Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hur mycket negativ camber kan jag ha?
3 besök senaste veckan (1938 totalt)
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439


Trådstartare
Hur mycket negativ camber kan jag ha?

Jag har nu 2.6-2.8 grader negativ camber fram på min Golf och om man tittar på framdäcken så kan man se att dom skulle nog kunna ta lite ytterligare vinkling.
Hur många grader kan jag ha utan att den blir okörbar på gatan?
Jag kan också tänka mig att fråga om hur många grader man kör med på tävlingsbilar med McPherson.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



Vi har vart o provat runt 3 grader med vår McPherson men just nu bukar det bli sisådär 2.8 grader just för att det inte behövs mer, eller vi tror iaf inte att det behövs mer...

_________________
Karl Brag
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Re: Hur mycket negativ camber kan jag ha?

Nisse Classon skrev:
Jag har nu 2.6-2.8 grader negativ camber fram på min Golf och om man tittar på framdäcken så kan man se att dom skulle nog kunna ta lite ytterligare vinkling.
Hur många grader kan jag ha utan att den blir okörbar på gatan?
Jag kan också tänka mig att fråga om hur många grader man kör med på tävlingsbilar med McPherson.

Satsa på hårdare fjädrar.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439


Trådstartare
Re: Hur mycket negativ camber kan jag ha?

ice skrev:
Satsa på hårdare fjädrar.


Det vore ju iofs en idé, men eftersom jag även använder bilen på gatan vill jag inte ha hårdare, det är tillräckligt hårt som det är.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



Re: Hur mycket negativ camber kan jag ha?

Nisse Classon skrev:
Det vore ju iofs en idé, men eftersom jag även använder bilen på gatan vill jag inte ha hårdare, det är tillräckligt hårt som det är.


Klenis!

_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Re: Hur mycket negativ camber kan jag ha?

Nisse Classon skrev:
ice skrev:
Satsa på hårdare fjädrar.


Det vore ju iofs en idé, men eftersom jag även använder bilen på gatan vill jag inte ha hårdare, det är tillräckligt hårt som det är.



Går den att sänka mer då?

Eller öka spårvidden?
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



Re: Hur mycket negativ camber kan jag ha?

johann skrev:

Går den att sänka mer då?

Eller öka spårvidden?



Eller ändra rollcentra, eller ändra krängningsmotståndet, eller...

_________________
Karl Brag
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439


Trådstartare
Öka spårvidden kan jag ju göra, men jag har ju köpt fälgar med i stort sett original offset för att jag trodde det skulle vara bra för geometrins skull.
Golf2:an har inte världens rymligaste hjulhus så 20mm spårviddsökning skulle nog vara max utan att göra större ingrepp.

Sänka mer vill jag inte göra eftersom främre bärarmarna redan har ganska kraftig vinkel. Drivaxlarna mår väl inte heller bra av att arbeta i "ytterläget"?

Att ändra rollcentra låter som stora ombyggnationer och vad gäller krängningsmotstånd så har jag redan monterat kraftigare hämmare. Kraftigare gör nog att innerhjulet spinner ännu lättare...

Jag tror att jag monterar några tunna spacers samt behåller cambern som den är.

Tack ändå!

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



Nisse Classon skrev:
Att ändra rollcentra låter som stora ombyggnationer och vad gäller krängningsmotstånd så har jag redan monterat kraftigare hämmare. Kraftigare gör nog att innerhjulet spinner ännu lättare...
Tack ändå!



Att ändra rollcentra på en McPherson är allt annat än en stor ombyggnad, under förutsättning att det finns lite plats i fälg mm.

Placera kort och gott en distans av lämplig tjocklek mellan "kulbulten" och dess infästning i fjäderbenet...klart! thumbs up

Dock ska man väl se upp lite så man inte ställer till det med ohemula mängder bump-steer...brukar iofs gå bra att lösa med likvärdig distans på infästningen av "p-änden" i fjäderbenet.

_________________
Karl Brag
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Karl B. skrev:

Dock ska man väl se upp lite så man inte ställer till det med ohemula mängder bump-steer...brukar iofs gå bra att lösa med likvärdig distans på infästningen av "p-änden" i fjäderbenet.

Även där skall man kolla att det får plats - även på racefälgarna och inte enbart de hjul som används för att få bilen på och av släpet... Då får man istället ställa sig frågan hur mycket man törs slipa av en skruvskalle innan det trots allt inte känns bättre att köra med ohemula mängder bumpsteer... Lagom mycket var svaret.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



AndersY skrev:
Även där skall man kolla att det får plats - även på racefälgarna och inte enbart de hjul som används för att få bilen på och av släpet... Då får man istället ställa sig frågan hur mycket man törs slipa av en skruvskalle innan det trots allt inte känns bättre att köra med ohemula mängder bumpsteer... Lagom mycket var svaret.


Känns som om vi har gemensamma erfarenheter...av samma anledning så måste jag förklara för däckkrängaren att balanseringsvikterna inte kan sitta var som helst i fälgen...

_________________
Karl Brag
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439


Trådstartare
Mitt problem är löst...

Jag behöver inte ha mer camber, det gäller bara att ha den camber jag trodde jag hade.
Jag gjorde en hjulinställning idag och det visade sig att det hade hade flyttat sig i förbandet mellan ben och spindel, så istället för 2.8 hade jag 1.5 grader. Nu skall det förhoppningsvis gå bättre igen. thumbs up

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794



Nisse Classon skrev:
Mitt problem är löst...

Jag behöver inte ha mer camber, det gäller bara att ha den camber jag trodde jag hade.
Jag gjorde en hjulinställning idag och det visade sig att det hade hade flyttat sig i förbandet mellan ben och spindel, så istället för 2.8 hade jag 1.5 grader. Nu skall det förhoppningsvis gå bättre igen. thumbs up


Tyckte väl att det var din bil jag såg på GC idag.

Sa ju till dom att inte ställa in mer camber på den, dom lyssar alltså inte

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439


Trådstartare
Calle gsi skrev:
Tyckte väl att det var din bil jag såg på GC idag.

Sa ju till dom att inte ställa in mer camber på den, dom lyssar alltså inte


Hade du kikat lite närmare hade du även sett mig, antingen i bilen eller hängandes över axeln på han som skruvade. (Stackaren, han fick stå ut med mina frågor och krav i nästan en timme)

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794



Nisse Classon skrev:
Calle gsi skrev:
Tyckte väl att det var din bil jag såg på GC idag.

Sa ju till dom att inte ställa in mer camber på den, dom lyssar alltså inte


Hade du kikat lite närmare hade du även sett mig, antingen i bilen eller hängandes över axeln på han som skruvade. (Stackaren, han fick stå ut med mina frågor och krav i nästan en timme)


Åkte bara förbi, skulle ner till bilen som stog på verkstaden. Oljeläckage, trodde det var trågpackningen men det visade sig att tråget var spräckt

nå ja nu ska jag iaf strax åka ner mot Anderstorp

Förmodar att vi ses imorgon

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Allmänt banåkaforum
Hur mycket negativ camber kan jag ha?
3 besök senaste veckan (1938 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande