Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3 besök senaste veckan (1938 totalt) |
Hur mycket negativ camber kan jag ha?
Jag har nu 2.6-2.8 grader negativ camber fram på min Golf och om man tittar på framdäcken så kan man se att dom skulle nog kunna ta lite ytterligare vinkling. Hur många grader kan jag ha utan att den blir okörbar på gatan? Jag kan också tänka mig att fråga om hur många grader man kör med på tävlingsbilar med McPherson. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Re: Hur mycket negativ camber kan jag ha?
Satsa på hårdare fjädrar. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Det vore ju iofs en idé, men eftersom jag även använder bilen på gatan vill jag inte ha hårdare, det är tillräckligt hårt som det är. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Klenis! ![]() _________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||||
Går den att sänka mer då? Eller öka spårvidden? |
||||
Öka spårvidden kan jag ju göra, men jag har ju köpt fälgar med i stort sett original offset för att jag trodde det skulle vara bra för geometrins skull.
![]() Golf2:an har inte världens rymligaste hjulhus så 20mm spårviddsökning skulle nog vara max utan att göra större ingrepp. Sänka mer vill jag inte göra eftersom främre bärarmarna redan har ganska kraftig vinkel. Drivaxlarna mår väl inte heller bra av att arbeta i "ytterläget"? Att ändra rollcentra låter som stora ombyggnationer och vad gäller krängningsmotstånd så har jag redan monterat kraftigare hämmare. Kraftigare gör nog att innerhjulet spinner ännu lättare... Jag tror att jag monterar några tunna spacers samt behåller cambern som den är. ![]() Tack ändå! ![]() _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Att ändra rollcentra på en McPherson är allt annat än en stor ombyggnad, under förutsättning att det finns lite plats i fälg mm. Placera kort och gott en distans av lämplig tjocklek mellan "kulbulten" och dess infästning i fjäderbenet...klart! ![]() Dock ska man väl se upp lite så man inte ställer till det med ohemula mängder bump-steer...brukar iofs gå bra att lösa med likvärdig distans på infästningen av "p-änden" i fjäderbenet. _________________ Karl Brag |
||||
Även där skall man kolla att det får plats - även på racefälgarna och inte enbart de hjul som används för att få bilen på och av släpet... ![]() ![]() ![]() _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Känns som om vi har gemensamma erfarenheter...av samma anledning så måste jag förklara för däckkrängaren att balanseringsvikterna inte kan sitta var som helst i fälgen... ![]() _________________ Karl Brag |
||||
Mitt problem är löst...
![]() Jag behöver inte ha mer camber, det gäller bara att ha den camber jag trodde jag hade. ![]() Jag gjorde en hjulinställning idag och det visade sig att det hade hade flyttat sig i förbandet mellan ben och spindel, så istället för 2.8 hade jag 1.5 grader. Nu skall det förhoppningsvis gå bättre igen. ![]() _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Tyckte väl att det var din bil jag såg på GC idag. ![]() Sa ju till dom att inte ställa in mer camber på den, dom lyssar alltså inte ![]() ![]() _________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering ![]() |
||||
Hade du kikat lite närmare hade du även sett mig, antingen i bilen eller hängandes över axeln på han som skruvade. (Stackaren, han fick stå ut med mina frågor och krav i nästan en timme) ![]() _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Åkte bara förbi, skulle ner till bilen som stog på verkstaden. Oljeläckage, trodde det var trågpackningen men det visade sig att tråget var spräckt ![]() nå ja nu ska jag iaf strax åka ner mot Anderstorp ![]() Förmodar att vi ses imorgon ![]() _________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3 besök senaste veckan (1938 totalt) |