Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1415 besök totalt |
Ventiltryckare
Hejsan Har kollat igenom lite trådar angående ventiltryckare men frågar iallafall! På min "nya" bil (Renault Clio 16V 91a) så har jag nyligen bytt 3 tryckare i motorn, 2 på insugssidan och 1 på avgas sidan.... egentligen bör man väl byta alla samtidigt? Jag tog ur dom ur en plastförpackning med väldigt lite olja i och testa så dom passade innan jag stoppade dom i oljebad för att sedan montera i dessa... Igår kväll när vi efter mycket utgifter och nya delar fick igång kärran så lät det ungefär som pappa beskrev det: "Det låter som en stenkross" vi fortsatte varmköra den lite och vid lite gaspådrag vart ljudet mindre men frekventare.... Några tips eller jag ska jag bara hänga dit hjul och ut och gasa? Tanken är att bilen ska gå i vinter för att sedan till sommaren gå en del bana med start på gelleråsen som intruktör.... och jag har verkligen inte mer pengar att skjuta in i denna bil.... Redan lagt ca 15k bara i delar.... Projekttråd https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Austin Mini ex castrolcup Bygger: Renault 5 TS Gr.2, Renault 5 special saloon |
Som du säjer så bör man byta alla då det är svårt att lokalisera vilka det är.
Ibland får man åka en rejäl åktur på varierande motor varv innan det tystnar. Jag utgår ifrån att du har ny olja i motorn. Vad har du för olja? Nu när det är kallt ute så brukar 10/40 olja funka bäst då 20/50 och liknande är för segt för att fylla upp hydraual tryckare. _________________ Behöver du hjälp med din motor eller racebil? http://www.schmidtracing.net Sponsrad av http://www.bjprace.com |
Tack, jo jag har ny 10w40 i...
Ska hänga på huven och sätta på vinterdäcken och prova imorgon förmiddag och åka runt byn några varv under varierande belastning... Ska man åka några specifika varvtal? Ska även byta kylarvätska innan provtur då jag har fått en liten oljehinna i vattnet... förmodligen så har det droppat i när man hållt på med motorn... Sedan blir de service var 1000e mil med oljebyte och filter nog för att det är rent helvete att byta filtret men man kanske håller liv i grejerna ett tag till.... _________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Austin Mini ex castrolcup Bygger: Renault 5 TS Gr.2, Renault 5 special saloon |
Jag brukar köra mellan 3000-5000 rpm och sedan gå ner på tomgång ibland för att höra efter om det blivit bättre. Kan som sagt ta en stund, alltifrån 10 min till 1 timme. Det gäller att få upp oljetempen så här års.
_________________ Behöver du hjälp med din motor eller racebil? http://www.schmidtracing.net Sponsrad av http://www.bjprace.com |
Okej tack
![]() Föresten vad är normalt oljetryck på dessa? Har en mätare i som vid 2-3000 RPM visar 2-3 Kg _________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Austin Mini ex castrolcup Bygger: Renault 5 TS Gr.2, Renault 5 special saloon |
Är det vid kall motor så låter det lite lågt, men om den är varm så är det mer normalt.
_________________ Behöver du hjälp med din motor eller racebil? http://www.schmidtracing.net Sponsrad av http://www.bjprace.com |
Nu är motorn tyst
![]() ![]() Det klånkade till och så var det färdigkört som tur var 70 meter hemifrån det var så långt jag kom... _________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Austin Mini ex castrolcup Bygger: Renault 5 TS Gr.2, Renault 5 special saloon |
Nej inte mer än att det sa klånk och så var det färdigt men den startade konstigt nog igen lite senare dock komplös på en cylinder pratade pappa om...
_________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Austin Mini ex castrolcup Bygger: Renault 5 TS Gr.2, Renault 5 special saloon |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1415 besök totalt |