| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Att byta från 2 kolvs Ok till 4 kolvs Ok - kolvstorlek/area
|
1397 besök totalt |
|
Hej Behöver lite hjälp och råd innan jag beställer nya Bromsok. Har tänkte beställa beställa wilwood ok (http://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?cPath=562_588&products_id=8317) men är osäker på vilken storlek på kolvarna som blir bäst? Som det är idag har jag en väl fungerande broms-setup (anledningen till bytet av OK handlar om ändringar i hjulpphängningen fram som omöjliggör användandet av befintliga OK). Ok'en som skall bytas ut är 2 kolvsok med 1,89" kolvar (använder jänke mått så att jag inte klyddar till det för mig själv.. )
Om jag förstått det rätt är kolvarean det avgörande för att få vettigt pedaltryck och slaglängd och eftersom jag redan har ett fullt fungerade bromssystem så skulle jag vilja komma så nära det befintliga som möjligt (?) Kolvarea befintliga OK = 3,14x0,945"x 1 = 2,9673 Kolvarea wilwood med minsta kolvarna 1,25" = 3,14*0,625*2 = 3,925 Det känns som en rätt stor förändring ? Vad kommer att hända rent praktiskt , blir det stor skillnad på slaget på bromspedalen? Jag har en ställbar bromsreducering för att justera bromsbalansen fram vs bak så det är jag inte så orolig för. Tacksam för hjälp och synpunkter ! /Calle _________________ Calle Olsson |
![]() |
Skruva banåkabil
|
1397 besök totalt |