Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (26203 totalt) |
Re:
Oavsett vad man bygger, så måste det få kosta en slant, och snålar man o bygger billigt, blir det ofta dubbeljobb och högre totalkostnad i längden. "Bygg rätt från början", är enklare sagt än gjort men nått o tänka på iaf. Ska bilen gå bana o med en M3:as effekt kommer den kräva en del av chassie o bromsar, det är svårt o snåla på det... Men det jag pratar om är billigare än H&R.... Och om man vill modifiera en H&R eller inte är upp till var o en, låter dyrt iaf..... "plattjärnet" ja nämner som med en hålbild svetsas stående över eller under hämmaren beroende på applikation, men om man utgått från en fast punkt i hämmaren sen innan, änden/fästhålet, och gör med detta hållborrade järn möjligheten att ex.vis ha ett hål mitt för änden/grundhålet, 3st utanför o 3st innanför (i relation till inre fästet) så har man skapat sig stora möjligheter att justera balansen. Längre ifrån inre fästpunkt mjukare hämmare, närmare inre fästpunkt styvare hämmare. Enkelt. Sen ska man givetvis räkna på krängarkraften o dimensionera stången efter detta. H&R verkar ha 3 justerhål fram o 2 bak.... det är oftast bak man vill kunna korrigera o finna balansen med.... "färdiga/skruva på delar" är inte alltid bäst... Hämmaren är man inte bara ute efter att ha tjock/hård, det är balansen mellan fram o bak som är så avgörande för uppträdande i kurva o däckslitage mm mm . Visar en bild på mina hämmare: ![]() _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||||
klart man inte ska snåla på bygget ! som jag skrev tidigare jag vet inte om det missa det men bilen ska varar simpel o rolig , det är ingen monster track day bil utan en bra rolig bil som man förhoppningsvis kan sätta lite tider utan att skämmas .
Dina krängare ser onekligen fina ut , och visst har det mycket med balansen o göra hit o dit o däckslitage men det är sånt man får labba med sen efter man kört lite och får lite feedback från bilen. jag väljer H/R för är lättast för mig har ingen möjlighet att skaffa andra o svetsa o borra o kapa , jag är väldigt begränsad när det kommer till vissa möjligheter utan man får ta vad man har . Huvudsaken är ju att man har roligt när man är ute o kör på banan med polarna , för börjar saker kostar flera 100.000 kr så börjar det bli seriöst och allvar , och då har man inte roligt. Blir nog en liten sväng till garaget ikväll o fixa avgas upphägningen o lite sånt ![]() _________________ Alex Serban |
||||
Re:
Du har helt rätt, man måste såklart hålla sig inom kontrollerad ekonomi. Var bara ett tips på hur man kan göra och skillnaden. Tyvärr brukar ju kostnaden av byggen springa iväg en helt del ändå, det är mycket saker man vill ändra, förnya, förbättra osv. Men roligast av allt är ju ändå att komma ut o använda grejerna!!! ![]() ![]() Det bör ju vara målet! ![]() ![]() _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||||
Re:
Magnus, Har du någon bra kontakt du kan förmedla som kan tillverka motsvarande dina fast till e36 ?? Kan ju vara bra att ha koll på den dagen vi vill justera mer:) _________________ Peter Barrdahl Peter @ norreskog . com |
||||
Re:
Magnus, Har du någon bra kontakt du kan förmedla som kan tillverka motsvarande dina fast till e36 ?? Kan ju vara bra att ha koll på den dagen vi vill justera mer:) _________________ Peter Barrdahl Peter @ norreskog . com |
||||
Re:
||||
tack Uffe !
Följande har jag redan tänkt på och några saker är redan fixat HR krängare fram o bak ( ställbara ) **beställt * Lättat svänghjul väger endast 5.5 kilo med Sachs 698 tryckplatta **beställt* Front splitter ska tillverkas så klart samt canards på sidan Funderar på glasfiber delar hos ACM men det kostar ju rätt många tusen. samt alu bussningar men finns det något som man kanske ska skaffa , för att får köregenskaper / göra bilen bättre på banan , vi pratar om något riktigt bra som kanske är nästa grej att investera i . vad hade ni investerat i ? _________________ Alex Serban |
||||
Re:
de där ska du väl inte fundera över hörredu?? Investeringar är inget o tänka på heller. Du vet var du ringer men nu har jag ju inte tid så får bli nästa vecka . Blivit något skruvat eller sitter du hemma utan bil?? _________________ Peter Barrdahl Peter @ norreskog . com |
||||
Nr 1 Ställbara stötdämpare, (och då inget bling bling coilover som påstås justerbart......)
Nr 2 Diffbroms med rätt utvxl. Nr 3 Däck Bra R-däck på rätt fälgar. För övrigt, hämmare gör man själv. _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||||
Re:
skit i andra... du måste testa själv före o efter för att veta om/hur det gör skillnad. så är det egentligen med alla ingrepp men vissa saker byter man iaf....vi hörs om detta efter helgen. _________________ Peter Barrdahl Peter @ norreskog . com |
||||
Re:
kan du göra åt mig då?? för JAG kan inte;) o har inte verkstadsutr för att göra heller. _________________ Peter Barrdahl Peter @ norreskog . com |
||||
Re:
Vore mest trevligt om folk berättade deras erfarenheter kring hur dem tyckte bilen kändes efter dem bytt till alu bussningar , hur stor skillnad det gjorde . sen är det klart att man ska testa själv o det lär vi göra också . inbillar mig att man får ett mycket stummare chassi , med mindre flex i armar o leder så bilen sätter sig mer i svängarna . _________________ Alex Serban |
||||
Re:
tack för tipset Uffe! IR termometer ska det helt klart investeras , och hitta lite bredare fälgar , ett sett sliks vore ju med trevligt vart man än nu hittar sånt ? _________________ Alex Serban |
||||
Hej,
Jag har en 3,2a och har alubussningar. Det ger skillnad, kan jag säga då jag hade testat ut en sak i taget precis när jag bytte till sådana. Om du vill uppleva skillnader och förstå vad som gör skillnad på din bil så är mitt förslag att sakta ner lite, fundera lite vad du vill göra. sen gör du en max två ändringar mellan varje banträff du kör på. Då har du en rimlig chans att känna skillnader plus att det går att backa tillbaka eller ändra om något blir knasigt. För att köra bil är den bästa lösningen för att köra snabbt. Är frågan om du kommer att köra 1 sekund snabbare på knutstorp 2014 för att du har alubussningar ? Nej, det kommer du inte att göra. Om du köper 9 tums fälgar istället för 8,5 = nej. Håller med E21 i prioritering chassi, diffbroms med rätt utväxling och R-däck. Sen tycker jag förvisso att R-däck är viktigare än diff, då den du har att börja med funkar alldeles utmärkt i ditt fall. Har man ingen diffspärr i sin diff så är det viktigt att skaffa en diff med detta. Vad gäller slicks, vääääänta med det... det är typ prio nr 14368 på listan av grejor. För det första så finns det inte så många träffar som tillåter slicks, för det andra så är det en extrem påverkan på din bil också. Börja med R-däck, det är gott nock för att köra jevvligt fort. Jag och de flesta av mina E36 vänner kör Kumho och de är kanon tycker jag. Om man vill prova slicks så köper man begagnade STCC slicks eller liknande här på rejsa när det dyker upp. Vad gäller el, var noggrann och följ varje kabel tills den tar slut och se till att kapa och tejpa riktigt noggrant. Ännu bättre ta ur hela kontakten och rensa alla kablar som går till den, då får du inte heller härvor med kapade och tejpade kablar överallt. Rensa el tar tid och är sjukt tråkigt, I know. Det är dock jävligt drygt om inte bilen startar när man är klar så det kan löna sig att vara lugn och metodisk ![]() _________________ Mikael Blixt BMW M3 3,2 -98 2016 - 2:a BMW CUP Special 2015 - 3:a BMW CUP Special 2015 - Årets Rookie BMW CUP |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (26203 totalt) |