Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 5 besök senaste veckan (61289 totalt) |
Re:
Hej Tommy ja det skal bli riktig trevlig at den får ny motor. Motoren jag kjopte från Sven får bli reserv motor da jag inte har kollat upp den något. Den nya motoren var mycket mera komplett Så kjenns lite enklare at setta den i. _________________ Joachim Karlsen BMW 320 STW 93 mod |
||||
|
||||
Heisann. Det har dessverre ikke hendt så mye med bilen i det siste. Jeg har kun samlet litt deler til bilen for å sette i S-14 motoren. Nå er det meste på plass, mangler bare litt elektrisk.
Ellers har jeg fått lakket litt da dette trengtes nye stot fangere osv. Regner med at jeg skal begynne å sette ting litt i sammen om ca to uker så da kommer litt bilder og mere oppdatering. _________________ Joachim Karlsen BMW 320 STW 93 mod |
||||
Tenkte det var på tide med en liten uppdate av tråden.
Jeg har nå fått lakket nye deler og det som ellers var gront på bilen fra for. Litt bilder fra monteringen. ![]() ![]() Ser litt bedre ut med vinge ![]() Vingen er juster bar. Uniballen du ser sitter i lokket. ![]() Her justeres vinkelen etter onske. ![]() Desverre har jeg ikke fått tak i alt av elektrisk rundt motoren av flere årsaker så da blir det volvo motor i år også. Bedre å få brukt bilen litt enn å måtte vente på deler. ![]() Så det skjer jo litt da i verkstedet om dagen om ikke så veldig mye. _________________ Joachim Karlsen BMW 320 STW 93 mod |
||||
Ja nå er det vel på tide med en uppdate.
I år har det ikke blitt mye kjoring. Vi skulle prove kjore bilen i våres, men det gikk ikke helt vår vei. Bilen fusket og det ble ikke noe kjoring. Etter litt forbedringer, testing a dyser, timing av spjeld og installering av lambda måler var vi igjen klare for å prove kjore. Da viste det seg at motoren ikke fikk bensin. Feilen fant vi fort frem til. Havarerte bensin pumper. Årsaken til havariet er nok min egen feil når jeg har hatt bensin tanken ute av bilen i vinter som var. Pumpene sitter på en stiv brakett inne i tanken, mens tanken er av gummi type fuel cell. Dette har resultert i sprukket bensin pick up og filter som er laget i plastikk. Dette har kommet inn i pumpen og dermed havarert pumpen. Men nok om det. Nye pumper er satt inn og motoren går som en klokke. Vi gledet oss veldig til å prove kjore bilen igjen på siste track day som var på Rudskogen 13.10.2012 Dagen for lesset vi opp og gjorde alt klart. Må si jeg var veldig spent på å kjore bilen. Har jo faktisk blitt 2 år siden sist kjoring, uff så fort tiden går. Kjoringen på rudskogen gikk veldig fint syntes jeg. Det var ikke så mange biler der så det skulle ligge ann til mye kjoring. Men det var ganske kaldt 6 grader i luften. Dessuten begynte det desverre og regne så ble bare 3 pass kjort. Forste pass ble på 9 runder for vi ble flagget av. Dette var med gamle dekk, men bilen kjentes grei ut bortsett fra glatte dekk. Nesten umulig å få temperatur i dekkene med så kald asfalt. Andre pass ble på 6 runder for vi ble flagget av. Syntes det blir alt for liten kjore tid med 6 runder om gangen. Spesiellt siden jeg ikke har kjort på lenge. Rekker jo ikke å bli varm i troyen/bygge opp noe tempo for vi blir flagget av. Men uansett, passet ble kjort med helt nye dekk og bilen var mye bedre å kjore. Den var ikke nærvos slik som passet tidligere. Begynte nå å kjenne litt på potensialet i bilen. Merket jo fort at det var sjåforen og ikke bilen som henger med. Men det syntes jeg bare er positivt. Tredje pass var likt som andre pass. 6 runder og den samme kjoringen. Det var vel alt om kjoringen i helgen som var. Målet for helgen var å prove kjore bilen for vinteren for å kunne sette den bort med god samvittighet. Bilen fungerte veldig bra. Beste tiden som vi kjorte var 1.35.92 sec. Det er vel ikke spesiellt fort for en sånn type bil men er fornoyd uansett. Det som er godt å vite er alle feilene som en selv har gjort under kjoringen og at det var såpass kaldt i luften, 6 grader. Vi målte ikke mere temp i dekkene en 40 grader og det er jo alt for lite. Så med mere kjore trening og vamere vær er jeg sikker på at tidene kryper nedover. Planene for bilen i vinter er vel usikkre. Målet er jo å få i BMW motoren hvis pengene strekker til. Her kommer noen bilder fra helgen. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Joachim Karlsen BMW 320 STW 93 mod |
||||
Hei. Ja var på tide jeg fikk ett spark i baken, for det har jo hendt en hel del med bilen siden 2012.
Volvo motoren åkte atter en gang ut av bilen for å bytte plass med S-14 motoren. Som nenvt tidligere manglet jeg jo lite deler til BMW motoren. Etter mycket sokande på netet och mail skrivning med en bekant efter deler gav jag upp hela greiene. Min polare och jag ble enige om at ta bilen til Spania hvor min bekant har verkstad. Han har dessuten mye kunnskap og resserv delar til dessa bilar. Jeg er SÅÅ glad for at jag tog beslutet om å frakte den til Spania. Vi tog vel resan ned til Spania februar/mars med slep och det hele. Vi var inte helt vana med sno på autobahn och tydelig vis inte tyskere hellre. Vel fremme i Spania startada prosjektet opp. Det tok ikke lang tid for vi fikk problemer med å innstalere S-14 motoren. Det vister seg at bilen under tiden har blitt uppgraderat under flere anledninger. Air duct til motor, radiator och olje kylare var från 95 mod (S-42). HELA el nettet i bilen tilhorde 95 (S-42) Frammvagns balk tilhorde 95. De orginala 93/94 model motor festerna saknades i karossen. Uppheng for hollinger lådan tilhorde også 95 model. Det er såå mucket endringar BMW har gjort på bilarna under tiden. Stadig utvikling. Noe som ikke er helt lett at henga med på som privat person 20 år senare. For å gjore en lang historie lite kortare gjorde jag en bytes handel med min S-14/7 motor til en S-42 motor 96 model med min Spanske polare. Så enkelt kan det va når man har med dom rette at gjora. Han hadde jo motoren alikevel på hyllan. Må også legga til at vi hatt en fantastisk tid der nede tillsammans under jobbet med bilen. Hotellet lå 2 min från verkstaden 10 tals restauranter och tavernaer i umiddelbar nærhet med MYCKET god lokal mat och vin. Sen tog min polare ( boostaholic ) och jag fly hem for at returnera senare och plukka upp bilen samt slep osv. Det tog vel lite lengre tid der nede for at få ferdig bilen en hva vi hadde trudd. Men dagen kom da vi reiste ned igjen och da var bilen klar. Vi mottes på Barcelona grand prix banen for prov kjorning. Hvilken dag det blev, var nog en av mina beste upplevelser gjenom tiderna. At få se igjen sin bil med ny motor och alt det lekkra i en pit box på Barcelona grand prix var en stor upplevelse. Vet inte om det var solen eller jag som skinte mest den dagen. Rundt bilen sprang to mekanikere och kolla up alt ting for kjorning. Jag fikk inte ens varm kjora motoren sjelv. Etter lite underbar kjorning var det lunch. Banen er jo ganske stor så utvekslingen i bilen var jo ikke beregnet for denne banen. Men hvilken folelse det var at gira 6 ut ur dom stora svingarna. Efter nogra dagar vende vi hjem til Norge. Selvfolgelig innom Nurburg på vei både up och ned. Va lite trist på vei hjem. Vite at bilen stod i slepet men inte kunne andvendas på TF HEHE. Det får bli en annan gång. Dette var en kjapp oppsummering av våren 2013. Nedan for kommer några fotos från en underbar tur. i verkstaden ![]() En 98 model som han kjor med ![]() Barcelona grand prix ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Joachim Karlsen BMW 320 STW 93 mod |
||||
_________________ Simon Lagnelöv www.FartFabriken.se ![]() Cadillac CTS-V 2009 Mitsubishi Pajero MK1 1989 Saab V4 T16 1974 |
||||
Hoppas man får se denna i verkligheten någon dag, vad utvecklar s-42 i effekt?
Förresten tack för senast på ringen i höstas ![]() _________________ Simon Lagnelöv www.FartFabriken.se ![]() Cadillac CTS-V 2009 Mitsubishi Pajero MK1 1989 Saab V4 T16 1974 |
||||
Jo tack det samma. Var ju riktigt trevligt som alltid der nede.
Det sies så mycket forskjellige tal rund dessa motorer alt från 285 til 320 hk. Beror på hvem du talar med. 320 k er vel lite drom tal. Men hvis man sier mellan 285-295 hk så er vel inte det så langt från sanningen vil jag gissa. _________________ Joachim Karlsen BMW 320 STW 93 mod |
||||
|
||||
Det hadde jo vært morro hvis du hadde kommet og kjort i BMW-cupen som vi arrangerer sammen med CorsaItaliana
![]() |
||||
Re:
![]() ![]() ![]() Vilken drömverkstad! Din bil hittade verkligen hem i Spanien. ![]() Riktigt kul att du fått ihop bilen med en S42! ![]() _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 5 besök senaste veckan (61289 totalt) |