Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 12, 13, 14 >> 68905 besök totalt |
Förra stora regeländringen var 2009 och då svängde det ju om en hel del.
Brawn poppade upp och dominerade en säsong, och Red Bull inledde sin kontroll över F1 som har gett fyra WCC och WDC-titlar sedan dess. Samtidigt tappade Ferrari greppet helt och McLaren vacklade till. Tyvärr innebar förra stora regeländringen som alla andra att kostnaderna också skenade iväg och det kommer ske denna gång också vilket är extra oroande då så många fler team nu brottas med stora ekonomiska problem. _________________ Ola Lennström |
||||
Jag tycker FIA strular till det alltför mycket inför 2014. Först var det obligatoriska depåstopp och nu detta, dubbla poäng i sista racet: http://www.autosport.com/news/report.php/id/111795 Jag kan förstå syftet bakom det sistnämnda men tycker det är fel, det är för mycket konstgjort i F1 nu.
![]() Ska man ha DRS så ska det vara fritt, annars kan det vara. Ska man ha KERS så samma där, låt de använda systemet till max. Med fri KERS kanske man kunde sluppit DRS... ![]() Obligatoriska stopp, vadå strategidödare!? Strategin är faktiskt en del av spänningen. Dubbla poäng i sista racet. Undras vad Alonso och Massa tycker om det? ![]() |
||||
Re:
Obligatoriska stopp blev nedröstat tack och lov. Men vad är detta för trams om dubbla poäng? Jag brukar inte motsätta mig regeländringar, men detta är ju bara löjligt. Vi får hoppas att FIA backar ang detta, så kan man inte ha det i en seriös racingserie. _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||||
Re:
Mjom. Dubbla poäng i vissa race är lite fjantigt.. Är det Nascar som delar/delade ut poäng för allt möjligt? Pole position, snabbast varv etc.? Det är ju egentligen inte en helt dum idé men man är ju så van vid att det är slutplaceringen som räknas och inget annat ![]() _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||||
Re:
Behålla spänningen till sista loppet. Miljoners miljoner extra tv tittare och runt en miljard SEK till Bernie. :-) Formel 1 är ju show mer än sport kanske. Hade funderingar på att säsongerna 07-08 var uppgjorda. Väldigt osannolika slut på säsongen. _________________ Christoffer Silfverberg |
||||
Re:
![]() |
||||
Intressant artikel om hur dubbla poäng i säsongsavslutningen skulle ha påverkat F1-historien:
http://www.autosport.com/news/report.php/id/111810 |
||||
Re:
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Inte ett pip här när både Perez och Sutil säkrat nya kontrakt!?
![]() ![]() Perez som räknat till Force India och Sutil går till Sauber. Med detta ser di Resta ut att bli arbetslös. |
||||
Såg att Generalen skrev att han hört att Marcus i princip var klar för Caterham.
Eddie Jordan har väl fått rätt i alla andra "gissningar" han gjorde 20 november, så det vore kul om han även fick rätt om Marcus. _________________ Christoffer Silfverberg |
||||
Re:
![]()
![]() Tyvärr riskerar Marcus bli en dagsslända i F1, det är bara att kolla på vad det blivit av alla andra (förutom Ricciardo) som kört i kö-teamen. ![]() ![]() |
||||
Re:
Skulle han köra vidare får han nog ingen mer chans på F1 Det minsta han behöver göra är att bli klart bästa förare av "kö" teamen om han vill ha chansen på vidare körning i F1 om han nu inte sitter på en stor plånbok, för då kan man ju tydligen köra vidare i en del stall utan att ha framgång. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Generalen = http://rbcracing.se/forum/
![]() Håller med om att det kanske inte är så fantastiskt att köra för typ det sämsta F1 stallet som Paydriver, men samtidigt kan det vara en karriärväg. Han har ingen större press på sig, annat än att slå sin stallkompis. Gör han det kan det leda till en bättre F1 sits. Annars kan det vara en väg till en bra sportvagns, indy eller Dtm sits då det är en merit att ha varit F1 förare. _________________ Christoffer Silfverberg |
||||
Det är lätt att lägga en negativ stämpel på förare som Maldonado och Petrov /eller.. tja.. Maldonado
![]() Men att de är duktiga förare är det ingen tvivel om, att de inte kan utmana Vettel, Hamilton (när han är på bra humör), Alonso osv.. är en annan sak.. men dessa förare har mycket mer rutin och erfarenhet. Men de som säger att de så kallade paydrivers i F1 teamen är dåliga har nog lite att läsa på då dessa förare ofta har en bra historik i lägre serier som gett dem de sponsorer som möjliggjort deras F1-styrningar. Alla som kör i F1 är ju mer eller mindre paydrivers nu för tiden.. så ska man nå långt så gäller det ju inte bara att kunna köra utan även att attrahera sponsorer och få med sig pengar in i ett team.. Så frågar kvarstår, är det bra att kliva in i ett kö-team eller bättre att hålla sig i en lägre serie för att kunna få resultat och sedan ha kvar möjligheten att kliva in i ett team där personlig talang och förmåga syns bättre?? (Tror f ö att en Maldonado skulle stå sig ganska bra i ex BMW-cup, även om han inte är min favorit precis.). ![]() |
||||
Re:
Håller med! Alla är faktiskt mer eller mindre paydrivers nu för tiden. Men, det råder ändå en hel del skillnader, nyligen är väl det bästa exemplet just Maldonado som valdes före Hulkenberg till Lotus enbart p.g.a. hans stora bidrag till budgeten. Med det sagt så är Maldonado ändå ingen dålig förare, han har faktiskt en seger under bältet. Men en smula ojämn och impulsiv är han. Det gäller hela tiden att göra avtryck, oavsett om man kör F1 eller därunder. Jag vet faktiskt inte vad som är bäst, att göra avtryck i en lägre serie kontra i i ett dåligt F1-team. Men i Marcus fall kan han inte köra ännu en säsong i GP2, det gör nog inget större avtryck i att ta en titel där på femte försöket... |
||||
Michael Schumacher fick sin lön från Marlboro som ett annat exempel, och Mercedes betalade Jordan hans kontrakt med det teamet.
Sponsorer har alltid funnits i F1. Att föraren har fått ersättning från sponsorn och inte teamet är vad jag vet inget nytt, så har det alltid sett ut. Sen man kan ju alltid diskutera defintionerna av pay drivers, och där kanske inte Vettel, Alonso, Schumacher etc. är de första exemplen man tänker på. _________________ Ola Lennström |
||||
Re:
Det är ju rätt stor skillnad på om man får ersättning från sin sponsor som förare eller om man låter sin sponsor betala för teamets utgifter. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 12, 13, 14 >> 68905 besök totalt |