| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Kylsystem på B202 Saab motor hur koppla in?
|
5607 besök totalt |
|
Hej håller på med inkoppling av en B202 turbomotor i en isbil och funderar över kylsystemet och vad som skall kopplas ihop vart. jag har identifierat några av ingångarna och anslutningarna men är osäker på andra. Gjorde en liten skiss och som ni ser så är jag på det klara med. Utlopp Kylare Inlopp Kylare Utlopp värmepaket Frågetecken är; 1. Förgrening på rör från vattenpumpen 2. Rör från vattenpumpen 3. Nippel som sitter i kylkanal i insuget 4. Anslutning för expensionstanken? 5. Retur för kylvatten till Turbon?
Saknar som sagt info om vart värmepaketet skall anslutas samt vart turbon tar sin kylning. Dessutom finns det som sagt ytterliggare en anslutning........ Någon saab inbiten här som kanske kan ge lite tips då det var svårt att finna denna info på nätet. Mvh Kristofer _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||||
|
Nu har jag bara skruvar kortmotor men verkar va lika som de du ritat upp.
1. Värmningen av spjällhuset. 2. Värmepaketet 3. Givare till sprutet 4. Anslutning för expansionskärl 5. Kylvatten turbo |
||||
|
Re:
Ok, då verkar 4 och 5 vara klargjorda
Men, 1. Skulle alltså gå till ngn förvärmning av spjällhuset Vart går isf returen till detta?? Är detta för ngn vinterkörningshistoria eller absolut nödvändigt?
2. Till värmepaketet returledning 3. Sitter 2st givare bredvid i de andra kanalerna men här har vi en utgång, kan det vara tillopp till turbon
Om inte nr 3 är en utgående kanal, dvs till turbon så är frågan vart kommer turbons matning ut? kan det vara så att förvärmning av spjällhuset och turbons matning delar utgång? _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||||
|
Re:
Så som jag förtstått de så är de för att inte gasspjället ska frysa fast. Slangen går från 1 genom spjällhuset och sen ihop med slangen till turbon som ska sitta med gängad banjoskruv bredvid anslutningen till kylare och värmepaket på sidan av toppen. Om 3 är ett gängat hål på insuget så är de till en tempgivare. Men som sagt så har ja bara skruvat i nyare 9000 B234 men ser ju ut att vara lika. |
||||
|
1 & 2 = retur från värmepaket, spjällhusförvärmning och vevhusventilation. Den grövre är till värmepaketet.
Spjällhusförvärmning och vevhusventilationen är seriekopplade och utgår från slangen till värmepaketet. Vitsen med detta är att spjällhuset inte ska frysa fast och att inte vevhusventilationen ska frysa igen. På en isbil skulle jag tro att risken för frysning i spjället är liten. Vid slangen till värmepaketet sitter även det anda röret till turbon. Vissa toppar saknar detta uttag men gjutningen finns så det är enkelt att borra upp. Röret till turbon kan även utgå från ett uttag i insuget bredvid givarhålet. Har du 2st givare vid (3) ? Tempgivaren till sprutet brukar vara blå. Den andra vad kan det vara ? Har motorn EGR brukar termostatventilen för EGR sitta i ett av uttagen i insuget _________________ Urban Lindgren |
||||
|
Då tolkar jag det som så här efter era beskrivningar.
Idag finns inte detta uttag, utan det är termostathus, en liten givare, och utgång till värmepaketet. Dock kanske det är värt att ta ut ett uttag här då det ger kortare slangdragning.
Det finns 3st uttag i insuget mot vattenkanalerna i toppen, en har en kontakt (Typ spridare) och sedan i mitten har vi uttaget och den 3é är en konstig sak som är av givartyp men har inte ngn kontakt, kanske ngt med EGR? _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
5607 besök totalt |