Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Erfarenheter integralhjälm vs "öppen"
1, 2   >>
6364 besök totalt
Twinsturbo
Helsingborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 256


Trådstartare
Erfarenheter integralhjälm vs "öppen"

Hej!

Skall uppdatera mig på hjälmfronten till kommande sommar och spånar lite på om jag skall köpa en integralhjälm eller fortsätta på spåret som jag kört hitintills med en öppen variant. Tanken som slår mig är om jag kommer koka eller dura av av värmeslag när jag kör i våran e30 som dessutom inte har något fläktpaket kvar alls(fönsternät/nervevad ruta lösning?). Varför jag tänkte på integral istället var rent säkerhetsmässigt med skydd för ansikte/ögon helt enkelt. Så ni med mer erfarenhet, vad skall jag sikta på? Kommer vara ren hobbykörning med Nürburgring och några banor här hemma som mål denna kommande sommar.

Mvh Martin

_________________
Martin Nymberg
Citera
Flesh
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 1046



Det finns inga nackdelar med integralhjälm kombinerat med rätt nackskydd (hybrid)

_________________
Marcus Stålheim
Vinnare BMW CUP klass special 2013
Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 842



Integral
++Integralskyddar ansiktet och haka. Även eld.
+ Fungera till alla bilar (cab)

Öppen
+Öpen väger mindre.
+ Luftigare


Jag som åker cab är integral som gäller. Både för det ger extra skydd och det kommer mycket skit flygandes som däckrester m.m

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Raceroger
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 220



Re:

Flesh skrev:
Det finns inga nackdelar med integralhjälm kombinerat med rätt nackskydd (hybrid)


Varför skrev du nackskydd hybrid? Vad är det för fel på vanligt hans och integral??

_________________
Roger Risberg
Citera
Twinsturbo
Helsingborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 256


Trådstartare
Hybdrid/hans finns det inga planer på då bilarna jag kommer köra inte är optimerade för dessa eller kommer bli de kommande året. Dock har jag funderat på om inte en nackkrage vore en bra investering. Jag kommer dock köpa en hjälm med hans nu så jag inte kommer behöva byta dagen då det kan bli aktuellt. Tittar på sparcos senaste tillskott pro-j en omarbetad variant på wtx ellervad den nu heter. Omp grand prix 7s integral kollar jag också på men hittar inte vikten på denna..

_________________
Martin Nymberg
Citera
Flesh
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 1046



Re:

Raceroger skrev:
Flesh skrev:
Det finns inga nackdelar med integralhjälm kombinerat med rätt nackskydd (hybrid)


Varför skrev du nackskydd hybrid? Vad är det för fel på vanligt hans och integral??


För att Hybriden tar upp smällar från alla sidor med sin konstruktion medans den vanliga hans bara tar smällar som sker rakt framifrån,

finns många trådar om detta, sök och du ska finna

_________________
Marcus Stålheim
Vinnare BMW CUP klass special 2013
Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special
Citera
Lagnelov
Ekholma
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1652



Jag kör med integralhjälm från RRS, tkr den funkar bra och är prisvärd


http://rallyshop.se/produkt/RRS-integral-solskydd


_________________
Simon Lagnelöv
www.FartFabriken.se

Cadillac CTS-V 2009
Mitsubishi Pajero MK1 1989
Saab V4 T16 1974
Citera
Twinsturbo
Helsingborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 256


Trådstartare
Hybdrid/hans finns det inga planer på då bilarna jag kommer köra inte är optimerade för dessa eller kommer bli de kommande året. Dock har jag funderat på om inte en nackkrage vore en bra investering. Jag kommer dock köpa en hjälm med hans nu så jag inte kommer behöva byta dagen då det kan bli aktuellt. Tittar på sparcos senaste tillskott pro-j en omarbetad variant på wtx ellervad den nu heter. Omp grand prix 7s integral kollar jag också på men hittar inte vikten på denna..

_________________
Martin Nymberg
Citera
Anteln
Linköping
Här sen Maj 2011
Inlägg: 148



Fördelen med hybridskydden är att vissa modeller går att använda med trepunktsbälte, detta eftersom huvudet fångas upp genom att kraften överförs till bröstkorgen. Finns gott om trådar här på hybridskydden också.

_________________
Andreas Lindström
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

Flesh skrev:
Raceroger skrev:
Flesh skrev:
Det finns inga nackdelar med integralhjälm kombinerat med rätt nackskydd (hybrid)


Varför skrev du nackskydd hybrid? Vad är det för fel på vanligt hans och integral??


För att Hybriden tar upp smällar från alla sidor med sin konstruktion medans den vanliga hans bara tar smällar som sker rakt framifrån,

finns många trådar om detta, sök och du ska finna

Hans skydden är ju från början konstruerade för formelbilar där sidoskyddet så att säga satt i bilen.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 14013



Jag har inte märkt att det är varmare med integral än öppen, kör långlopp så det brukar bli upp mot 2 timmar stintar.

Jag röstar också för ett hybridskydd då det extra skyddet går knappt jämföra med placebot skummgummikragen.

Kostar inte så mkt (i sammanhanget)

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Twinsturbo
Helsingborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 256


Trådstartare
Finns det hybridskydd som fungerar med trepunktsbälte och fyrpunkt och i så fall, hur snälla dessa hybrider mot stolarna i en bil? Skulle man få för sig att våga prova finbilen(Cayman) på bana om några år så vill man ju inte ha revor i lädret etc..


Edit: 10min google gav detta vilket jag inte läst alls om tidigare. http://simpson-europe.com/head-and-neck-restraints/head-and-neck-hybri . . . . MEN, funkar denna grunka precis lika bra med 3-punkt som 4-punkt bälten?

_________________
Martin Nymberg
Citera
Anteln
Linköping
Här sen Maj 2011
Inlägg: 148



Om jag kommer ihåg rätt från när jag läste på om dessa så är det detta du vill ha med trepunktsbälten.

http://simpson-europe.com/head-and-neck-restraints/head-and-neck-hybri . . . .

EDIT: Eller också har jag helt fel, nu blev jag osäker. Hoppas Simpson själva ser detta inlägg och kan upplysa oss igen.

_________________
Andreas Lindström
Citera
Twinsturbo
Helsingborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 256


Trådstartare
Okej, får inte fram någon specifik info från hemsidan om vad som skiljer dem åt. Minns du vart du fick denna informationen? Har inte sökt här på rejsa än ska kanske ta och göra det...

_________________
Martin Nymberg
Citera
Anteln
Linköping
Här sen Maj 2011
Inlägg: 148



Tråden på rejsa om hybridskydden finns här:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=79208

Och min info fick jag tydligen via mitt eget topic...

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=73027

_________________
Andreas Lindström
Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 640



Har du använt integral tidigare i nån form?Själv har jag aldrig haft det inte ens i moppetiderna.Jag glömde hjälmen till en bankörning så jag fick låna en integral men jag tyckte det blev väldigt instängt?att man nästan uppfattade den som år över hakan skymde.Men det kan ju ha med att det var första gången över huvudtaget jag hade en integralhjälm på mig
Citera
Twinsturbo
Helsingborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 256


Trådstartare
Moppetiden spenderades i en integralhjälm, men då hade man vinden som gjorde sitt för att kyla. Har kört en del gokart senaste året(hyrkart), alltid integral som gäller av de man lånar och 10min i en sådan sen är det inte jättetrevligt längre(inomhus då).. Så en Sparco Pro-J får det nog bli. Men det där med Hybrid-skydd, hur många procent av hobbyåkarna idag kör med antingen hans eller hybrid egentligen?

Edit: Har nu sökt även på rejsa, Hybrid varianten http://simpson-europe.com/head-and-neck-restraints/head-and-neck-hybri . . . . ska fungera men kostar en slant. Däremot läste jag om något skydd som skulle ha funnits som heter Hybrid Rage och vart billigare. Hittar dock ingen info om denna fortf tillverkas, får googla vidare i morgon!

_________________
Martin Nymberg
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



R3 är en variant som kan användas med 3-punkt och till och med utan bälte, men det är inget som rekommenderas.
Att åka med modernt 3 punkt i kombination med Airbag och en så lätt hjälm som möjligt är en rätt så säker lösning i sig. Att krångla till det med ett R3 skydd är bara onödigt.
4-punkt i kombination med HANS eller Hybrid är ingen bra lösning, främst beroende på att man glider ned in under instrumentbrädan och det innebär att ett HANS eller Hybrid inte kan fungera då bältet inte ligger an mot skyddet...
Hybrid Pro Rage finns på Simpson-Europe sidan.
:-)

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 842



Förstår bara inte varför ett Hybrid skydd skall vara så himla mycket dyrare än HNRS skydd. För Hybriden verkar mycket bättre iom den fungerar 360 grader och inte bara rakt fram.

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Twinsturbo
Helsingborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 256


Trådstartare
Tack för att du redde ut frågetecknen JP. Jag kommer helt enkelt köra på utan något hans/hybrid skydd tills bilarna jag kör är helt anpassade för bästa funktionalitet med skydden. Nackkrage måste väl vara bättre än inget alls eller?

_________________
Martin Nymberg
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Re:

Det är väl egentligen inte så konstigt. Det är en nyutvecklad produkt som precis börjat säljas. HANS skyddet har 28 år på nacken och har sedan länge betalat sin utvecklingskostnad...å då brukar man få en nedåtgående prisbild.
Så om du väntar några år så kanske Hybrid-serien blir billigare också :-)


cirs skrev:
Förstår bara inte varför ett Hybrid skydd skall vara så himla mycket dyrare än HNRS skydd. För Hybriden verkar mycket bättre iom den fungerar 360 grader och inte bara rakt fram.

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Allmänt banåkaforum
Erfarenheter integralhjälm vs "öppen"
1, 2   >>
6364 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande