| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Handbroms!
|
7 besök senaste veckan (1982 totalt) |
|
Handbroms!
Ok, så här ligger det till. Bmw har original inte en handbroms som tål att dras i i fart.. skölden går sönder, ja.. m.m Nu undrar jag, kan man uppgradera trumman? Eller måste man svarva fixa själv? Tar det bättre med bredare belägg? Original på min bmw 540i är 180mm diameter 25mm breda. Ja har hittat lite belägg som är 180 mm x 42mm.. kan man svarva upp trumman byta pinnar och köra? Helst hade jag velat ha både större diameter och bredare belägg, jag vill att det ska gå att dra i spaken i 100km/h. Hydraulisk handbroms, javisst.. men det läcker och ställer til det. Besiktningen gillar det inte.... fan trummor har funkat förr varför inte idag? Tips, tricks.. någon som har gjort det? Eller ska jag vara den första att komma ut med någon typ av universal drifting bromstrumma? tack på förhand. mvh _________________ Kristoffer Bohman |
||
|
enklast måste väl vara att förstärka trumman, eller är problemet även att det tar dåligt?
man kan ju börja modifiera trummor för större belägg men då lär man även modda mekanismen då den flyttas ut nästan 10 mm från skölden med de beläggen. frågan är om det inte är vettigare att ha en hydraulisk broms som kompletterar den vanliga handbromsen. _________________ MVH |
||
|
ska du ha org handbroms som funkar så skulle jag fuskat och kollat på nissan 200sx. den handbromsen är stört bra.
Bmw 's är totalt kass och funkar inte ens att parkera bilen med. _________________ Tobias Olofsson 0703101373 Dj_totten@hotmail.com http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing |
||
|
Re: Handbroms!
Det brukar inte finnas plats för att svarva upp trumman... Annars är det en möjlig väg. Men skaffa oken från någon dkv och sätt bak, de har handbromsmekanismen mekanisk med vajer. Fungerar fint att rycka i i fart, klarar bilen att bromsa i farten så går det med handbromsen. _________________ Roland Johansson |
||
|
Man kanske skulle tänka om lite... vad tror ni ex vis om passat bromsok från biltema? De har integrerad handbroms i oket. Samma som så ovannämnda dkw ok.. och kostar endast 699:- styck.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi _________________ Kristoffer Bohman |
||
|
Om du ska låsa bakhjulen i 100 med mekanisk handbroms på asfalt så kommer de här oken inte att göra dig lycklig. Isf krävs BRUTAL kraft i handbromsspaken alt (mycket) längre spak.
_________________ Michael Lindh leg. bildåre projekt mittmotormonster: Dallara X1/9 "Il Bastardo" |
||
|
Re:
kvittar nog vilka ok man har om man skall låsa i 100, det är högerarmen som bestämmer om det går
och hur dåliga däcken är _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||
|
Re:
Hänger på ganska mycket mer än oken... På liknande framhjulsdriven bil kunde jag med helt nya vajrar, ok, skivor etc utan problem låsa upp bakhjulen utan att det började lukta skit. Men ett halvår senare var det för mycket flex och tröghet i vajrar etc. _________________ Roland Johansson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Handbroms!
|
7 besök senaste veckan (1982 totalt) |