Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
JPC kolfibervinge = Downforce ???
1, 2   >>
5498 besök totalt
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012

Trådstartare

Hej alla kloka banåkare. Jag har en JPC kolfibervinge a lá Supertouring på min M3 E36 -98.

Finns det någon i cupen som kör med en sådan eller liknande vinge som har en aning om:

- Hur mycket downforce ger en sådan ? (Bygger frontsplitter och tänker att jag ev. kanske behöver en större vinge bak för att få en bra balans?) Eller kan jag få mer downforce om jag bygger högre ställ till vingen ? Ser att andra har ca 32-37cm höga infästningar till BMW racebilar.

- Hur man bör ställa in den? Är det en ganska aggressiv vinkel som gäller ? (utifrån de ingjutna vingarna som jag sett bilder på så är vinkeln ganska stor ser det ut som)

http://www.jpc.se/a/index.php?page=shop.product_details&flypage=fl . . . .

Tacksam för alla funderingar och tankar!

(Sen om någon har en ARP mega/jättevinge liggandes eller annan fin kolfibervinge så kan jag ev. vara intresserad i vilket fall)

2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Har du fått bulor i bakluckan vid infästningarna?

Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012

Trådstartare
Nej, hurså ?

Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Re:

mblixt@gmail.com skrev:
Nej, hurså ?

Då har du inte så mycket downforce från vingen för det krävs inte så mycket för att bula plåten i bakluckan.

Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012

Trådstartare
Har en förstärkt lucka så jag kan inte riktigt gå på det.

Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006

rent spontant och ganska ovetande svar så rent upp mot 40-45 grader borde den ge mer downdforce (men även lite mer drag) efter dess så borde draget öka men inte lika mycket ökning på downforce,

så, ja visst, men upplevs bilen understyrd idag???.

jag skulle vilja påstå att man kan laborera en jäkla massa och det krävs ganska stora fel på vingarna på en karossbil för en vanlig hobbyförare innan man upplever förändringarna öht. med hjälp av downforce...

bästa är väll att köra med någon typ av varvtidsutrustning och helt sonika testa öka downforce en bit i taget både fram å bak se när varvtiderna ökar, när dem börjar minska igen behövs mer effekt eller mindre drag

om du nu upplever att du vill ha mer downforce på samma vinge, även fast du lutat den "max" redan så kanaske tillverkning av "gurneyflap" kunde hjälpa för att slippa köpa/bygga helt ny vinge

mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012

Trådstartare
Det är just därför jag skulle vilja språka ett par ord med någon som har lite erfernhet av just denna typen av vinge. Det borde finnas ganska många av er där ute med tanke på att den har suttit på ett par klasser i ett par år. Tänker att det borde finnas lite hårda fakta efter vindtunneltester tex.

Jag är rädd för att drag effekten blir väldigt hög vid 45 grader. Blir nog mest en luftbroms då skulle jag tro.

Ja, bilen är understyrd idag.

Bilen upplevs som mycket tryggare i högfart över krön sedan jag satte på vingen så någon nytta gör den, vad jag vill veta är hur mycket om möjligt.

Vingens profil har ju typ en gurneyflap redan.

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

mblixt@gmail.com skrev:
Det är just därför jag skulle vilja språka ett par ord med någon som har lite erfernhet av just denna typen av vinge. Det borde finnas ganska många av er där ute med tanke på att den har suttit på ett par klasser i ett par år. Tänker att det borde finnas lite hårda fakta efter vindtunneltester tex.

Jag är rädd för att drag effekten blir väldigt hög vid 45 grader. Blir nog mest en luftbroms då skulle jag tro.

Ja, bilen är understyrd idag.

Bilen upplevs som mycket tryggare i högfart över krön sedan jag satte på vingen så någon nytta gör den, vad jag vill veta är hur mycket om möjligt.

Vingens profil har ju typ en gurneyflap redan.

45 grader känns inte riktigt optimalt gissar att du får separation långt innan det
skulle gissa på max 20 grader

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012

Trådstartare
bara så vi pratar om samma sak. menar du då 20 grader genom att lägga ett vattenpass på vingen i bilens riktning och på så sätt mäta upp 20 grader ? (den är ju kraftigt skålad iom gurneyflapmojängen i bakkant)

Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003

PÅ mina vingar pratar vi 5-10 grader

Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

mblixt@gmail.com skrev:
bara så vi pratar om samma sak. menar du då 20 grader genom att lägga ett vattenpass på vingen i bilens riktning och på så sätt mäta upp 20 grader ? (den är ju kraftigt skålad iom gurneyflapmojängen i bakkant)

Hur hör gurneyflap har du i bakkanten ?

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006

för att visa hur jag menar.

40-45 grader kanske ärinser jag när jag kollade hur mycket det verkligen är för mycket, men runt 25-35 grader måste vara rimligt för att nå max downforce?? (men såklart på slutet ökar draget mer än downforcen det förstår jag med,

tyder jag skissen jag googlade fram nu så krävs gurneyflap för att kunna köra med maximal vinkel för att inte få luften att "släppa" längst bak under vingen??

gjorde en enkel skiss på ungefär hur det ser ut på min f3000 vinge enligt setupsheet vid max rekomenderat downforce , jag förstår ju att det blir skillnad med trippla blad, men man ser tydligt i diagramet som jag har på vngen att på slutet ökar drag väldigt mycket om jag skulle öka mer än så här, (men downforce ökar fortfarande med mer vinkel , fast inte lika mycket)

jag kör typ på max på mina vingar bak bara för att vara säker på att inte få bakvagnssläpp (feg-fasoner jag vet )

men 5-10 grader vinkel eller 20 grader tycker jag låter som väldigt lite, men beror på hur man mäter med kanske??

å åter till TS ämne, om den redan nu är understyrd utan frontsplitter/vingblad, så kanske det är lagm att behålla bakvingen och bara mata på med mer downforce fram??
det är väll ganska så vanligt att man har svårare att få downforce fram än bak på en karossbil???

GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Supramannen skrev:
PÅ mina vingar pratar vi 5-10 grader

Ja precis, jag har satt 12 grader som max på min vinge baserat på studier jag läst.

knotan
Åby
Här sen Feb 2006

å med "max" menas det att draget "övervinner" downforce då , eller att det helt enkelt inte ger mer downforce med mer vinkel?? (jag påstår inget utan jag undrar med )

är det så enkelt att det blir så stor skillnad med fler vingblad plus gurneyflap som gör att man kan åka med mer vinkel då??

mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012

Trådstartare
Här är bilder på två olika vinklar jag har provat. Jag kör nu med den från ringen-bilden. dvs lite mindre vinkel.

Det är ju ett elände att bestämma vinkeln på en vinge som inte har några raka linjer. den är ju böjd på alla tänkbara håll och kanter. Jag håller helt med er gällande vinklar på 2 dimensionella vingar och vingar med plana ytor, men hur fanken ska man veta hur e sånhär ska sitta för bäst effekt.........

Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012

Trådstartare
och jo, jag tänker prova med att bara dunka på en splitter fram och se vad som händer först och utvärdera.

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

mblixt@gmail.com skrev:
och jo, jag tänker prova med att bara dunka på en splitter fram och se vad som händer först och utvärdera.

Brosan skruvade på en "liten" splitter på sin, det tillsammans med lite spacer fram
blev han av med understyrningen på sin.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Henke_HJCC
Helsingborg
Här sen Apr 2010

Mycket har ju med hur lång cord där är på vingen samt vilket hastighet man kommer upp i på banan. En airforce vinge och jpc vinge går ju inte att jämför med porsches vinge som är minst dubbelt så grov i corden.

Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012

Trådstartare
Något av en splitter detdär =)

Den som jag håller på att konstruera är inte riktigt lika rustik.

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

mblixt@gmail.com skrev:
Något av en splitter detdär =)

Den som jag håller på att konstruera är inte riktigt lika rustik.

Jag som väger ca 85kg kan stå på den utan att den sviktar nått speciellt

Samma med vingen bak inga problem att gunga bilen med den utan att det flexar.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012

Trådstartare
Jag kan tro det

Jag har snokat lite på bilderna i hans tråd för infästningsidéer. Hans lösning ser ganska tung ut, men som sagt. rustik

Citera
Skruva banåkabil
1, 2   >>
5498 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande