Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 6364 besök totalt |
Erfarenheter integralhjälm vs "öppen"
Hej! Skall uppdatera mig på hjälmfronten till kommande sommar och spånar lite på om jag skall köpa en integralhjälm eller fortsätta på spåret som jag kört hitintills med en öppen variant. Tanken som slår mig är om jag kommer koka eller dura av av värmeslag när jag kör i våran e30 som dessutom inte har något fläktpaket kvar alls(fönsternät/nervevad ruta lösning?). Varför jag tänkte på integral istället var rent säkerhetsmässigt med skydd för ansikte/ögon helt enkelt. Så ni med mer erfarenhet, vad skall jag sikta på? Kommer vara ren hobbykörning med Nürburgring och några banor här hemma som mål denna kommande sommar. Mvh Martin _________________ Martin Nymberg |
||||||
Integral
++Integralskyddar ansiktet och haka. Även eld. + Fungera till alla bilar (cab) Öppen +Öpen väger mindre. + Luftigare Jag som åker cab är integral som gäller. Både för det ger extra skydd och det kommer mycket skit flygandes som däckrester m.m _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||||
Hybdrid/hans finns det inga planer på då bilarna jag kommer köra inte är optimerade för dessa eller kommer bli de kommande året. Dock har jag funderat på om inte en nackkrage vore en bra investering. Jag kommer dock köpa en hjälm med hans nu så jag inte kommer behöva byta dagen då det kan bli aktuellt. Tittar på sparcos senaste tillskott pro-j en omarbetad variant på wtx ellervad den nu heter. Omp grand prix 7s integral kollar jag också på men hittar inte vikten på denna..
_________________ Martin Nymberg |
||||||
Re:
För att Hybriden tar upp smällar från alla sidor med sin konstruktion medans den vanliga hans bara tar smällar som sker rakt framifrån, finns många trådar om detta, sök och du ska finna ![]() _________________ Marcus Stålheim Vinnare BMW CUP klass special 2013 Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special |
||||||
Jag kör med integralhjälm från RRS, tkr den funkar bra och är prisvärd
http://rallyshop.se/produkt/RRS-inte ![]() _________________ Simon Lagnelöv www.FartFabriken.se ![]() Cadillac CTS-V 2009 Mitsubishi Pajero MK1 1989 Saab V4 T16 1974 |
||||||
Hybdrid/hans finns det inga planer på då bilarna jag kommer köra inte är optimerade för dessa eller kommer bli de kommande året. Dock har jag funderat på om inte en nackkrage vore en bra investering. Jag kommer dock köpa en hjälm med hans nu så jag inte kommer behöva byta dagen då det kan bli aktuellt. Tittar på sparcos senaste tillskott pro-j en omarbetad variant på wtx ellervad den nu heter. Omp grand prix 7s integral kollar jag också på men hittar inte vikten på denna..
_________________ Martin Nymberg |
||||||
Fördelen med hybridskydden är att vissa modeller går att använda med trepunktsbälte, detta eftersom huvudet fångas upp genom att kraften överförs till bröstkorgen. Finns gott om trådar här på hybridskydden också.
_________________ Andreas Lindström |
||||||
Re:
Hans skydden är ju från början konstruerade för formelbilar där sidoskyddet så att säga satt i bilen. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||
Jag har inte märkt att det är varmare med integral än öppen, kör långlopp så det brukar bli upp mot 2 timmar stintar.
Jag röstar också för ett hybridskydd då det extra skyddet går knappt jämföra med placebot skummgummikragen. Kostar inte så mkt (i sammanhanget) _________________ Tord Ringenha11 |
||||||
Finns det hybridskydd som fungerar med trepunktsbälte och fyrpunkt och i så fall, hur snälla dessa hybrider mot stolarna i en bil? Skulle man få för sig att våga prova finbilen(Cayman) på bana om några år så vill man ju inte ha revor i lädret etc..
Edit: 10min google gav detta vilket jag inte läst alls om tidigare. http://simpson-europe.com/head-and-n _________________ Martin Nymberg |
||||||
Om jag kommer ihåg rätt från när jag läste på om dessa så är det detta du vill ha med trepunktsbälten.
http://simpson-europe.com/head-and-n EDIT: Eller också har jag helt fel, nu blev jag osäker. Hoppas Simpson själva ser detta inlägg och kan upplysa oss igen. ![]() _________________ Andreas Lindström |
||||||
Tråden på rejsa om hybridskydden finns här:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Och min info fick jag tydligen via mitt eget topic... ![]() https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Andreas Lindström |
||||||
Har du använt integral tidigare i nån form?Själv har jag aldrig haft det inte ens i moppetiderna.Jag glömde hjälmen till en bankörning så jag fick låna en integral men jag tyckte det blev väldigt instängt?att man nästan uppfattade den som år över hakan skymde.Men det kan ju ha med att det var första gången över huvudtaget jag hade en integralhjälm på mig
|
||||||
Moppetiden spenderades i en integralhjälm, men då hade man vinden som gjorde sitt för att kyla. Har kört en del gokart senaste året(hyrkart), alltid integral som gäller av de man lånar och 10min i en sådan sen är det inte jättetrevligt längre(inomhus då).. Så en Sparco Pro-J får det nog bli. Men det där med Hybrid-skydd, hur många procent av hobbyåkarna idag kör med antingen hans eller hybrid egentligen?
Edit: Har nu sökt även på rejsa, Hybrid varianten http://simpson-europe.com/head-and-n _________________ Martin Nymberg |
||||||
R3 är en variant som kan användas med 3-punkt och till och med utan bälte, men det är inget som rekommenderas.
Att åka med modernt 3 punkt i kombination med Airbag och en så lätt hjälm som möjligt är en rätt så säker lösning i sig. Att krångla till det med ett R3 skydd är bara onödigt. 4-punkt i kombination med HANS eller Hybrid är ingen bra lösning, främst beroende på att man glider ned in under instrumentbrädan och det innebär att ett HANS eller Hybrid inte kan fungera då bältet inte ligger an mot skyddet... Hybrid Pro Rage finns på Simpson-Europe sidan. :-) |
||||||
Förstår bara inte varför ett Hybrid skydd skall vara så himla mycket dyrare än HNRS skydd. För Hybriden verkar mycket bättre iom den fungerar 360 grader och inte bara rakt fram.
_________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||||
Tack för att du redde ut frågetecknen JP. Jag kommer helt enkelt köra på utan något hans/hybrid skydd tills bilarna jag kör är helt anpassade för bästa funktionalitet med skydden. Nackkrage måste väl vara bättre än inget alls eller?
_________________ Martin Nymberg |
||||||
Re:
Det är väl egentligen inte så konstigt. Det är en nyutvecklad produkt som precis börjat säljas. HANS skyddet har 28 år på nacken och har sedan länge betalat sin utvecklingskostnad...å då brukar man få en nedåtgående prisbild. Så om du väntar några år så kanske Hybrid-serien blir billigare också :-)
|
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 6364 besök totalt |