraft att bara övervinna friktionen i tätningen.

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003

Vad rekomdera dom för lyft tryck ?

Runt 35-40 brukar va vanligt

GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002

Jag har också 4 stycken enheter och det krävs 25 bar för att få upp bilen helt.

Peter T16
Varberg
Här sen Jan 2007

Trådstartare
Det står max 20bar på dom. Och dom har ju funkat kanon med bara 14-15 bar innan det som är lite konstigt.

Kör röd SAAB 900 T16-88
Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002

Re:

Peter T16 skrev:
Det står max 20bar på dom. Och dom har ju funkat kanon med bara 14-15 bar innan det som är lite konstigt.

Har det funkat tidigare så ska det funka nu med..har du testat med att byta tätringar? Dom kan ha deformerats eller svullnat. Någon skada på luftsystemet? Blockering??

Problem med airjacks
1663 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande