| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Maxa däcksbredd eller matcha fälg/däck?
|
1810 besök totalt |
|
Halloj, Jag kliar mig i huvet över vad för R-däck som skall inhandlas till wankelräsern. Min plan är att kränga bandäck på orginal 16x8 fälgarna, och inhandla lite mer estetiskt tilltalande (och tyngre) fälgar i 17x9 för gatåka. Låter det rimligt förresten, eller ska man satsa på störst, bredast och bäst för banan, typ 18x10
Hursomhelst, orginal däcksdimension är 225/50-16, och jag har läst mig till att man kan åka på 245:or på orginalfälgar (iofs syftas det på gatdäck då), men i enlighet med tumregeln om 1,5-2" bredare fälg för ett R-däck än ett gatdäck så borde väl 205:or eller nåt sånt vara lämpligt för mina 8-tumsfälgar? Vad blir det (rimligen) bäst grepp med, 205:or som passar fälgarna bäst, 245:or som är det bredaste man vågar fläska dit på fälgen, eller kanske standarddimensionen 225 som en gyllene medelväg? Tips mottages tacksamt, Mattias
PS. Bilen är alltså en RX-7 gen3, 50/50 viktfördelning, runt 1300 kg, kanske 350 hk på bakhjulen. _________________ Mattias Sjöström |
||
|
här kan du läsa allt du behöver veta.
http://www.tirerack.com/tires/Spec.j detta är yoko 032, men det samma gäller alla r-däck med några få mindre undantag. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
Enligt den där listan så ska t.o.m 255:or passa bra på 8-tums fälgen, det går ju tvärs emot "regeln" om bredare fälger till R-däck än till gatdäck
_________________ Mattias Sjöström |
||
|
just på 255 skulle jag tro att det är den mänskliga faktorn.
om man använder förnuftet och jämför med dom andra rekommendationerna, så ligger spannet på ca 2-2,5" .
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
![]() |
Däck för banåka
|
1810 besök totalt |