Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
F1 2013
<<   1, 2, 3 ... , 12, 13, 14   >>
68905 besök totalt
Ola L
Stockholm
Här sen Maj 2005

Förra stora regeländringen var 2009 och då svängde det ju om en hel del.

Brawn poppade upp och dominerade en säsong, och Red Bull inledde sin kontroll över F1 som har gett fyra WCC och WDC-titlar sedan dess. Samtidigt tappade Ferrari greppet helt och McLaren vacklade till.

Tyvärr innebar förra stora regeländringen som alla andra att kostnaderna också skenade iväg och det kommer ske denna gång också vilket är extra oroande då så många fler team nu brottas med stora ekonomiska problem.

Åby, Växjö
Här sen Mar 2005

Jag tycker FIA strular till det alltför mycket inför 2014. Först var det obligatoriska depåstopp och nu detta, dubbla poäng i sista racet: http://www.autosport.com/news/report.php/id/111795 Jag kan förstå syftet bakom det sistnämnda men tycker det är fel, det är för mycket konstgjort i F1 nu. Konstruktörerna/stallen kommer ändå att kämpa på in i målkaklet när det står pengar om inkörda poäng på spel!
Ska man ha DRS så ska det vara fritt, annars kan det vara.
Ska man ha KERS så samma där, låt de använda systemet till max. Med fri KERS kanske man kunde sluppit DRS...
Obligatoriska stopp, vadå strategidödare!? Strategin är faktiskt en del av spänningen.
Dubbla poäng i sista racet. Undras vad Alonso och Massa tycker om det?

Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007

Re:

Davve skrev:
Jag tycker FIA strular till det alltför mycket inför 2014. Först var det obligatoriska depåstopp och nu detta, dubbla poäng i sista racet: http://www.autosport.com/news/report.php/id/111795 Jag kan förstå syftet bakom det sistnämnda men tycker det är fel, det är för mycket konstgjort i F1 nu. Konstruktörerna/stallen kommer ändå att kämpa på in i målkaklet när det står pengar om inkörda poäng på spel!
Ska man ha KERS så samma där, låt de använda systemet till max. Med fri KERS kanske man kunde sluppit DRS...
Obligatoriska stopp, vadå strategidödare!? Strategin är faktiskt en del av spänningen.

Obligatoriska stopp blev nedröstat tack och lov.

Men vad är detta för trams om dubbla poäng? Jag brukar inte motsätta mig regeländringar, men detta är ju bara löjligt. Vi får hoppas att FIA backar ang detta, så kan man inte ha det i en seriös racingserie.

Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007

Re:

dvorak skrev:
Davve skrev:

Men vad är detta för trams om dubbla poäng? Jag brukar inte motsätta mig regeländringar, men detta är ju bara löjligt. Vi får hoppas att FIA backar ang detta, så kan man inte ha det i en seriös racingserie.

Mjom. Dubbla poäng i vissa race är lite fjantigt..

Är det Nascar som delar/delade ut poäng för allt möjligt? Pole position, snabbast varv etc.?
Det är ju egentligen inte en helt dum idé men man är ju så van vid att det är slutplaceringen som räknas och inget annat

Mellan två banåkabilar..
Citera
Mr C
Stockholm
Här sen Sep 2008

Re:

dvorak skrev:
Davve skrev:

Behålla spänningen till sista loppet. Miljoners miljoner extra tv tittare och runt en miljard SEK till Bernie. :-)
Formel 1 är ju show mer än sport kanske. Hade funderingar på att säsongerna 07-08 var uppgjorda. Väldigt osannolika slut på säsongen.

Ume
Här sen Jul 2003

Har de kollat på STCC???
Dumheterna bara blir fler och fler.

Åby, Växjö
Här sen Mar 2005

Re:

Lillen skrev:
Har de kollat på STCC???
Dumheterna bara blir fler och fler.
Hehe, snart singlar väl Todt slant om startordningen också!

Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005

Intressant artikel om hur dubbla poäng i säsongsavslutningen skulle ha påverkat F1-historien:
http://www.autosport.com/news/report.php/id/111810

Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Re:

Davve skrev:
Intressant artikel om hur dubbla poäng i säsongsavslutningen skulle ha påverkat F1-historien:
http://www.autosport.com/news/report.php/id/111810
Fast hade denna obegripligt korkade tanke funnits tidigare så hade folk ju agerat annorlunda i olika situationer och inte "kört på säkerhet" utan kanske chansat eller kanske tvärtom i andra situationer.

Åby, Växjö
Här sen Mar 2005

Inte ett pip här när både Perez och Sutil säkrat nya kontrakt!?
Perez som räknat till Force India och Sutil går till Sauber. Med detta ser di Resta ut att bli arbetslös.

Citera
Ola L
Stockholm
Här sen Maj 2005

Jag tror alla slumrade till av beskeden ...

zzzzzz

Stockholm
Här sen Sep 2008

Såg att Generalen skrev att han hört att Marcus i princip var klar för Caterham.
Eddie Jordan har väl fått rätt i alla andra "gissningar" han gjorde 20 november, så det vore kul om han även fick rätt om Marcus.

Åby, Växjö
Här sen Mar 2005

Re:

Ola L skrev:
Jag tror alla slumrade till av beskeden ...

zzzzzz
Hehe, lite så är det ju. Fast jag har inte riktigt gett upp hoppet om Perez ännu, tycker det finns såpass med ljusglimtar att han inte bör gäspas bort. Kanske...

Mr C skrev:
Såg att Generalen skrev att han hört att Marcus i princip var klar för Caterham.
Eddie Jordan har väl fått rätt i alla andra "gissningar" han gjorde 20 november, så det vore kul om han även fick rätt om Marcus.
Generalen? Vem/vad är det? Jag suger gärna i mig allt om detta!!
Tyvärr riskerar Marcus bli en dagsslända i F1, det är bara att kolla på vad det blivit av alla andra (förutom Ricciardo) som kört i kö-teamen. Men det vore ju ändå fantastiskt roligt om Marcus når hela vägen för åtminstone en säsong. Och en härlig knäpp på näsan på Davide Valsecchi som sågade Marcus längs fotknölarna inför årets GP2-säsong. Tyvärr fick ju DV lite rätt, så en go revansch för Marcus i så fall.

Citera
Exit

Här sen Maj 2008

Är det bra eller dåligt att köra för ett F1-team som tillhör kö-teamen..? Eller vore det bättre för ME att köra vidare i en lägre serie och ha möjlighet till bra resultat för att sen kunna få chans till en bättre styrning?
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

Sunk skrev:
Är det bra eller dåligt att köra för ett F1-team som tillhör kö-teamen..? Eller vore det bättre för ME att köra vidare i en lägre serie och ha möjlighet till bra resultat för att sen kunna få chans till en bättre styrning?

Skulle han köra vidare får han nog ingen mer chans på F1

Det minsta han behöver göra är att bli klart bästa förare av "kö" teamen om han vill ha
chansen på vidare körning i F1 om han nu inte sitter på en stor plånbok, för då kan man ju
tydligen köra vidare i en del stall utan att ha framgång.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Mr C
Stockholm
Här sen Sep 2008

Generalen = http://rbcracing.se/forum/
Håller med om att det kanske inte är så fantastiskt att köra för typ det sämsta F1 stallet som Paydriver, men samtidigt kan det vara en karriärväg. Han har ingen större press på sig, annat än att slå sin stallkompis. Gör han det kan det leda till en bättre F1 sits. Annars kan det vara en väg till en bra sportvagns, indy eller Dtm sits då det är en merit att ha varit F1 förare.

Här sen Maj 2008

Det är lätt att lägga en negativ stämpel på förare som Maldonado och Petrov /eller.. tja.. Maldonado ..
Men att de är duktiga förare är det ingen tvivel om, att de inte kan utmana Vettel, Hamilton (när han är på bra humör), Alonso osv.. är en annan sak.. men dessa förare har mycket mer rutin och erfarenhet. Men de som säger att de så kallade paydrivers i F1 teamen är dåliga har nog lite att läsa på då dessa förare ofta har en bra historik i lägre serier som gett dem de sponsorer som möjliggjort deras F1-styrningar.

Alla som kör i F1 är ju mer eller mindre paydrivers nu för tiden.. så ska man nå långt så gäller det ju inte bara att kunna köra utan även att attrahera sponsorer och få med sig pengar in i ett team..
Så frågar kvarstår, är det bra att kliva in i ett kö-team eller bättre att hålla sig i en lägre serie för att kunna få resultat och sedan ha kvar möjligheten att kliva in i ett team där personlig talang och förmåga syns bättre??

(Tror f ö att en Maldonado skulle stå sig ganska bra i ex BMW-cup, även om han inte är min favorit precis.).
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005

Re:

Sunk skrev:
Det är lätt att lägga en negativ stämpel på förare som Maldonado och Petrov /eller.. tja.. Maldonado ..
Men att de är duktiga förare är det ingen tvivel om, att de inte kan utmana Vettel, Hamilton (när han är på bra humör), Alonso osv.. är en annan sak.. men dessa förare har mycket mer rutin och erfarenhet. Men de som säger att de så kallade paydrivers i F1 teamen är dåliga har nog lite att läsa på då dessa förare ofta har en bra historik i lägre serier som gett dem de sponsorer som möjliggjort deras F1-styrningar.

Alla som kör i F1 är ju mer eller mindre paydrivers nu för tiden.. så ska man nå långt så gäller det ju inte bara att kunna köra utan även att attrahera sponsorer och få med sig pengar in i ett team..
Så frågar kvarstår, är det bra att kliva in i ett kö-team eller bättre att hålla sig i en lägre serie för att kunna få resultat och sedan ha kvar möjligheten att kliva in i ett team där personlig talang och förmåga syns bättre??

(Tror f ö att en Maldonado skulle stå sig ganska bra i ex BMW-cup, även om han inte är min favorit precis.).

Håller med! Alla är faktiskt mer eller mindre paydrivers nu för tiden. Men, det råder ändå en hel del skillnader, nyligen är väl det bästa exemplet just Maldonado som valdes före Hulkenberg till Lotus enbart p.g.a. hans stora bidrag till budgeten. Med det sagt så är Maldonado ändå ingen dålig förare, han har faktiskt en seger under bältet. Men en smula ojämn och impulsiv är han.

Det gäller hela tiden att göra avtryck, oavsett om man kör F1 eller därunder. Jag vet faktiskt inte vad som är bäst, att göra avtryck i en lägre serie kontra i i ett dåligt F1-team. Men i Marcus fall kan han inte köra ännu en säsong i GP2, det gör nog inget större avtryck i att ta en titel där på femte försöket...

Citera
Exit

Här sen Maj 2008

Den största paydrivern är väl F1:s kanske duktigaste förare Alonso.. han får ju till och med sin lön från Santander och inte från Ferrari.. :-)
Inget ont om det då det är så spelreglerna ser ut nu för tiden..
Citera
Ola L
Stockholm
Här sen Maj 2005

Michael Schumacher fick sin lön från Marlboro som ett annat exempel, och Mercedes betalade Jordan hans kontrakt med det teamet.

Sponsorer har alltid funnits i F1. Att föraren har fått ersättning från sponsorn och inte teamet är vad jag vet inget nytt, så har det alltid sett ut.

Sen man kan ju alltid diskutera defintionerna av pay drivers, och där kanske inte Vettel, Alonso, Schumacher etc. är de första exemplen man tänker på.

Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

Ola L skrev:
Michael Schumacher fick sin lön från Marlboro som ett annat exempel, och Mercedes betalade Jordan hans kontrakt med det teamet.

Sponsorer har alltid funnits i F1. Att föraren har fått ersättning från sponsorn och inte teamet är vad jag vet inget nytt, så har det alltid sett ut.

Sen man kan ju alltid diskutera defintionerna av pay drivers, och där kanske inte Vettel, Alonso, Schumacher etc. är de första exemplen man tänker på.

Det är ju rätt stor skillnad på om man får ersättning från sin sponsor som förare eller
om man låter sin sponsor betala för teamets utgifter.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Elitracing (åskådarracing)
F1 2013
<<   1, 2, 3 ... , 12, 13, 14   >>
68905 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande