Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 6533 besök totalt |
Dålig bensin
När jag skulle till Björkvik för ett tag sedan så började jag resan med att tanka Lådbilen. Jag fyllde samtidigt på en reservdunk från samma pump. Nästan direkt när jag körde ut från macken så märkte jag att bilen började misstända och gå illa. Jag stannade och kollade att alla tändkablar och sånt satt som de skulle och hittade inget konstigt. Strax innan jag kom fram till Björkvik så stannade jag och tankade fullt, så att jag skulle ha soppa för dagens aktiviteter. Under dagen så gick bilen bättre men inte helt klockrent. När jag veckan efter körde Lazzats RS-slalom på Lunda flygfält, så fyllde jag på med bensin från reservdunken. Sedan dess har bilen hoppat och hostat. Jag misstänkte att det hade att göra med att det läckt ut vatten från expansionskärlet som hamnat på/i styrboxen. Så jag plockade isär den och blåste rent den och lät den torka upp. Skaffade tom en annan styrbox, som iofs inte fungerade alls, men det är en annan historia... Idag åkte jag och köpte soppa från en annan mack och hällde i tanken på Lådbilen och vips gick den som ett skott igen. ![]() Det måste ha varit dålig bensin som var orsaken till att bilen gick dåligt. Skall aldrig mer tanka 98 oktan från den macken(Norsk Hydro i Torshälla)! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||
Som turbotrimmare så kan jag meddela att detta är en orsak till mycket huvudkliande... lätt att tro att det är nåt vajsing med allt möjligt och sen helt plötsligt är problemet borta!
![]() Själv inbillar jag mig att det är bättre att tanka på de större mackarna där rotationen på bensinen rimligtvis borde vara större - men säker kan man aldrig vara. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
vissa mackar misssköter ibland sina tankar vilket gör att det blir vatten i soppan, är alltså inte själva bensinen det är fel på (alla mackar i ett område tar oftast soppa från samma cistern även om det är olika märken)
vet det från att ha stått extra på en mack en gång i tiden.. kollade hur mycket vatten det var i tankarna då och då, det där med mindra mackar med mindre omsättning på soppan tror jag också på ![]() _________________ /Niklas Holmlöv Mx5 turbo |
||||
En kompis jobbade ett tag som tankbilsförare för Shell. Jag fick då reda på att bensinen i södra skåne tas från två cisterner i Malmö. Ganska kul att veta när folk bråkar om vilket petroleumbolag har bäst soppa. _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Stämmer verkligen detta? Det hade ju betytt ett enormt nätverk med bensinrör i hela skåne? Samt att tankarna måste vara... 'stora' ![]() och varför finns det då påfyllnadsmunstycken på alla mackar? (Eller är det påfyllnadsrör till tankbilen för att den ska transportera soppan vidare någon annanstans?) ![]() |
||||
kompisen var och tankade son cossie på jet (tror till 99% det var jet i lidköping) för något år sen ungefär. kom 10meter sen tvärdog bilen.
har byte och kontrollerade i princip allt som hade med hela motorn att göra. bytte topp och massa andra komponenter, hände inget. lämnade in på felsökning, inget. Motorn var i toppskick. efter mer än ett halvårs felsökande testade han att ta soppa från en dunk och bilen gick igång direkt ![]() _________________ MVH Stellan Leibel |
||||
![]() ![]() eller så får jag sluta vara på rejsa när jag är trött! ![]() |
||||
Jag var nog trött när jag skrev det ![]() ![]() Så spekulationerna angående Peeters problem om vatten (eller annat skräp) i mackens tank är nog inte helt fel. _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Hej!
Problemet med JET och andra billighetsmackar är såvitt jag har fått höra att de bl.a. köper "bottenskrapet" i cisternerna när de nästan är tomma. Alltså kan soppan vara hur bra eller dålig som helst. Själv knackar min bil ofelbart när jag kör på JET 98, men funkar på i stort sett all annan soppa. Jag vet även andra som gjort mätningar och konstaterat att bilen går sämre och drar mer på JET-bensin, pga lägre energivärde och sådär. ![]() Värt att tänka på rent generellt är dock att 95 okt håller jämnare kvalitet än 96 och 98. Tankar du 95 får du 95. Tankar du 98 kan du få 97 eller 99 likagärna ![]() I Göteborg har Shell, Preem och Statoil samma bensin enligt min kontakt i oljehamnen ![]() _________________ /Mathias Cardevik ![]() 3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012 |
||||
Tur man åker diesel tydligen
![]() Skulle bli skogstokig om jag plockat ned bilen och blivit stående ett halvår pga att ngn säljer en petrokemisk produkt, med beteckningen "Bensin" när den inte fungerar som bränsle i bilen. Hur stort blev skadeståndsanspråket? _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Jag tror jag har kommit på vad som kan vara källan till problemen!!!
![]() Tankbilsförarna snor en del soppa och ersätter den med vatten på vägen till bensinstationerna. Värsta "snattarna" är de chaufförer som kör soppa till JET och Norsk Hydro i Torshälla. ![]() Då spelar det ingen roll att soppan kommer från samma cisterner oavsett bolag... ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||
Kom igen nu! Ni kan inte svartmåla ett bolag med argument som att "jag har hört" att de skulle sälja dåliga produkter! Bli inte arg på mig nu men jag tycker att vi ska ha fakta innan vi kommer med såna anklagelser! Jag har kört alla mina bilar på Jet-bensin i många år (även racebilen) och det har aldrig varit något problem. Likväl som det inte har varit problem när jag kört på bensin från något annat bolag.... Fast jag kanske bara har haft tur? Det händer inte allt för sällan att det blir fel på bensin (fel kvalité, vatten osv.) från olika mackar men att Jet skulle vara överrepresenterad i den statistiken tror jag inte ett dugg på. Att t ex Jet eller andra "billighetmackar är just billiga beror på att de inte har någon personal utan att stationen sköts av något näraliggande bolag vilka tömmer automaterna på pengar och gör övrigt underhåll. Dessutom har de inget underhåll på lokaler efter som sådana saknas. Därmed sänks kostnaderna vilket gör att de kan ha lägre vinstmarginal. Jämför med de obemannade stationer som andra bolag har, även de håller lägre pris än de bemannade mackarna! Annars tror jag du har rätt angående kvalitén på 95 kontra 96 och 98, i alla fall historiskt sett. Anledningen är naturligtvis att den var blyfri medan de andra var blyade eller hade blyersättningsmedel och att den därför alltid separerats. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Håller med. Har tankat alla mina bilar där och aldrig haft problem (med bränslet). om nu alla mackar får samma bränsle i sina tankar borde felen rimligtvis ligga i utrustningen eller skötseln av denna. Vatten i bränsle brukar bero på kondens och lösningen på detta problem brukar stavas dränering. En dåligt utformad/placerad tank och slarv med dränering ger onekligen vatten i bränslet. Exempel ur verkliga livet: På en av maskinerna på jobbet sitter det enkubikstankar monterat utvändigt. Dessa dräneras varje morgon och det är ingen som chockeras om det är lite vatten i botten på dränerkärlet. _________________ /Kristian Elisson |
||||
Exempelvis vid den station där jag tidigare tankade. ![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 6533 besök totalt |