Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3978 besök totalt |
Skumt vid inkörning av bromsbelägg???
Monterade mina Pagid RS44'er igår och var väldigt nöjd. Den svampiga känslan var helt borta och bromsarna kändes stumma å fina samt tog högt upp. Grundinköriningen(3* 150->100 lätt pedaltryck gick bra) första inbromsningen på den Termiska inkörningen(180->100 hårt pedaltryck) gick också bra, MEN under andra inbromsningen 180->100 så mjukna känslan ordentligt i pedalen. Och efter det så har pedalen varit lika mjuk å svampig som med mina EBC!!?! ![]() ![]() Några förslag?? _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Jag har stålspunna slangar. Sedan så flexa det inte vid inbromsning nr.1
Jag har ny RBF600, kokar inte på två inbromsningar med avkylning imellan. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Jag har en omgång blåa pagid som är glaserade. Aldrig kört på dem men vad är det som händer med dem? går det att slipa? _________________ Daniel Steiner |
||||
Thomas, du kan ha fått greenfade. Fick jag när jag hade kört in en uppsättning RS9 dåligt för några år sen (fast jag tyckte jag följde anvisningarna noga!). Det är något man kan råka ut för 1 gång när beläggen blir riktigt varma första gången. Någon som kan förklara lite mer vad det är som händer vid greenfade?
_________________ ![]() |
||||
Nja, greenfade är väl när man har hård pedal men minskad bromsförmåga, dvs när gaserna fastnar mellan belägg och skiva?
Kolla följande länk http://www.rpmnet.com/techart/pad_term.shtml eller http://www.se-r.net/car_info/brake_performance.html för mer info. |
||||
Vad heter det då när man "kokar ur" helt nya belägg med extremt dålig friktion som resultat?
![]() Det verkar som många av tillverkarna minskat detta problem med nya sorters beläggblandningar de senaste åren. _________________ ![]() |
||||
Det kallas väl för att "glasa" beläggen, dvs att materialet vid vissa temperaturer smälter eller rättare sagt smetas ut över belägg-ytan så att det efter avsvalnande blir en glaserad yta. Denna yta har en avsevärt reducerad friktionskoefficient.
Det finns intressant läsning lite överallt, men här kommer iaf ett par länkar för den som är intresserad: http://www.stoptech.com/whitepapers/warped_rotors_myth.htm http://www.stoptech.com/whitepapers/glossary/glossary_all.htm |
||||
Jag har glaserat belägg på Midlanda vid två olika banträffar
![]() ![]() ![]() Glaserade belägg funkar inte när de svalnat utan kräver nerslipning (eller att man kör väldigt långt med dom ändå ![]() "Nybeläggsbromsfade" (som jag trodde hette greenfade) är fixat och borta när beläggen svalnat och kommer aldrig tillbaka igen, det kan du bara råka ut för en gång på en uppsättning belägg. _________________ ![]() |
||||
![]() _________________ ![]() |
||||
|
||||
Jag tror Magnus & Peter redde ut begreppen ovan här. Med mina "glaserade" Tarox så räcker det med att köra 40-50 mil stad/landsväg, därefter är de mer eller mindre OK igen. Efter Sviesta fär några veckor sen hade jag glaseringstendenser (mjuk pedal, känsla av att bromsarna inte tar de första tiondelarna av en sekund) men efter tre korta hårda inbromsningar (140-100) med relativt långa avkylningsperioder mellan så släppte det värsta "glasandet". Jag tror man ska passa sig med "glaserade" belägg, är rädd att de äter ganska mycket på skivorna eftersom man måste trycka hårt på pedalen för att få moderat bromsverkan. Dessutom används bakbromsarna mycket mer om frambeläggen glasats (ex. på min Snaab 9-3) varvid dessa kan överhetta också... Vet inte om mina funderingar hjälper Thomas T vidare, jag är bara expert på att orsaka glasering men inte på att bota det... ![]() /M _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
kan ju passa på att ställa frågan här då:
om man plockar isär ok-belägg-skiva och sätter ihop det igen, tar det ett par mil då innan beläggen har 'satt' sig och har full anläggningsyuta mot skivan? Har upptäckt att mina belägg inte ligger an mot hela skivan nämligen... men så har de bara rullat en 10 mil eller så.. ![]() |
||||
Nya belägg kräver väl lite inkörning innan de passar 100% mot skivan men om du har samma "gamla" skivor & belägg så borde de väl passa på direkten?
oken kanske inte är på exakt samma postition som innan? De kanske jobbar till sig också? ![]() /Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
nja, skivor fram är flång nya (10 mil dock...) medans bakre skivor är begagnade.
Samtliga belägg är nya... Har problemet på den 'inre' delen av skivan, främst bak.. |
||||
Tack för alla teorier!!!
MEN kolla in min nya tråd istället: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3978 besök totalt |