Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Se7en: S7R -14 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 4 besök senaste veckan (83049 totalt) |
Tyvärr så vet jag inte........ Hade hoppats att det skulle finnas kapacitet med marginal. Fick ett pdf-formulär att fylla i med uppgifter på min originalmotor. Bl.a antal tänder på oljepumpskransarna i originalpumpen som jag fortfarande använder som tryckpump. Sedan rekommenderade dem en utväxling på deras pump efter mina data. Har bett genom mail att få ta del av deras beräkningar på min pump samt deras egen, men fick aldrig något svar. Pace har bra priser, men deras support är faktiskt riktigt usel. Men måste prova ut det lite längre än några sekunder för att veta hur jag ska gå vidare. Går ju alltid att slänga på ett mindre hjul på pumpen, om den nu klarar varva så mycket dvs. _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||
Vad är det för pump, och hur ser den ut? Hur många trycksteg och hur många sugsteg? Höjden på dreven i respektive.
_________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||
Verkar som att Pace har fått med lite uppgifter på hemsidan nu.
Det är en CD2000 pump med 2st 1.4" (35.56mm) sugsteg. Ett steg suger enligt uppgift 15,3L olja/min vid 1000rpm. http://www.paceproducts.co.uk/public Remhjulet på veven är 48mm och på pumpen 96mm....så 2:1 utväxling. Använder motorns gerotor originalpump som trycksteg. Lite uppgifter på gerotorn: Yttre kransen Innerdiameter i kuggbottnarna: 93mm Antal kuggar: 35st Inre kransen Ytterdiameter: 80mm Antal kuggar: 30st Djup på kransarna: 11mm Kugghöjd: 5mm _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||
Jag tänkte mer skillnaden mellan sug och tryck. Är det samma storlekar men olika tjocklekar är det bara att lägga ihop tryckstegens tjocklekar och likaså med sugstegen. Då bör dina sug-steg vara ca ca dubbelt så mycket som tryck.
_________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||
Tror inte att Pacepumpen har gerotor, utan 2 likadana kuggdrev som går i varandra. Så pumparna är mog inte jämförbara på det viset.
Man är nog tvungen att räkna på det istället. Edit: Är nog gerotor på Pacepumpen ändå när jag tänker efter. Axeln sitter centrerad i mitten av pumpen. _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||
Oavsett hur pumpen ser ut, så är bredd-skillnaden på kuggen avgörande. Dvs en kugghjulspump med 20mm breda (tjocklek) drev pumpar dubbelt så mycket som samma pump gör om du halverar bredden på kuggen FÖRUTSATT att det är samma kuggmodul och antal tänder.
_________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||
Det har jag ingen aning om.
Men jag uppfattade dig bekymrad över att oljan försvann i tanken fortare än den kom tillbaka. Vilket innebär att du antingen har för lite olja i systemet (vilket är mest troligt) eller att ditt trycksteg är för stort i förhållande till dina sugsteg. Trycksteget tar olja från tanken och in i motorn. Sugstegen tar från sumpen och förflyttar oljan tillbaka till tanken. Man brukar även vilja ha ett visst undertryck i vevpartiet på en kolvmotor, och därför är ofta sugstegens sammanlagda kapacitet ungefär dubbel gentemot trycksteget. Detta också för att det aldrig får bli tomt i tanken. Om man har en torrsumpspump så är oftast alla pumpdelar uppbyggda med samma kugghjulsmoduler och antal tänder, vilket gör att man enkelt kan räkna ut pumpen ratio mellan tryck och sug genom att mäta kugghjulens höjd (tjocklek). Arean mellan kuggarna x höjden på kuggen ger volym/varv. Dubbel höjd, dubbel volym. Därför undrade jag hur höga dina olika pumpsteg var för att snabbt se om sugstegen är tillräckliga i förhållande till trycksteget, då arean x höjden är samma sätt att räkna oavsett pumpkonstruktion. Problemen börjar om man som på, Verdi har kugghjul på trycksteg och "skovlar" på sugstegen. Sen om volymkapaciteten är korrekt för din motor har jag ingen aning om. _________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||
Det har jag ingen aning om.
Men jag uppfattade dig bekymrad över att oljan försvann i tanken fortare än den kom tillbaka. Vilket innebär att du antingen har för lite olja i systemet (vilket är mest troligt) eller att ditt trycksteg är för stort i förhållande till dina sugsteg. Trycksteget tar olja från tanken och in i motorn. Sugstegen tar från sumpen och förflyttar oljan tillbaka till tanken. Man brukar även vilja ha ett visst undertryck i vevpartiet på en kolvmotor, och därför är ofta sugstegens sammanlagda kapacitet ungefär dubbel gentemot trycksteget. Detta också för att det aldrig får bli tomt i tanken. Om man har en torrsumpspump så är oftast alla pumpdelar uppbyggda med samma kugghjulsmoduler och antal tänder, vilket gör att man enkelt kan räkna ut pumpen ratio mellan tryck och sug genom att mäta kugghjulens höjd (tjocklek). Arean mellan kuggarna x höjden på kuggen ger volym/varv. Dubbel höjd, dubbel volym. Därför undrade jag hur höga dina olika pumpsteg var för att snabbt se om sugstegen är tillräckliga i förhållande till trycksteget, då arean x höjden är samma sätt att räkna oavsett pumpkonstruktion. Problemen börjar om man som på, Verdi har kugghjul på trycksteg och "skovlar" på sugstegen. Sen om volymkapaciteten är korrekt för din motor har jag ingen aning om. _________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||
För lite olja har jag nog inte. Hällde i 4 liter som fyllde halva tanken, vilket borde räcka för att hålla nivån på åtminstone 1/3 om pumpreturen är rätt dimensionerad. Hade tänkt ha 6-7 liter i systemet sen efter inkörningen med den billigare 5w-40 oljan.
Känns inte så aktuellt att skruva isär och mäta inuti pumpen. Tänkte börja med ett nytt test och köra lite längre på tomgång så fort jag fyllt på kylvätska. Tömmer tråget och toppar upp tanken igen för att se hur fort nivån sjunker. Efter det får jag eventuellt ta kontakt med Pace och köpa ett mindre remhjul till pumpen om den klarar att varva mer än 4000rpm. Stämmer Ragnars uppskattning med 15L/1000rpm håller sugpumpar och tryckpumpen exakt samma takt. _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||
Jag tror du missuppfattar mig. Men vet inte hur jag ska förklara...
Kan du ta ett kort på pumpen sett från sidan? _________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||
Finns en bild på pumpen på sida 2 i den här tråden.
Problemet med att sugstegen inte suger tillräckligt går att justera med att ändra utväxlingen. Vet dock inte hur mycket pumparna går att varva. Annars är det en pump med flera sugsteg som gäller. _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||
Varvar du upp sugstegen så varvas även trycksteget lika mycket. Visserligen har du en överflödesventil på trycksidan men...
På bilden är det bara tre anslutningar? _________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||
Sugstegen och trycksteget är vad jag förstår separerat i denna installationen eftersom Magnus använder original tryckpump som är monterad direkt på vevaxeln. Sugstegen är Pace pumpen som drivs med rem och kan därför ha en annan utväxling än tryckpumpen.
Tänk på att överströmmaren tömmer sitt överskott i tråget jämfört med en helt och hållet extern pump som sköter överskottet internt i pumpen. |
||
_________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||
Kanske var lite otydlig när jag skrev att jag använde original tryckpump. Kände mig lite dum ett tag som inte riktigt förstod vad jag hade missat.
Är inte helt klar med kylsystemet ännu, men är det ok att köra motorn i säg 20-30 sekunder utan vattenkylning för att testa oljepumpen lite längre än senast? _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||
Temporär-rigga kylsystem så kan du testa lite bättre.
Men om oljan "försvinner" från tanken...så är något galet, sugsteget måste kunna suga mer och hålla nivån. Hela poängen är att vevhuset sugs "torrt" och vevaxeln inte plaskar runt i olja. Växla upp sugpumpen kanske? _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
Det är bara en avluftningsslang som saknas, så det är egentligen inga problem att fylla upp kylsystemet redan nu.
Men kunde ändå inte låta bli att testa en kort stund efter nattskiftet imorse och konstaterade att det tar en stund att prima sugpumpen...vilket förklarar att nivån hade sjunkit efter mina korta provstarter innan. Nu var nivån samma i tanken efter 10 sekunders körning. Konstaterade även att motorn går åt hel**te för fett på mappen jag har idag. Rann bränsle ur avgasystemet! Får göra en magrare startmapp och koppla bredbandslambdan mot sprutet och köra closed loop autotuning så snart stålpackningen till avgashuset behagas dyka upp på posten, och samtidigt prova ut oljepumpen under lite längre tid. _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||
Våra race- och banåkarbilar Se7en: S7R -14 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 4 besök senaste veckan (83049 totalt) |