Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Dålig bensin
1, 2   >>
6533 besök totalt
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Dålig bensin

När jag skulle till Björkvik för ett tag sedan så började jag resan med att tanka Lådbilen.
Jag fyllde samtidigt på en reservdunk från samma pump.
Nästan direkt när jag körde ut från macken så märkte jag att bilen började misstända och gå illa.
Jag stannade och kollade att alla tändkablar och sånt satt som de skulle och hittade inget konstigt.
Strax innan jag kom fram till Björkvik så stannade jag och tankade fullt, så att jag skulle ha soppa för dagens aktiviteter. Under dagen så gick bilen bättre men inte helt klockrent.

När jag veckan efter körde Lazzats RS-slalom på Lunda flygfält, så fyllde jag på med bensin från reservdunken. Sedan dess har bilen hoppat och hostat.
Jag misstänkte att det hade att göra med att det läckt ut vatten från expansionskärlet som hamnat på/i styrboxen. Så jag plockade isär den och blåste rent den och lät den torka upp.

Skaffade tom en annan styrbox, som iofs inte fungerade alls, men det är en annan historia...

Idag åkte jag och köpte soppa från en annan mack och hällde i tanken på Lådbilen och vips gick den som ett skott igen. thumbs up

Det måste ha varit dålig bensin som var orsaken till att bilen gick dåligt.
Skall aldrig mer tanka 98 oktan från den macken(Norsk Hydro i Torshälla)! thumbs down >

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Har också haft problem med 98 oktan några få gånger då varningslampan för "motorelektronik" lyst.
Ny bensin har löst problemet.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3424



Som turbotrimmare så kan jag meddela att detta är en orsak till mycket huvudkliande... lätt att tro att det är nåt vajsing med allt möjligt och sen helt plötsligt är problemet borta!

Själv inbillar jag mig att det är bättre att tanka på de större mackarna där rotationen på bensinen rimligtvis borde vara större - men säker kan man aldrig vara.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Tankade 98 på jet idag... Hade 95 från hydro innan... Bilen gick marginellt bättre, men lustigt lät det väldigt mycket mer ur avgasröret på den
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Läste nu: Reservdunken.

Kan ju vara vatten...

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 543



vissa mackar misssköter ibland sina tankar vilket gör att det blir vatten i soppan, är alltså inte själva bensinen det är fel på (alla mackar i ett område tar oftast soppa från samma cistern även om det är olika märken)

vet det från att ha stått extra på en mack en gång i tiden.. kollade hur mycket vatten det var i tankarna då och då, det där med mindra mackar med mindre omsättning på soppan tror jag också på

_________________
/Niklas Holmlöv
Mx5 turbo
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3133



Niklas skrev:
vissa mackar misssköter ibland sina tankar vilket gör att det blir vatten i soppan, är alltså inte själva bensinen det är fel på (alla mackar i ett område tar oftast soppa från samma cistern även om det är olika märken)

...


En kompis jobbade ett tag som tankbilsförare för Shell. Jag fick då reda på att bensinen i södra skåne tas från två cisterner i Malmö. Ganska kul att veta när folk bråkar om vilket petroleumbolag har bäst soppa.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13285



Eddie Varvstopp skrev:
En kompis jobbade ett tag som tankbilsförare för Shell. Jag fick då reda på att bensinen i södra skåne tas från två cisterner i Malmö. Ganska kul att veta när folk bråkar om vilket petroleumbolag har bäst soppa.


Stämmer verkligen detta?
Det hade ju betytt ett enormt nätverk med bensinrör i hela skåne?
Samt att tankarna måste vara... 'stora'

och varför finns det då påfyllnadsmunstycken på alla mackar? (Eller är det påfyllnadsrör till tankbilen för att den ska transportera soppan vidare någon annanstans?)
Citera
André V
Höör, Skåne
Här sen Jul 2003
Inlägg: 267



Jag misstänker att Eddie menade att alla bolags tankbilar hämtar soppan från endast två cisterner nere i oljehamnen.

_________________
André Voss
Banvagn: 205 GTi 1.9 -90
Barnvagn: Avensis 2.4 kombi -06
Citera
Leibel
lidköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 36



kompisen var och tankade son cossie på jet (tror till 99% det var jet i lidköping) för något år sen ungefär. kom 10meter sen tvärdog bilen.

har byte och kontrollerade i princip allt som hade med hela motorn att göra. bytte topp och massa andra komponenter, hände inget. lämnade in på felsökning, inget. Motorn var i toppskick.

efter mer än ett halvårs felsökande testade han att ta soppa från en dunk och bilen gick igång direkt

_________________
MVH
Stellan Leibel
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 543



André V skrev:
Jag misstänker att Eddie menade att alla bolags tankbilar hämtar soppan från endast två cisterner nere i oljehamnen.


stämmer bra, så är det nästan överallt i sverige

_________________
/Niklas Holmlöv
Mx5 turbo
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13285



André V skrev:
Jag misstänker att Eddie menade att alla bolags tankbilar hämtar soppan från endast två cisterner nere i oljehamnen.


ja så kan han ju ha menat... men då får han ju skriva det
eller så får jag sluta vara på rejsa när jag är trött!
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3133



Anders Jeppsson skrev:
André V skrev:
Jag misstänker att Eddie menade att alla bolags tankbilar hämtar soppan från endast två cisterner nere i oljehamnen.


ja så kan han ju ha menat... men då får han ju skriva det
eller så får jag sluta vara på rejsa när jag är trött!


Jag var nog trött när jag skrev det . Hursomhelst var det precis så jag menade
Så spekulationerna angående Peeters problem om vatten (eller annat skräp) i mackens tank är nog inte helt fel.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
MathiasLBR
Säve
Här sen Dec 2002
Inlägg: 458



Hej!

Problemet med JET och andra billighetsmackar är såvitt jag har fått höra att de bl.a. köper "bottenskrapet" i cisternerna när de nästan är tomma. Alltså kan soppan vara hur bra eller dålig som helst.

Själv knackar min bil ofelbart när jag kör på JET 98, men funkar på i stort sett all annan soppa.
Jag vet även andra som gjort mätningar och konstaterat att bilen går sämre och drar mer på JET-bensin, pga lägre energivärde och sådär. thumbs down

Värt att tänka på rent generellt är dock att 95 okt håller jämnare kvalitet än 96 och 98.
Tankar du 95 får du 95. Tankar du 98 kan du få 97 eller 99 likagärna

I Göteborg har Shell, Preem och Statoil samma bensin enligt min kontakt i oljehamnen

_________________
/Mathias Cardevik

3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



tycker min bil känns orkeslös på shells bensin, men q8 funkar bra.

men om de tar det ur samma cistern vet jag inte vad det beror på :/

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Tur man åker diesel tydligen

Skulle bli skogstokig om jag plockat ned bilen
och blivit stående ett halvår pga att ngn säljer
en petrokemisk produkt, med beteckningen
"Bensin" när den inte fungerar som bränsle
i bilen.

Hur stort blev skadeståndsanspråket?

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Jag tror jag har kommit på vad som kan vara källan till problemen!!!
Tankbilsförarna snor en del soppa och ersätter den med vatten på vägen till bensinstationerna.
Värsta "snattarna" är de chaufförer som kör soppa till JET och Norsk Hydro i Torshälla.
Då spelar det ingen roll att soppan kommer från samma cisterner oavsett bolag...

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



MathiasLBR skrev:
Hej!

Problemet med JET och andra billighetsmackar är såvitt jag har fått höra att de bl.a. köper "bottenskrapet" i cisternerna när de nästan är tomma. Alltså kan soppan vara hur bra eller dålig som helst.

Själv knackar min bil ofelbart när jag kör på JET 98, men funkar på i stort sett all annan soppa.
Jag vet även andra som gjort mätningar och konstaterat att bilen går sämre och drar mer på JET-bensin, pga lägre energivärde och sådär. thumbs down

Värt att tänka på rent generellt är dock att 95 okt håller jämnare kvalitet än 96 och 98.
Tankar du 95 får du 95. Tankar du 98 kan du få 97 eller 99 likagärna

I Göteborg har Shell, Preem och Statoil samma bensin enligt min kontakt i oljehamnen


Kom igen nu! Ni kan inte svartmåla ett bolag med argument som att "jag har hört" att de skulle sälja dåliga produkter! Bli inte arg på mig nu men jag tycker att vi ska ha fakta innan vi kommer med såna anklagelser!
Jag har kört alla mina bilar på Jet-bensin i många år (även racebilen) och det har aldrig varit något problem. Likväl som det inte har varit problem när jag kört på bensin från något annat bolag.... Fast jag kanske bara har haft tur? Det händer inte allt för sällan att det blir fel på bensin (fel kvalité, vatten osv.) från olika mackar men att Jet skulle vara överrepresenterad i den statistiken tror jag inte ett dugg på.

Att t ex Jet eller andra "billighetmackar är just billiga beror på att de inte har någon personal utan att stationen sköts av något näraliggande bolag vilka tömmer automaterna på pengar och gör övrigt underhåll. Dessutom har de inget underhåll på lokaler efter som sådana saknas. Därmed sänks kostnaderna vilket gör att de kan ha lägre vinstmarginal. Jämför med de obemannade stationer som andra bolag har, även de håller lägre pris än de bemannade mackarna!

Annars tror jag du har rätt angående kvalitén på 95 kontra 96 och 98, i alla fall historiskt sett. Anledningen är naturligtvis att den var blyfri medan de andra var blyade eller hade blyersättningsmedel och att den därför alltid separerats.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Wankelsport skrev:

Kom igen nu! Ni kan inte svartmåla ett bolag med argument som att "jag har hört" att de skulle sälja dåliga produkter! Bli inte arg på mig nu men jag tycker att vi ska ha fakta innan vi kommer med såna anklagelser!


Håller med. Har tankat alla mina bilar där och aldrig haft problem (med bränslet).

om nu alla mackar får samma bränsle i sina tankar borde felen rimligtvis ligga i utrustningen eller skötseln av denna.
Vatten i bränsle brukar bero på kondens och lösningen på detta problem brukar stavas dränering.
En dåligt utformad/placerad tank och slarv med dränering ger onekligen vatten i bränslet.
Exempel ur verkliga livet: På en av maskinerna på jobbet sitter det enkubikstankar monterat utvändigt. Dessa dräneras varje morgon och det är ingen som chockeras om det är lite vatten i botten på dränerkärlet.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Låter som Jet kanske har problem med någon viss station då?

_________________
Magnus Thomé
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Magnus Thomé skrev:
Låter som Jet kanske har problem med någon viss station då?

Exempelvis vid den station där jag tidigare tankade.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Allmänt banåkaforum
Dålig bensin
1, 2   >>
6533 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande