Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
BMW E30 fjäderben på E36?
3831 besök totalt
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
BMW E30 fjäderben på E36?

Passar det och är det en bra idé?
Jag tänker att man borde få snabbare styrning och mer caster, ev lite väl mkt caster men man kanske kan ta en excentrisk bussning och vända den åt "fel" håll så att säga. Finns det några väghållningsmässiga nackdelar? Bumpsteer?
Hjullagret och bromseriet går att lösa.

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2735



Nej. Castern förändras bara om du flyttar övre eller nedre infästningspunkt. Lär generera en hel del bumpsteer då styrarmen får en annan vinkel än E36 original.

Vill du ha väldig mycket caster på E36 så använd excentrisk bussning, 3,2ans bärarm och excentrisk/justerbar topplagring.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Man kan ju öka castern med bibehållna infästningspunkter - om avståndet mellan undre infästningspunkten och stötdämparen ökas? Det var det jag trodde att E30 fjäderbenet hade, men efter att ha kollat på en del bilder (har tyvärr ingen E36 spindel att mäta på) så verkar det vara ungefär samma.

Sätter man E36 fjäderben på en E30 så hamnar ju hjulet längre bak i hjulhuset - jag trodde att castern minskade men det verkar vara så att hjullagertappen sitter närmare spindelledsinfästningen på E36 mot E30.
Så för att få hjulet på ca samma plats skulle man behöva minska castern från original


Då kommer uppföljningsfrågan Har M3 96+ spindlarna någon annan fördel jämfört mot M3 -95 annat än annan KPI vinkel som ger lite mer negativ camber?

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2735



Re:

Micke Fagner skrev:
Då kommer uppföljningsfrågan Har M3 96+ spindlarna någon annan fördel jämfört mot M3 -95 annat än annan KPI vinkel som ger lite mer negativ camber?


Vet ej, men kan ana att ju mindre man behöver flytta övre infästningen för att nå "rätt" camber mha justerbar topplagring, desto mindre bumpsteer (minimera vinkel/lutningsändring på styrarmen från original).

När vi ändå är på ämnet (ungefär) påstås att 3,2ans bärarm med centrisk bakre bussning ger mindre bumpsteer och aningen mer caster än 3,0ans med excentrisk bussning. Den excentriska bussningen gör att bärarmen rör sig kring en linje som inte är parallell med bilen vilket skall ge en viss bumpsteer. Om det är märkbart för en normal chaufför är dock tveksamt..

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Racetech
BMW E30 fjäderben på E36?
3831 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande